Chris Schwarz over Colen Clenton

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
I first heard about Colen Clenton’s tools from Joel Moskowitz of Tools for Working Wood in Brooklyn, N.Y.

On Joel’s recommendation, I purchased one of Colen’s squares and was deeply impressed by its craftsmanship and accuracy. I asked Joel how I could e-mail Colen and ask him a few questions about his tools for an article.

You can’t e-mail him, Joel told me. Colen doesn’t use a computer. He lives out in the country and just builds his tools.

Well that was the end of that. So I took the Colen Clenton square at face value. I used it for years without knowing a darn thing about the man, how he works or whether his tools were made by dexterous dingos.

This week I met Colen Clenton. Live and in the flesh. He’s a down-to-earth, fun-loving and and extremely intense person. During a hand tool event at the Melbourne Guild of Fine Woodworking we chatted about everything from “real brass” (not the 360 stuff), to machine tolerances to Kentucky bourbon to crazy big band saws.

And, best of all, I got to see a sizable assemblage of his tools, some of them with special woods, a try square that was about 24” long and the interior guts of his adjustable try squares and miter squares.

I shot a short video that shows how his squares work and can be adjusted should they every go out of square or are knocked out of square. As an owner of one of his squares, I had no idea how things worked inside the stock of the square. It is far more complex and ingenious than I ever imagined.


jaap
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik kan hem niet altijd volgen, eerst promoot hij houten winkelhaak zonder veel uitleg over het recht zijn of zetten, en nu is hij enthousiast over een precisie ding. Hoe zegt men dat un retour de balancier ?
Bij een volledig metalen blijft het eenvoudig, gewoon met hamer en pons erop kloppen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jaap,

Ik hou wel van inventieve gereedschappen, bij deze rijst bij mij de vraag waarom, als je de haak laat vallen kun je hem na stellen? Weinig zinvol lijkt mij bij een gewone haak moet je dan ook calibreren.
Toch blijft de haak prikkelen en heeft iets extras en ingenieus, vind het een erg mooi stuk gereedschap. Dank je voor het posten!!!
Ik zelf ben daar ook een tijdje mee bezig geweest bv een zwaaihaak die je snel zuiver haaks kan zetten en op 45 graden ook zuiver kan zetten en die dus ook als zweihaak functioneert. Ook heb ik een Thaak gemaakt waarbij je een deel kan verschuiven(liniair) je kan hem dus als normale haak gebruiken maar ook als Thaak. Ik vind het leuk om gecombineerde gereedschapjes te maken die daadwerkelijk een meerwaarde geven aan het gereedschap.
Hier zijn wat fotootjes van mijn gereedschap.

verstelbare haak als T
Thaak1.jpg

verstelbare haak als haak
Thaak2.jpg

zweihaak en Thaak met klein haakje
zwei en Thaak.jpg

Roeland
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik kan hem niet altijd volgen, eerst promoot hij houten winkelhaak zonder veel uitleg over het recht zijn of zetten, en nu is hij enthousiast over een precisie ding. Hoe zegt men dat un retour de balancier ?
Bij een volledig metalen blijft het eenvoudig, gewoon met hamer en pons erop kloppen.


Het een sluit het ander niet uit blijkt.

Wil je mij uitleggen hoe je dat doet? klinkt erg interessant!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.