seriewerk

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Uit deze 3 essen moeten schalen komen, er zijn ook nog 2 stammen plataan maar die staan niet op de foto.

PN.jpg

dit is de vorm die ze allemaal moeten krijgen.

pn voorbeeld.jpg

Dit zijn de eerste buitenkantjes van een vlakke schalen van zo'n 40 cm doorsnee. Ze moeten in september geleverd worden...

pn1.jpg

maar omdat ze pas na het weekend uitgehold gaan worden mogen ze nog even vocht happen.

pn2.jpg

Kan ik iemand blij maken met een fotoverslagje van het proces?
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Heel mooi.
Ja, maak svp een spetterend fotoverslag als lering voor anderen (ik ook).
Waar gaan al die schalen naar toe?
Pieter
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
122
2
Neede
Hoi Ronald,

Jij hen nog wel wat werk in het vooruitzicht:)

Laat de foto's maar komen.

gr. Gert
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Nou leuk! Ik zal bij het uithollen weer een paar foto's maken. De schaal op de foto is een walnoot. De schalen zijn bestemd voor een gemeente, die ze weer weg zal geven als representatiegeschenk. Da's een mooi gebaar aangezien het gebruikte hout ook uit de gemeente komt.
Het aantal stammen was maar net toereikend om er 30 te kunnen maken en ik kan me dus niet al te veel uitval veroorloven. Daarom zullen deze schalen in slechts 4 weken tijd "geconditioneerd" gedroogd worden. Dat geeft mij bovendien meer tijd om af te draaien en de oliën.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
het uithollen

zoals beloofd, het uithollen van de schalen.

Uithollen doe ik met de bowlsaver van oneway. voor meer info: http://www.onewayeuropa.com/coring/index.htm. Een precieze grip van de chuck op de schaal is daarbij van essentieel belang. Ik gebruik dovetail jaws. perfecte grip mits de klauw, in bijna gesloten toestand, feilloos past om de aan de schaal gedraaide voet.

IMG_9567.jpg

de bank draait op zo'n 600 toeren. rustig aan dus... Ik gebruik mes nummer 1 op z'n maximale stand 29,5 cm. De plataan gedraagt zich als boter onder een heet mes. De es is gekapt toen de sapstroom stil stond en is daarom iets taaier om doorheen te komen.

ww2.jpg

de rand blijft nu maar liefst 5 cm dik. op de bodem laat ik 2,5 to 3 cm zitten. Dat kan omdat daar weinig beweging in het hout zit tijdens het drogen. Als de bodem 5 cm dik zou zijn en de rand 3 cm zou de schaal zeker scheuren.

ww3.jpg

Omdat het mes 1 in zijn maximale standje staat komt het niet tot in het midden van de schaal. Met een steeksleutel breek ik de kern uit de schaal.

ww4.jpg

Na nummer 1 komt nummer 2, dan nummer 3, 4 en gedachteloos doorgaan tot de lunch...

ww5.jpg

dan gaat alles op een pallet...

ww6.jpg

zeiltje erover om te snel uitdrogen te voorkomen.

ww7.jpg

morgen naar de drogerij brengen. 5 weken rust! Ondertussen is het volgende hout alweer naast de werkplaats neer gelegd!

IMG_9562.jpg
 
Laatst bewerkt:

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Mooi uitleg en veel werk. ben benieuwd naar de volgende etappe.
Het hout wat je uitsteekt kun je nu dus weer kleinere schalen van maken of blijft hier te weinig van over voor een schaal?

Gr Marco
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
@katma: het hout dat ik eruit steek is nog wel voldoende voor een schaal. Ze zijn nu 29 x 8cm. De 10 mooist getekende essen hebben al een bestemming. de rest zit in zakken voor liefhebbers... Dus als er liefhebbers zijn voor nog niet uitgeholde stukken plataan...
@rené13: krijgen??!!!???!!! :)
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Je hebt een hele vracht met stammen laten komen?? Je productie begint nou toch echt glenn lucas proporties te krijgen:D
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ben - heel eerlijk gezegd - nooit zo van het houtdraaien geweest, maar als ik dit dan zie, dan begint de interesse toch wel te komen.
Ik ben ook héél benieuwd hoe je van die krom getrokken schalen toch nog wat moois kan weten te maken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.