speciale tafelpoot

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo houtdraaiers

Ik wil graag weten als hier iemand ervaring mee heeft en hoe je dat gedaan hebt.

Ik heb het volgende

Ik heb het op internet gezien maar kan het niet weer vinden

Je neemt 4 balkjes hout die vierkant zijn en de zelfde afmetingen heeft ook de lengte moet zelfde zijn.
Deze lijm je op elkaar zodat je weer een vierkant krijgt.
Het moet ook zo gelijmt zijn dat je ze later weer los kan krijgen.

Als ze zijn gelijmt ga je ze bewerken op de draaibank.
Als je klaar bent met draaien haal je het werkstuk uit elkaar en draai je elk balkje 180 graden .
Anders gezegd de hoek van elk balkje wat aan de buitenkant zat moet nu in het midden komen (samen vormen ze het middelpunt ) en zo moeten ze weer aan elkaar gelijmt worden zodat je weer een vierkant krijgt.
Je gaat het werkstuk weer bewerken .
Je zult op een bepaald moment een gat krijgen wat een mooi effect geeft

Heeft hier iemand ervaring mee?

gr. Kobin
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat heb ik wel eens gedaan. Niet voor tafelpoten maar voor kerstballen. Mocht je er niet uitkomen dan ben je welkom in Zwolle.
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Dag Rick

Ik ben begonnen met het draaien van de poot.
Ik heb 4 balken van vierkant 85mm met behulp van spangereedschap aan elkaar gespannen.
Dus ik krijg samen een balk van 170 x 170 mm en ongeveer 500 mm lang.

Nu mijn vraag hoe ver kan ik hem afdraaien zodat als ik later een mooie poot krijg met een holling van binnen en mooi rond van buiten.
Ik heb hem nu bijna zover gedraait dat hij bijna rond is.

Ik loop met de gedachten als je hem rond draait en je haalt hem uit elkaar en draait de balkjes een halve slag en zet hem
weer in elkaar dat je hem dan al niet meer rond kan draaien want dan anders hij uit elkaar vliegt.
 
als je hem goed en met fatsoenlijke lijm lijmt zal hij echt niet uit elkaar vliegen
kijk maar eens bij werkstukken naar de schalen van Rickkoorman,daar zie je veel voorbeelden van uit verschillende stukken opgebouwde schalen
als ik het goed begrijp bedoel jij hetgeen in dit filmpje ook gedaan is:https://www.youtube.com/watch?v=WjxnR-d02yM
je vindt er nog andere filmpjes over(even zoeken op turning inside out)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.