De Zaag

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey caspar
wanneer zien we het eind resultaat
klopt het dat het een afkort zaag wordt ?
mvg leroy
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
hey caspar
wanneer zien we het eind resultaat
klopt het dat het een afkort zaag wordt ?
mvg leroy

Een gewone zaag voor verbindingen. Deze filmpjes heb ik gemaakt om te laten zien hoe zagen gemaakt en geslepen kunnen worden. Er volgen nog wat maar het uploaden duurt lang.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Potdikkie. Da's knap werk. De vakmanschap straalt er van af. Ik had nog nooit gezien of ook maar bedacht dat je regelmatige tandjes kunt vijlen zonder ze eerst te markeren. Ik stel me zo voor dat de oude zagenmakers het ook zo deden, voor de tijd van de ponsapparaten.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Geweldig Caspar,
Gave filmpjes van het zaag vijlen eenvoud maakt kunst het vakmanschap straalt er van af!! Als je nog behoefte hebt aan een stuk bandzaag pus minus 1,5 a 2 mm dik breedte ongeveer 9 cm zo uit mijn hoofd, geef maar even een pmtje. Je kunt er geweldige schraapstalen en zaagjes van maken.
Ben heel benieuwd naar de volgende filmpjes.

Roeland
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Geweldig Caspar,
Gave filmpjes van het zaag vijlen eenvoud maakt kunst het vakmanschap straalt er van af!! Als je nog behoefte hebt aan een stuk bandzaag pus minus 1,5 a 2 mm dik breedte ongeveer 9 cm zo uit mijn hoofd, geef maar even een pmtje. Je kunt er geweldige schraapstalen en zaagjes van maken.
Ben heel benieuwd naar de volgende filmpjes.

Roeland

wow dat klinkt prachtig! industrieel? ongehard? hoe lang? tandsteek?

"ornament" enkel de diepte zet ik uit de facetjes bepalen de afstand
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Caspar,
De bandzaag is afkomstig van een in gebruik zijnde boomzaag, het is volgens mij gereedschapstaal redelijk hard maar niet gehard, ik heb nog enkele stukken liggen van ik denk 1,20/1,40 de tandsteek weet ik niet zo uit mijn hoofd 15mm denk ik. Zagen met een ijzerzaag lukt wel maar gaat zeer moeizaam!!

Roeland
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Potdikkie. Da's knap werk. De vakmanschap straalt er van af. Ik had nog nooit gezien of ook maar bedacht dat je regelmatige tandjes kunt vijlen zonder ze eerst te markeren. Ik stel me zo voor dat de oude zagenmakers het ook zo deden, voor de tijd van de ponsapparaten.

zo oud als de egyptenaren, al denk ik niet dat die vijlen hadden. hoe bewerk je brons zonder staal...? met steen?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Caspar,
De bandzaag is afkomstig van een in gebruik zijnde boomzaag, het is volgens mij gereedschapstaal redelijk hard maar niet gehard, ik heb nog enkele stukken liggen van ik denk 1,20/1,40 de tandsteek weet ik niet zo uit mijn hoofd 15mm denk ik. Zagen met een ijzerzaag lukt wel maar gaat zeer moeizaam!!

Roeland

tot blauw getempert, dat is vijlbaar en perfect. Misschien iets voor de boomhandzaag die ik moet maken komende maand... 1400 zou perfect zijn...even uitoeken, word meteen enthousiast..
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
"ornament" enkel de diepte zet ik uit de facetjes bepalen de afstand

Geweldig idee, vakkennis, Caspar, dat is heel wat minder werk en beter doenbaar dan het uitzetten van de afstanden tussen de tanden, vooral indien er veel tandje dicht op elkaar staan.

dank je

Groeten
Ornament
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Geweldig idee, vakkennis, Caspar, dat is heel wat minder werk en beter doenbaar dan het uitzetten van de afstanden tussen de tanden, vooral indien er veel tandje dicht op elkaar staan.

dank je

Groeten
Ornament

afstanden zouden makkelijk uit te zetten zijn met dubbel beiteltje, je kan ook gehard haakje of blokje staal gebruiken. uiteindelijk is denk ik vrije hand het makkelijkst. Je maakt namelijk de uitgezette afstanden ook niet perfect, dus is lijkt mij enkel uitstellen van wat je uiteindelijk toch moet doen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
afstanden zouden makkelijk uit te zetten zijn met dubbel beiteltje, je kan ook gehard haakje of blokje staal gebruiken. uiteindelijk is denk ik vrije hand het makkelijkst. Je maakt namelijk de uitgezette afstanden ook niet perfect, dus is lijkt mij enkel uitstellen van wat je uiteindelijk toch moet doen.

Dat kan een stuk makkelijker tegenwoordig. Google even naar saw filing template. Print hem uit, vouw hem doormidden en leg hem over de plaat heen. Klem dan het geheel in je zaagklem.

Maar ik vind jouw methode een prachtig gezicht en ga het zeker proberen als ik weer eens een zaag ga maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.