begin knulsel plek

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Verleden week voorzichtig begonnen met de schuur te isoleren en in te richten tot. Zeer bescheiden van afmetingen (2.85x 2.45m) maar altijd beter dan helemaal niks.

Als basis de isolatie naar tekening van Emilio uitgevoerd. Echter heb ik de damp -doorlatende folie achterwege gelaten omdat ik denk dat de spouw van 20mm , ventilatie ruimte boven onder , voldoende moet zijn om vocht af te voeren c.q te beluchten.

Doelstelling van deze aanpak is een minimale isolatie wat betreft koud/warm met de nadruk vocht beperken.

Regels 50x20mm, uitvul-plaatje van 20 mm en waar nodig waterpas gemaakt met plaatjes van 2mm. Isolatie 20mm sterfoam. Zodoende een spouw van minimaal 20mm. Zowel aan de onderkant als bovenkant ruimte voor afvoer van

regels.jpg


tussen sterfoam en 15mm multiplex gewapend dampremmende -folie. Alle naden afgeplakt om vocht vanuit binnen naar buiten en visa versa zo goed als mogelijk te voorkomen.


folie.jpg

Lekker rommelig

rommelig.jpg

Volgende stap is elektra en golfplaten dak isoleren. Voor het dak heb ik osb in gedachte met daartussen eveneens een 20mm isolatie en remmende folie.

Gaaf dat ik deze info van dit mooie forum heb kunnen halen.
 
Laatst bewerkt:

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
als je aan een gedeelte wand iets zwaars wilt ophangen.... ff plaat aan de achterkant bevestigen !!! Nu kan het nog... binnenkort niet meer... verder mooi knutselplezier :eek:

Gr. Jan
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
elektro bijna klaar.
electolasdoos.jpg

Veel gemak gehad van nieuwe aanwinst.

cms55zaag.jpg

Straks de inrichting maar dub nog over een epoxy vloer.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Voor de vele stille volgers een kleine update. Geen hoge school woodworking maar ozo leuk om een kleine ruimte houtknutsel waardig te maken.

Na passen en meten is de opstelling duidelijk. Planning was een werkbank van 190cm maar dat gaat niet lukken. Om het enigszins werkbaar te houden de reeds gelijmde 7x5cm vuren balken inkorten tot 150cm. Bedoeling is om de randen af te werken met beuk en met goot wordt het geheel om en nabij 155cm x 60cm.

startwerkbench.jpg
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
hier ook een stille volger, ziet er goed uit.

mijn hok staat al wel, maar ben wel bezig met een werkbank......

Cas
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
De 'stille' volgers beginnen wakker te worden ;-)

Ik ben ook in een heel klein werkplaatsje begonnen, heb er veel geleerd en enkele mooie projecten gedaan. Toen ik een al te groot project startte heb ik de woonkamer (ik woonde toen net alleen, nu zou ik dat niet meer moeten proberen ;-)) tijdelijk omgebouwd tot atelier...

Mits goeie organisatie kan je daar ook heel veel doen, en vooral er heel veel voldoening uithalen ;-) .

Ik blijf het volgen!

Steven
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Stapje verder met het bovenblad. Na het frezen en schaven een strook multiplex tussen de twee delen, zodat er een plasgootje ontstaat.:cool:

werkb_geschaafd.jpg

Dat heb je als je vrij uit de pols werkt en het even moet visualiseren hoe nu verder:eek:

passenmeten.jpg

We zijn eruit! Dat gamma vuren is niet je van het, dus even de poten vlakken. Niks niet, even geen herrie van bovenfrees, invalzaag etc.. Lekker het knisperende geluid van Bassie en Adriaantje die krullend door het leven gaan. Ja zo noem ik mijn schaven, dat heb je nu eenmaal met senioren boven de zestig :D:D Voor de pose heb ik de beitels terug.......

bassieadriaantje.jpg

Het volgende hoofdstuk is een door en door pen/gat (hoe noem je zoiets?). De eerste en nog zeven te gaan..... Maarja it is the hobby he:eek: Overigens vind ik de bahco beitels beter en steviger voor dit werk dan de zeer licht aanvoelende Stanley SW die ik gebruik voor de afwerking :confused:

mortise_1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Weer een stapje verder. Na veel passen en meten heeft de werkbank zijn vaste plaats. Werkbank moet nog afgewerkt worden en de bedoeling is rechtsonder laden te maken en link plateaus om spullen op te plaatsen. Ben er nog niet uit of het een bankschroef of rails worden die we in frezen in de afwerkrand.

Voorzichtig begonnen met de eerste fase van opbergruimte creëren en ophangen van klemmen. Plafond moet nog afgewerkt worden met latjes, rooster in wand en nog een hele to do list :eek:

overzicht1-05-13.jpg
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Goed bezig!!!
Heb je straks nog wel ruimte om je werkstukken te manouvreren??
Mooie werkplaats, je zelfgebouwde werkbank is super.
Als ik jou was, zou ik de poten onder de MFT weghalen, en het geheel op een kast plaatsen met lades oid, heb je er een zee aan bergruimte bij voor bv je elektrische gereedschap.
Zo'n kast voor onder je MFT is een mooi eerste project, je kunt ter inspiratie ook eens op de amerikaanse festool fora rondneuzen.
Succes!!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mooi man, goed bezig.
Hoe bevallen die aluminium sergeants die je aan de wand hebt hangen? Zijn ze stevig genoeg om er echt goed mee te klemmen? Ik twijfel tussen deze en de losse koppen die op een lat gezet worden. Dat omdat het me handig lijkt om de lengte aan te kunnen passen al naar gelang het werkstuk verlangt.

Groet, Rob.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mooi man, goed bezig.
Hoe bevallen die aluminium sergeants die je aan de wand hebt hangen? Zijn ze stevig genoeg om er echt goed mee te klemmen?
Groet, Rob.

Je kan er goed mee klemmen, mits je boven en onder klemt, vandaar dat 8 stuks minimaal is. Verwacht geen prof klem maar voor veel werkzaamheden een prima tool, waarmee je op 1.20m kan verbinden. Je mag ze niet vergelijken met.... maar voor nog minder dan 9 euro per stuk zeker de moeite waard. De meest geliefde/gehate man Paul Sellers gebruikt ze. Zo ook beleef ik er als hobbyist veel plezier aan en panelen/balkjes verlijmen geen enkel probleem.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Goed bezig!!!
Als ik jou was, zou ik de poten onder de MFT weghalen, en het geheel op een kast plaatsen met lades oid, heb je er een zee aan bergruimte bij voor bv je elektrische gereedschap.
Zo'n kast voor onder je MFT is een mooi eerste project, je kunt ter inspiratie ook eens op de amerikaanse festool fora rondneuzen.
Succes!!

Vanwege de beperkte ruimte nu gekozen om alleen de werkbank een vaste plek te geven. Ben het met je eens dat er onder de MTF veel winst is te behalen maar op dit moment nog aan het brainstormen om de mtf en cms modules zo nodig op te klappen. Neem te tip zeker mee want dat op en afbreken is niet je van het. Op het FOG staan veel mooie voorbeelden. Ben er nog niet uit.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Da's een mooi werkhok !! Je hebt daar ook een mooie houten hamer liggen, da's een beste ! Ik zat ook te bedenken waar je de werkstukken gaat bouwen. enig idee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.