Dit had ik eerder moeten doen: kacheltje in de werkplaats

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Sinds vandaag heb ik eindelijk een kacheltje in de werkplaats staan. Wat een verschil zeg! De hele winter kon ik zelfs met handschoenen aan m'n gereedschap na een uur niet meer beethouden, vandaag had ik het op een gegeven moment zo warm dat ik m'n fleece uit moest trekken. Dit had ik máánden eerder moeten doen :D

KacheltjeSquare.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ha ha, inderdaad een beetje laat. Maar die dingen gaan jaren mee, dus volgende winter zal je er veel plezier aan hebben. Ik heb een iets eenvoudiger model, maar het zijn prima kacheltjes. The peut vind ik trouwens best prijzig, dat loopt best op in zo'n lange winter.

De mijne staat in de garage, want voor de blokhut is hij weer te warm. Daar heb ik nu een electrisch straalkacheltje staan.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
ik heb vandaag net de waakvlam van de gevelkachel uit gezet.:)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb 'm van de week uitgeprobeerd met wat lampolie en nu zit er de officiële peut in. Ik merk toch wel verschil hoor: deze ruik je bijna niet, de lampolie wel. Sterker nog, de lampolie ruik je een paar dagen later nog.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
heey guys! zeker handige dingen die kachels. maar mag ik jullie vragen voorzichtig te zijn met dergelijke kachels......let goed op je ventilatie, hang bijv een koolmonoxidemelder op en wees voorzichtig met die uiterst brandbare schaafkrulen naast die brander.......geniet er verder van maar ga bewust met dergelijke zaken om.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
beetje beroepsdeformatie......als milieu-inspecteur houd ik bij bedrijfsbezoeken altijd een schuin oogje op brandveiligheid en overige gevaarzetting ;-)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
beetje beroepsdeformatie......als milieu-inspecteur houd ik bij bedrijfsbezoeken altijd een schuin oogje op brandveiligheid en overige gevaarzetting ;-)

snel! iedereen WEGWEZEN!!!




Maar serieus, dat soort kachels waar de uitstoot in de omgeving komt is niet geschikt voor gesloten ruimtes.
Ik gebruikte een petroleum kachel toen ik mijn werkplaats aan het isoleren was, af en toe moest ik verluchten omdat ik dubbel begon te zien...
Je bent beter af met een elektrische verwarming met thermostaat en het zal waarschijnlijk stukken minder kosten in verbruik
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Herkenbare verhalen en situaties.
Onze buren hebben ooit een blokhut laten bouwen met als functie atelier voor de dame des huizes.
Het is opgebouwd uit 4cm dikke blokhut profielen.
De eerste winter zijn ze gaan stoken met een butagas kacheltje, geen afvoer van de rookgassen naar buiten, je kent dat type kachel wel, alleen geschikt als er ruim wordt geventileerd.
Om een lang verhaal kort te maken: uit kosten overweging werd er dus niet geventileerd, en de dame klaagde over stank en duizeligheid.
In het tweede jaar van de blokhut waren er zoveel kieren en naden ontstaan, dat er een soort van natuurlijke ventilatie was.
Zelf ook wel eens over een zibro na gedacht, maar voor de volgende winter overweeg ik om een klein gevelkacheltje geschikt te maken voor flessengas.
Het geeft natuurlijk, naast dat het veiliger is, ook nog eens een stukje gemoedsrust.
Ach, en zolang mn hut nog geen dorpel onder de deur heb, kan ik met alles stoken wat ik wil, ventilatie genoeg!

De meeste mensen hier zullen echt wel weten waar ze qua verwarming mee bezig zijn.
Zo, en nu ga ik een lekker stukkie schaven om te kijken of het in een paar uur mogenlijk is om een vuren balkje haaks en vlak te krijgen.
Dan kan de vuurkorf straks weer gevuld worden met mooie gladde glimmende stukkies hout :) :)
 

woodpecker

Actieve deelnemer
24 okt 2009
64
0
Hallo forum leden
Ik heb het al een jaar of 5 constant tijdens de koude dagen een min temp van 15 graden.
Door een cv instalatie op de kop te tikken en te plaatsen in de schuur.
Geen brandgevaar en lekker warm.


groeten



Woodpecker
veurdan.nl
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met goede ventilatie. Maar da's precies de reden dat ik deze heb gekocht: hij heeft de goede capaciteit voor de ruimte én hij heeft een schone verbranding mits je de juiste brandstof gebruikt. Dat experimentje met die lampolie was voor mij genoeg reden om direct te zeggen: "Dat moet ik niet doen."

Maar, over ventilatie gesproken: hoeveel van jullie ventileren extra als je met oplosmiddelen aan de slag gaat?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ze doen het ook op diesel, dat gebruik ik ook in mijn Zibro, dat is een stuk schoner dan lampolie, maar ook veel goedkoper dan het officiële spul. Overigens zou ik wel het officiële spul adviseren als je een ruimte verwarmt waar je zelf ook veelvuldig in aan het werk bent, zeker als de ventilatie beperkt is, want de tip van Maarten is er zeker niet één om naast je neer te leggen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bijkomend nadeel is dat de rookgassen veel vocht bevatten. Als alles in de werkplaats koud is (en zeker het metalen gereedschap), is het risico op condens reël.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
http://camper.startpagina.nl/prikbord/9832900/tip-zibro-olie-kan-veel-goedkoper


Mischien het proberen waard, weet niet of het waar is maar toch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.