wortelhout notelaar.

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
Hallo,

Een tijdje geleden is bij mijn oma een noten boom omgezaagd.
De doorsneden van de stam is ongeveer 30cm maar bijna nog geen kernhout, met de stam kan ik dus niet veel doen.
Natuurlijk onder elke boom zitten wortels en bij notelaar worden deze ook gebruikt bij schrijnwerk.
Nu is mijn vraag heeft het nut dat ik deze uitgraaf of was de boom nog te jong.
Kan je ook vertellen hoe ik best te werk ga want met worlets uigraven heb ik geen ervaring.

Alvast bedankt voor hopelijk vele reacties,
Cedric
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Cedric ik snap je gedachtengang maar helaas wortelhout komt meestal niet van wortels.. het komt van een gezwel op de boom die evengoed op de bovenste tak kan zitten als op de wortels. Ik zou geen moeite doen om het uit te graven, zeker niet als er geen kernhout in zit. Noten spinthout is erg saai, het enige wat je doen om het wat fraaier te maken is het laten liggen zodat er slaap inkomt, hierna is het bruikbaar voor houtdraaiers
 

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
Hallo,

Jij hebt het op knoesten dit is inderdaad zeer mooi en word vooral gebruikt voor fineer.
Wortelhout van notelaar word ook gebruikt. bevoorbeeld de kolf van een geweer is meestal in wortelhout van notelaar.

Groeten,
cedric
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Een knoest is een wond veroorzaakt door het verwijderen van een tak.u haalt termen door elkaar

Niemand heeft interesse voor noten spinthout voor geweerkolven.
 

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
Hallo,

Dat een knoest een gezwel is veroorzaakt door natuurlijke of menselijke beschadeging.
Dat je spinthout niet gebruikt voor zulke toepassingen weet ik ook.

Ik citeer even van wikipedia:
''Het hout wordt onder andere gebruikt in de meubelindustrie: noten is makkelijk te verwerken en mooi af te werken. Befaamd is het gebruik van wortelnotenhout in meubelen en in dashboards van sommige auto's. Een andere bekende toepassing is voor het maken van geweerkolven.''

De stam kan ik niks met doen ik studeer schrijnwerkerij dus weet zulke dingen ook. Wat mij interesseert zijn de wortels of ik hier iets kan met doen of deze nog te klein zijn?

Vriendelijke groeten,
cedric
 
Laatst bewerkt:

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Als de diameter groot is kun je de stronk uitgraven en deze verzagen met de kettingzaag. Dit is alleen lonend als de
De diameter flink is en er veel kernhout is, ik heb onlangs nog een notenboom stronk verzaagd deze bestond uit een meter stam met de wortels van 80 cm diameter die uitliep naar 1 meter dit heeft 2 zaterdagen zwoegen gekost en 8 botte zaagkettingen dus dit is niet echt lonend voor dat kleine stammetje van jou denk ik. Groeten mark
 

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
Hallo,

@Mark: bedankt voor de goede raad. Het is inderdaad misschien beter als ik hem mooi laat zitten. :) Als het je 2 zaterdagen kost en 8kettingen mag laten slijpen zal het inderdaad niet zoveel meer opbrengen.

@André: Het zijn inderdaad leuke en mooie werkstukjes ik wou van de wortels ook graag een paar draaistukken maken, maar zoals Mark al zei zal het jammer genoeg de moeite niet zijn om hem uit te graven.

Groeten,
Cedric
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.