Hangpoort in geïmpregneerd hout

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
85
4
Wij zouden onze carport afsluiten met 2 schuifpoorten (hangend).
Die poorten zouden we zelf maken, ik heb echter een vraagje over de opbouw.
We dachten om het frame in afzelia o.i.d. te maken met langs beide zijden een slag, deze zouden we langs de ene kant inleggen met hetzelfde (geïmpregneerde) dennenhout van 28mm zoals de carport zelf en langs de binnenkant een 12mm betonplex tegen het kromtrekken.

zou dit een goede manier zijn?
De poort zou +/- 2,6m breed en +/-3m hoog zijn.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo ArcösS

Wat bedoel je precies met een slag?
Wil je een frame met het schuifsysteem van bijvoorbeeld afzelia maken? en deze dan aan de zichtbare voor en achterkant bedekken met dennenhout zodat je het afzelia niet ziet?

Als je verschillende houtsoorten aan elkaar bevestigd, ze niet verft en ze buiten gebruikt, dan zal door de werking van die verschillende houtsoorten het frame kromtrekken.
Tenzij je ze zodanig aan elkaar bevestigd dat er ruimte voor de verschillende werkingen is.

Groeten, Raymond
 

tuoh

Oud hout
Wij zouden onze carport afsluiten met 2 schuifpoorten (hangend).
Die poorten zouden we zelf maken, ik heb echter een vraagje over de opbouw.
We dachten om het frame in afzelia o.i.d. te maken met langs beide zijden een slag, deze zouden we langs de ene kant inleggen met hetzelfde (geïmpregneerde) dennenhout van 28mm zoals de carport zelf en langs de binnenkant een 12mm betonplex tegen het kromtrekken.

zou dit een goede manier zijn?
De poort zou +/- 2,6m breed en +/-3m hoog zijn.

Goed idee, maar laat die plaat multiplex weg uit de constructie, die plaat gaat juist zorgen dat de boel kromtrekt. Langs één zijde planchetten is in dit geval geen probleem, tenminste als je deze enkel mechanisch bevestigd, dus geen lijm, enkel schroeven of spijkeren. Voorzie ook voldoende speling tussen de planchetten om de werking ervan op te vangen.

Ps: planchetten = rabatdelen?


Mvg,


André
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
85
4
Afbeelding.jpg
Dit was zo een beetje mijn idee (sorry voor de belabberde kwaliteit maar ik heb nog geen tekenprogramma op de pc, het is dus maar een snelle los-uit-de-pols schets :)).
Met planchetten bedoel ik inderdaad rabatdelen.
Trekt betonplex krom?

Ik zou zo'n schuifsysteem gebruiken (maar dan voor buiten)
8714678180002_1184721.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Alles werkt onder invloed van de zon en temperatuur, zelfs onze kunststof achterdeur. Hoewel je dat niet ziet, maar als er in de zomer de hele dag de zon op staat merk je dat ie ergens aanloopt. 's avonds is dat weer weg.
Het kromtrekken ontstaat als 1 kant van een plaat of balk meer uitzet of krimpt dan de andere kant.
Als je betonplex in de zon legt, zal de bovenkant een klein beetje uitzetten en de onderkant niet. Maar omdat alleen het bovenste laagje van de plaat uitzet is het bijna niet te zien of te merken omdat de andere laagjes het tegengaan.

Dennenhout daarentegen kan behoorlijk werken. Als je dennenhout (geïmpregneerd of niet) onbeweegbaar tegen een plaat betonplex schroeft zal het betonplex de uitzetting van het dennenhout tegen willen houden waardoor de combinatie krom zal trekken of scheuren.

Maar jouw (prachtige en duidelijke) schets laat zien dat er ruimte tussen deze twee materialen is. Als je er voor zorgt dat de rabatdelen onderling voldoende ruimte krijgen om te krimpen en uitzetten dan zal de betonplex gewoon recht blijven.
Net zo iets als de vloerdelen van een hardhouten terras waar ze steeds een duimstok tussen de planken leggen voordat ze ze vastschroeven.
De mes en groef van de rabbatdelen zorgen ervoor dat het er toch dicht uitziet. Je ziet alleen 5mm van de mes van de rabbatdelen, tenzij ze uitzetten natuurlijk ;).

Wat ik niet zo goed zie is of jouw tekening een bovenaanzicht is, of is dit een zijaanzicht doorsnede van het dak?
In dat geval: ligt het betonplex dan bovenop? En ga je dat dan nog afwerken met dakbedekking?
De toplaag van betonplex is welliswaar keihard en bijna onverwoestbaar, maar als het een paar jaar in wind en regen en zonneschijn heeft gelegen wordt het minder waterdicht. Daardoor zal de bovenkant van de plaat gevoeliger worden voor regen en zonneschijn en dus meer gaan werken.

Groeten, Raymond
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
85
4
Het is een dwarsdoorsnede, dus een beetje zoals het bovenaanzicht.
Het zou wel de bedoeling zijn dat ik een rechthoekig kader kader maak in zo'n systeem met een 2-tal horizontale liggers die de dikte van de tand hebben om ook nog eens de staande rabatdelen extra vast te schroeven.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
woodworking.jpg

Zolang je de rabatdelen voldoende ruimte geeft om te werken is er geen probleem.

En, maar daar heb ik geen ervaring mee, als je de rabatdelen alleen in de groef vast schroeft dan kunnen ze de andere kant op uitzetten en krimpen zonder dat ze scheuren.

Groet, Raymond
 

Bijlagen

  • woodworking.pdf
    20,8 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.