Mortise pal als alternatief voor Domino

wobblywood

Nieuw lid
26 mrt 2013
6
0
Beste medehoutbewerkers,

Als net nieuw lid van dit mooie forum wil ik graag direct beginnen met het stellen van een vraag ;).Ik weet dat er al eens over de Mortise Pal gesproken is op dit forum, maar ik kan nergens vinden waar leden dit product besteld hebben.

Ik ben namelijk op zoek naar een iets betaalbaarder alternatief van de festool domino. Ik begrijp dit je met alles wat je nodig hebt als snel rond de 900 euro uitkomt (frezen, geleiders, etc.) en zoveel budget heb ik nou eenmaal niet.

Nou viel mijn oog op de Mortise pal of de beadlock pro. Mijn voorkeur ging hierbij uit naar de Mortise pal omdat deze voor mijn gevoel (en na wat onderzoek) nauwkeuriger is af te stellen. Tevens zou ik als het mogelijk is liever een pakje dominos/losse pennen/deuvels kopen dan ze iedere keer zelf te maken.

Maar ik zit met de volgende drie vragen:

- Ik heb naar Baptist gebeld en op internet gezocht maar kan nergens een Nederlands/europees verkooppunt vinden. Bij Baptist verkocht ze de Mortise pal niet (en geen product dat hier op lijkt behalve de officiele Domino).Weet er iemand waar je dit product kan kopen? Dit natuurlijk het liefst zonder een hoop verzend en invoerrechten te betalen. 220 euro voor een frees, aanloopring en freesmalletje is natuurlijk al prijzig genoeg voor een 24 jarige student als ik ;).

- Voor de bezitters hoe groot is het probleem van een afwijking van 0,35 mm (bij 1/4 inch sleuf versus 6mm deuvel) ten opzicht van de freessleuf en de metrische maatvoering van de deuvels/domino's die ze hier maken? Mortise pal gebruikt namelijk de U.S maten van 1/4 1/8 etc. inch.

- Heeft er iemand ervaring met de beadlock pro? op internet staat dat hij moeilijker precies is af te stellen, klopt dit? het fijne is wel dat je natuurlijk met de boor (boren goedkoper/makkelijker te krijgen als frezen) kan werken.

Met vriendelijke groet,
Wobbly
 

wobblywood

Nieuw lid
26 mrt 2013
6
0
Bedankt voor de snelle antwoorden Timmer-jan en Sam.

@Sam
Het gaat mij voornamelijk om het efficiënter maken van pen gat verbindingen. Heb ze voor nu voornamelijk met de hand/ op de pennebank gemaakt. Een losse pen werkt natuurlijk een stukje sneller en minder foutgevoellig dan pennen met de hand.

Nu staat er op mijn persoonlijke projectlijst ;) een grotere kast in klasieke stijl die uit nogal veel panelen en dus ook pennen bestaat.

Ik wil het dan ook voornamelijk gaan gebruiken voor paneeldeuren en overige verbindingen voor meubels. Een losse pen schijnt daar ook qua sterkte ook goed voor te voldoen. Ik weet dat daar niet perse een domino of alternatief voor nodig, maar het lijkt me voor het aankomende project en voor toekomstige projecten in de toekomst (waar ongetwijfeld weer een hoop pen/gat verbindingen in zitten) wel relatief snel werken.

@Timmerjan
Bedankt ik had het freesje inderdaad ook al via google gevonden. Ik zoek echt een blijvend middel om verbindingen netjes en snel mee te kunnen maken. Met handgemaakte malletjes blijf je (althans mijn ervaring) dan toch weer de hele tijd bezig met het juist uitlijnen en fatsoenlijk klemmen van zo'n malletje.

Vandaar dat een systeem als de mortise pal (voor bovenfrees) en Beadlock Pro (voor accuboor) me wel wat leek. De lammelo gaat het namelijk qua sterkte van de verbinding met paneeldeuren niet redden en is geen optimale methode.

Alleen is het erg moeilijk om er een nederlandse verkooppunt/ gebruikservaringen voor te vinden.

Maar mochten er natuurlijk ander alternatieve/overtuigingen zijn hoor ik het ook graag
 
Laatst bewerkt:

wobblywood

Nieuw lid
26 mrt 2013
6
0
Ziet er ook goed uit. Iemand er ervaring mee?

Ik ben namelijk benieuwd hoe nauwkeurig dat product is af te stellen. Wat ik gezien heb van de mortise pal is deze enorm simpel en precies af te stellen op een simpele potlood streep (ook wat duurder natuurlijk) . Deze lijkt alweer wat ingewikkelder/minder overzichtelijk af te stellen, maar dat is maar op een eerste oogopslag van een relatieve leek ;) (met afstellen bedoel ik voornamelijk de breedte van de sleuf).

heb jij er zelf ervaring mee "iedereen en iemand"?

p.s. mocht er trouwens iemand zeggen waarom maak je niet all je verbindingen op de pennenbank is het feit dat ik deze niet altijd ter beschikking heb en het bij iemand anders moet doen.
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Nee ik heb zelf geen ervaring met deze mal. Ik kwam hem tegen in een ander topic over dominos, maar op het filmpje zag het er goed uit.
 

wobblywood

Nieuw lid
26 mrt 2013
6
0
Klinkt ook als een toffe optie Bijtel. Ik ben echter te bang dat het te moeilijk is om een dergelijk systeem echt 100 procent nauwkeurig te maken zonder dat er na bijvoorbeeld een jaar enige speling op komt te zitten.

Toch raar dat er nog geen fatsoenlijk (betaalbaar) europees (metrisch) systeem is voor de manier van verbindingen. Het is toch redelijk veelvoorkomende verbinding in meubelbouw. Voor de mensen die met dezelfde vragen zitten, dit is tot nu toe mijn afweging:

1) Mortise Pal
Gebruik: Met behulp van bovenfrees
Kosten: rond de 250 euro (inclusief frezen)
In een mailtje door de fabrikant is me verteld dat het product in europa wordt verkocht via: http://www.woodworkersworkshop.co.uk/
Ook verzend de fabrikant zelf vanuit Amerika naar Europa voor rond de 30 tot 40 dollar (weet niet of daar nog invoerkost bij komen).

Voor/nadeel: Zeer precies en makkelijk in te stellen. Bovenfrees zorgt voor precies en duurzaamheid.

2) Beadlock Pro
gebruik: met behulp van (accu)boor)
Kosten: De pro versie kost rond de 200 dollar
voor/nadeel: Het bestaat uit eerst boren en vervolgend via een geleider uitbeitelen. Het zal dus langer duren om een verbinding te maken. Hij schijnt (via forums gelezen) minder makkelijk precies in te stellen te zijn.

3) Jessem
Gebruik: Met behulp van (accu)boor
Prijs: 200 dollar voor de "Pro" versie
Voor/nadeel: Na aanleiding van de volgende review: https://www.wwgoa.com/articles/product-reviews/jessem-zip-slot-mortise-mills/ is de basic versie niet nauwkeurig genoeg in te stellen. Aangezien een accuboor niet gemaakt is voor een freesbeweging blijft het precies werken een probleem (gelezen via forum: http://lumberjocks.com/topics/31438)

Persoonlijk ga ik denk ik voor de Mortise pal. Dit omdat door de instelbaarheid en omdat een frees voor mijn gevoel een stuk beter gemaakt is voor de "sleuf" beweging en dus duurzamer zal zijn. Het meest ideale systeem blijft natuurlijk toch de domino, maar voor festool betaal je voor mijn mening echt veel te veel voor relatief te weining (maar goed dat is mijn persoonlijke mening en doet er natuurlijk niet helemaal toe in dit topic). Als er maar een Europeese fabrikant voor zo'n systeem is moet ik misschien wel...
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Wobbly,

Bij verzenden vanuit de VS komen er wel degelijk invoerrechten bij; hoeveel durf ik niet precies te zeggen maar met sites als http://www.invoercalculator.nl/ kom je wel een eind denk ik. Die Mortise Pal ziet er heel mooi en eenvoudig uit; zou je niet zelf iets kunnen maken met een stuk staf, draadeind en wat stabiel/hard hout?

Groeten,

Hans
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Is die deuvelmachine van Mafell geen optie?
Wel weer wat duurder, lang niet zo duur als een domino en wel een stuk metrisch precisie gereedschap
 

peter1962

Nieuw lid
10 mei 2011
6
0

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Beste Wobbly,

Bij verzenden vanuit de VS komen er wel degelijk invoerrechten bij; hoeveel durf ik niet precies te zeggen maar met sites als http://www.invoercalculator.nl/ kom je wel een eind denk ik. Die Mortise Pal ziet er heel mooi en eenvoudig uit; zou je niet zelf iets kunnen maken met een stuk staf, draadeind en wat stabiel/hard hout?

Groeten,

Hans

Ik heb in het verleden wel computer spul besteld in de vs en dan het verzoek gedaan om een lage waarde op de verpakking of vrachtbrief te zetten. ... dat scheelt hoor
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Ik ben benieuwd of je inmiddels een beslissing hebt gemaakt en waarvoor?! Momenteel denk ik zelf ook na over een Domino, maar vind de prijs ook wel weer een punt. Aan de andere kan, ik wil 9 binnendeuren maken, misschien heb je voor die klus de Domino er ook wel weer uit.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Is de gewone domino, de 500, voor een dergelijk iets als deuren niet wat te klein met zijn maximale domino maat ? Persoonlijk zou ik deuren gewoon maken met een pen en gat verbinding.

Om je een idee te geven.

Momenteel ben ik bezig met het maken van zonneluiken die in totaal 240cm hoog zijn. De pennen die ik aan de stijlen heb gemaakt zijn 10 cm lang en 6,5 cm breed en 1 cm dik. Had ik dit met een domino500 gedaan ( ook al had ik de buiten versie van de domino gebruikt) dan was dat gewoon niet stevig genoeg geworden.

Het zelfde is meen ik bij deuren ook wel het geval. De maximale lengte van een gewone domino is meen ik 6 cm. Dat betekend dat je 3 cm per deel hebt. Das niet echt heel veel. Ik snap dat je er meerdere naast elkaar kunt zetten maar dan nog.

Ga je dan naar de grote broer kijken, de 700, dan kom je een stuk verder qua domino lengte. Helaas echter ook in prijs en dus vermoed ik dat dat al helemaal geen optie is.

Gewoon pennnen en gaten maken denk ik zo.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Trend heeft een Mortise and Tenon Jig (metrisch optioneel) vanaf 200€ (ebay). Het probleem is dat de bovenfrees compatibel moet zijn met het Trend materiaal


----
En nu pas zie ik Peter zijn bericht
 

WR1944

Oud hout
Ik heb zelf ook een paar binnendeuren gemaakt met panelen. Bij de twee laatste deuren heb ik de stijlen en liggers met grote deuvels aan elkaar verbonden. M'n eerste deur was een reconstructie van een bestaande deur en daar heb ik per verbinding twee 10 mm domino's gebruikt. Die deur ging verzakken en kon met een diagonale spandraad weer in het gareel komen. Die deur was echter origineel samengesteld met twee deuvels van ca 17 mm diameter per verbinding. Dat heb ik dus voor de twee volgende deuren gebruikt. En zelfs met zwaar veiligheidsglas er in geeft deur #2 geen krimp. Je moet wel een paar hulpstukjes maken om de deuvelgaten op de goede plaats te boren. Zie een eerder artikel.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?4714-De-deur-from-scratch
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
In het filmpje waar het zelf te maken hulpmiddel voorgesteld wordt (aangebracht door bijtel) toont de man eerst de frees.
Weet er iemand welke frees dit specifiek is, of waar deze verkrijgbaar?
momenteel ben ik namelijk bezig een pantorouter te maken en deze frees zou hier ideaal voor zijn ( grote bruikbare lengte).

Alvast bedankt,

Vincent
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.