Splintervrij boren

Dirk

Nieuw lid
28 jul 2009
10
0
www.janssengitaarbouw.nl
Zijn er boren (10 mm) op de markt waarbij gegarendeerd geen splinters ontstaan aan de uittredende kant van het hout.
Ik gebruik nu een centerboor en klem een blokje hout aan de achterkant. Dat werkt ook wel, maar het is altijd een extra gedoe.

groet
Dirk
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Dirk zei:
Zijn er boren (10 mm) op de markt waarbij gegarendeerd geen splinters ontstaan aan de uittredende kant van het hout.
Ik gebruik nu een centerboor en klem een blokje hout aan de achterkant. Dat werkt ook wel, maar het is altijd een extra gedoe.

groet
Dirk

ik boor eerlijk gezegd altijd van 2 kanten.
eerst met bijv.6mm van kant a naar b, dan met 10 half terug en dan weer met 10 van a naar b ;)
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Dan zou je een boor met zijsnijders kunnen nemen, zoals bijvoorbeeld bij een potscharnierboor. Echter dit zijn wel vaak grotere diameters...

Als je een vaste booropstelling hebt kun je de klos hout vervangen door een stuk volkernmateriaal (trespa). Als je vervolgens altijd op exact dezelfde positie boort, dan bied het volkernmateriaal voldoende steun om uitsplinteren tegen te gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.