HPL afplakken

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb even de search functie gebruikt maar kon niet vinden wat ik zocht.

Ik moet dus twee werkbladen maken van wit HPL (formica) maar ik moet daar een halve cirkel uit zagen en dus die holle kant moet afgeplakt worden.
Het werkblad moet zo'n 50mm dik zijn. Het is een werktafel dus de boord mag niet te scherp zijn.
Iemand enige tips of ervaring hiermee? Ik werk zelden met meubelpanelen ed.
Ik zal de ronde vorm er uit halen met een mal op de frees zoals ik gewoonlijk doe maar dan met massief.
 

Beschaafd

Nieuw lid
11 apr 2013
19
0
Woerden
Volgens mij is er wel kantenband van 52 mm dat kan je er met contactlijm verlijmen. Met de kantenfrees gelijk fresen met het HPL en afronden met een afrondfreesje. Ombeschadigingen in het hpl te voorkomen kan je er een tapje aanbrengen waar het wieltje van de frees over loopt. Lijmresten verwijderen met een cleaner, maar geen aceton want daar kan het pvc kantenband niet tegen. Als de radius erg klein is kan je het kantenband ook met de föhn verwarmen zodat het beter in de ronding aan te brengen is.
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik krijg altijd een bloedneus van de dampen van de contactlijm bij het HPL plakken.. dus denk ook een beetje om de ventilatie!!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Eerst droog goed passen en pas maken en een uurtje verder heb je hem helemaal strak erin zitten (hij mag een minimaal haartje langer zijn, dan druk je namelijk het naadje mooi dicht). Voor het begin een haakslijntje zetten aan de dikte van het blad. Dan zal het goed moeten komen. Wat is de radius van de cirkel? Waarom persee een kantenbandje. Kan je het niet mooi lakken?
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Als je dit volgens de regels der kunst wil doen moet je als volgt werken.

1. Je vorm uitfrezen uit een onbeplakte spaander of multiplex.
2. De " kanten " afplakken met HPL.
3. Vlak schuren.
4. Overplakken, hier gebruik je best witte houtlijm
5. De kanten effen frezen.

Zo zit je bandje gevangen tussen de bovenste en onderste HPl :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.