Restauratie oude Nooitgedagt beitel

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Onlangs bij een snuffelhuis een paar oude beitels gekocht voor vijftig cent stuk. Daar zat ook een oude Nooitgedagt hakbeitel tussen van opgelegd staal. Totale lengte zo'n 10 cm, het gedeelte met opgelegd staal is nog ongeveer 3 cm, niet veel, maar bij zorgvuldig slijpen genoeg voo nog veel jaren.

Het schuren en ontroesten ging nog wel, maar het vlakken van de rug koste heel wat tijd. Handvat gedraaid volgens origineel voorbeeld, het is een andere vorm die er destijd opzat, die vond ik niet fijn in de hand liggen. Ik heb de vorm van een ander type Nooitgedagt handvat genomen. Het oplappen van oud gereedschap geeft heel veel voldoening. :D

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker, als ik zo'n oude beitel ergens op een rommelmarkt zou zien liggen, zou die ook onmiddelijk door mij in beslag worden genomen.
In elk geval nadat je die beitel een flinke opknapbeurd hebt gegeven, ziet ie er weer als bijna nieuw uit.
Ad
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Heel mooi geworden.

Het moet alleen niet te wijd bekend worden dat je oud gereedschap nog vaak goed kan opknappen.
En wat er op de rommelmarkten verroest ligt te wezen is vaak goed gereedschap. Slecht gereedschap is namelijk allang overleden voor het verroest is .....

Over de restauratie heb ik een vraag.
Ik heb een beitel waar het houten handvat van kapot is.
Dus nu heb ik een pin waar ik een nieuw handvat op moet krijgen. En dan svp stevig.
Hoe bevestig ik dit?
Is het erop zetten en dan een paar klappen met een hamer genoeg?
Of lijm, wiggen ?????
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het moet alleen niet te wijd bekend worden dat je oud gereedschap nog vaak goed kan opknappen.

Hoe bedoel je dit precies?

Over de restauratie heb ik een vraag.
Ik heb een beitel waar het houten handvat van kapot is.
Dus nu heb ik een pin waar ik een nieuw handvat op moet krijgen. En dan svp stevig.
Hoe bevestig ik dit?
Is het erop zetten en dan een paar klappen met een hamer genoeg?
Of lijm, wiggen ?????

Ikzelf boor altijd een gat van ongeveer 3 mm en met de diepte van de pin. Dit doe ik op de draaibank, zodat het gat recht en gecentreerd is. Meestal loopt de pin taps toe, als een wig. Dus boor ik het gat steeds breder uit. Dus zegmaar 6 mm, diepte halve lengte pin, dan 9 mm, kwart lengte pin. Zodat je een ruwweg tapse vorm krijgt. Vervolgens sla ik de beitel met een hamer in het handvat.

Dit is mijn manier, er zijn tig manieren, maar deze vind ik het makkelijkst en snelst.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Een getrapte boring, dat klinkt idd heel logisch.
Eerdaags eens proberen.
Bedankt voor de uitleg.

Wat ik bedoel dat het niet te wijd verbreid moeten worden, is dat dan de prijzen van het tweedehands goede maar in slechte staat gereedschap gaan stijgen ;)
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
ik meen dat je de pin van de beitel heet moet stoken en dan in het handvat moet persen ,dan brand ie zich erin

Wel voorboren natuurlijk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.