Eettafel

baskie

Nieuw lid
3 apr 2013
4
0
http://outlet.lago.it/wp-content/uploads/0834_Tavolo-Air.jpg

Ik zou graag deze eettafel namaken. Nu heb ik wel wat ervaring met hout maar zeer weinig met glas.
Vandaar enkele vraagjes :

- Hoe dik moet het glas zijn om het houten blad te kunnen dragen? (zou het kunnen zijn dat het blad is uitgehold?
- Hoe diep moeten de glazen vlakken ongeveer in het blad komen? (stabiliteit)
- Worden deze glazen vlakken erin geprangd met lijm? of hoe worden die het best bevestigd?

Met vriendelijke groeten,

Bas
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
baskie je moet wel special glas hier voor gebruiken namelijk veilig heids glas dit is glas zoals een auto ruit. Ik denk dat het glas in een u profiel geklemd zit en dit profiel is dan weer aan de tafel bevestigd.

groetjes marc.
 

baskie

Nieuw lid
3 apr 2013
4
0
Ja, veiligheidsglas van 6 tot 8mm. Dus misschien best met 2 of 3 houtlagen werken? Eerst dat profiel aan de toplaag bevestigen, dan glas er inschuiven (lijmen?), terug een laag hout zodat het profiel weggewerkt is en als laatste een afwerkingslaag. Lijkt me wel mogelijk.

Groeten
Bas
 

baskie

Nieuw lid
3 apr 2013
4
0
Tja, misschien wel. Het glas op zich is geen probleem. Het is de technische uitwerking. De aanhechting en stabiliteit met het houten blad. (geen wiebelende tafel)
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
baskie even google op bevestigen veiligheidsglas dan zie je dat er tal van producten zijn om glas te bevestigen.

groeten marc.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik denk dat veiligheidsglas niet voldoende is. Het is sterk, maar het woord veiligheid staat er meer voor dat het in 100000 stukjes springt bij kapot gaan. Maar je moet je even afvragen of je wel glazen tafelpoten wilt. Sterker nog, wil jij met je benen onder een tafel zitten als dat glas in een keer breekt? Niet vanwege het glasstukjes, meer van het gewicht van het blad dat je in een keer op je benen krijgt.

Maar voor bevestiging, kan je niet 2 stalen hoekprofielen van 40x40x3 nemen en daar tussen met een paar bouten en moeren het glas klemmen (met rubber oid natuurlijk)?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Zo te zien is dat van dat hele dikke gelamineerde glas. Meer dan een centimeter dik.
Datzelfde glas zie je ook als leuningen, vaak met zo'n houten randje erop.

Ik denk dat ze het vast gezet hebben zoals Renault het hierboven omschrijft. En dan de stalen hoekprofielen in je blad verdiepen.
En met een bout en moer door het glas heen, zoals ze ook scharnieren aan glazen deuren bevestigen.

Groeten, Raymond
 

baskie

Nieuw lid
3 apr 2013
4
0
Dank u, daar kan ik al een eind mee verder met die hoekprofielen. Ik ben ondertussen ook eens gaan kijken. Het is inderdaad gelamineerd glas van 1,2 cm. Het gewicht van de tafel is minimaal, ze lijkt wel uitgehold en afgewerkt met een fineerlaag van beuk. De hoekprofielen in een licht soort hout monteren en dan 1 fineerlaag boven en 1 onder. Leuk weetje : winkelprijs 3500 euro. (daar kan ik het al eens veilig voor proberen?)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Kun je niet beter perspex gebruiken Dat is een stuk flexibeler dan glas. Om glas als tafel"poot" te gebruiken zal het idd gelamineerd moeten zijn maar ook behoorlijk dik. Wat verder een risico is is de steun die evenwijdig aan het blad staat. De krachten die daar op komen als er ook maar een beetje tegen het tafelblad word geduwd zijn behoorlijk. De dwarse steun heeft daar minder last van.

Het blad is dus gewoon lekker opgedikt.
 
Laatst bewerkt:

salo

Nieuw lid
31 jul 2012
12
0
67
breda
Beste baskie,

n ander mogelijkheid is; twee hoeken van 90 graden glas als poten. 'Punten naar binnen.
er zijn glasklemmen om de boel bij elkaar te houden. Blad er gewoon bovenop zetten.
gewicht blad houdt dan alles bij elkaar. Simpel en geen gedoe met bevestigen.
Gewoon veiligheidsglas 10 mm.
Succes, robert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.