zwaluwstaart hulpstukje

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
wie heeft er wel eens zo'n ding gemaakt of heeft hier ervaring mee

Mijn zwaluwstaarten zijn van het niveau "boeren antiek" lekker grof zeg maar
en wie weet dat dit een uitkomst is.

ze zijn ook te koop van veritas maar dan kan je gelijk een klein 50 euro lappen.

voor een paar euro heb je de magneetjes.


http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=1458

 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ach ja maar soms wil je ook wel eens wat fatsoenlijks maken en dat zit er op dit moment nog niet helemaal in.
en het is altijd nog beter dan een lawaaifrees toch?

hier en daar worden het training wheels genoemd misschien een beetje denigrerend, maar waarom ook niet.
er zijn een hoop mensen die zo begonnen zijn met fietsen en nu prima kunnen fietsen wie weet werkt het ook zo voor zwaluwstaarten.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik weet niet of je hiermee nu echt beter leert zagen; je zaag wordt geleid of niet en als ik kijk naar de zijwieltjes van mijn dochter en zoon dan was de truc daar om ze langzaam steeds hoger te doen; dat geleidelijke karakter heeft dit systeem niet. Volgens mij is er geen substituut voor gewoon veel oefenen en je heel bewust zijn van je houding en hoe je de zaag vastpakt en welk effect dat heeft op de zaagsnede. Zelfmaken lijkt me erg eenvoudig, een paar stukjes redelijk hard hout haaks op elkaar lijmen, zagen onder de hoek die je wilt (hangt af van hard of zacht hout) en een boormachine/frees om een gat te maken waarin je de magneet met twee componentenlijm plakt
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ach tja als ik nou de voorkant van lades met zo'n blokje doe en de achterkant uit het handje?
voor mij is het hopelijk gewoon een hulpmiddeltje om iets moois te kunnen maken
en als ik later groot ben dan doe ik het allemaal uit het handje ok?
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik gebruik of een japanse trekzaag of een veritas zaag
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik nou prettiger vindt
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Jeroen,
ik ben toevallig vandaag beonnen met zwaluwstaarten, nadat ik eerst een zwaluwstaart hulpje gemaakt had zoals Paul Sellers die gebruikt. De eerste vielen totaal niet tegen, morgen ga ik wel een japanse trekzaag halen. Als je geen electrische aparaten gebruikt is het een kwestie van een scherp potlood en heel secuur zagen. Heb je de filmpjes van Paul Sellers al eens bekeken.....geweldig gewoon weg, kan ik je absoluut aanraden. Ik overweeg de cursusboeken tvan hem te kopen.
groeten albert
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
ach tja als ik nou de voorkant van lades met zo'n blokje doe en de achterkant uit het handje?
voor mij is het hopelijk gewoon een hulpmiddeltje om iets moois te kunnen maken
en als ik later groot ben dan doe ik het allemaal uit het handje ok?

Inderdaad, er is natuurlijk helemaal niks mis met het gebruik van zulke hulpmiddelen.
Het gaat volgens mij om het resultaat EN het plezier dat je hebt bij hebt maken.
De "grote mensen" uit de houtbewerkings wereld gebruiken ook nog regelmatig hulpmiddelen bij het handmatig houtbewerken.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Besef ook dat de zwaluwstaart nuttig was in de tijd dat je nog niet volledig kon vertrouwen op de kwaliteit van de lijm. Qua sterkte is de verbinding niet superieur meer.
Je maakt ze nu dus puur uit visuele redenen...
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat kan je dan nog wel doortrekken, Golddigger: hout was nuttig in de tijd dat er nog geen kunststoffen waren. Qua houdbaarheid en sterkte is het materiaal niet superieur meer. Hout gebruik je dus ook om sentimentele redenen.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
de houdbaarheid van plastic is slechter , hout verbetert luchtkwaliteit en sfeer.

Je hebt wel gelijk maar doelde meer op dat je zwaluwstaarten maakt vanwege hun uiterlijk. Als je grote moeite ermee hebt kan je ook andere mooie verbindingen kiezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.