Vraag over stompe deur plaatsen in opdek kozijn

jjjlll

Actieve deelnemer
Mijn dochter heeft een huis met een aantal van die lelijke kartonnen opdek deuren, met metalen kozijn. de muren zijn net gestuc'd, dus die kozijnen moeten er in blijven.
Zij wil er fatsoenlijke, wellicht massieve, deuren in laten hangen.

Graag jullie mening over de volgende 2 scenario's.

1. Stompe deuren kopen met als maat de buitenmaat van de opdekdeur, of ik zaag die deuren op maat, ik frees vervolgens een deel van het hout weg, zodat het fysiek weer een opdekdeur wordt.
Ik vraag me hierbij alvast af of een bestaand metalen opdek kozijn het gewicht van een massieve deur kan dragen, en vraag me af of ik wellicht betere, zwaardere opdekscharnieren moet gebruiken, als die al te koop zijn.
2. Houten kozijn in de metalen opdekdeursponning plaatsen, in dat nieuwe kozijn komt dan een kleinere stompe deur. eventueel kan de zichtkant, waar je het metaal nog ziet, afwerken met latten, zodat het geheel een zwaarder kozijn lijkt.

Graag jullie mening welk scenario het beste is, of wellicht een beter idee, nog mooier.

Alvast bedankt voor jullie reacties

joep van der Linden
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Opdekdeuren zijn ook in allerlei varianten verkrijgbaar, paneeldeure, masieve deuren ed. Het simpelst is gewoon een leuke opdekdeur uitzoeken en die plaatsen.
De sponningmaat vd kozijnen is bij opdekdeurkozijnen groter dan bij kozijnen voor stompe deuren, voor bv een deur van 83 cm breed zal de sponningmaat van een opdekdeurkozijn +- 84 cm zijn bij een kozijn voor een stompe deur < 83,5 cm.
Ik heb wel eens een houten opdekdeurkozijn omgebouwd voor een stompe deur, was een makkelijk demontabel kozijn dat ik er helemaal uit gehad heb.

Voor een stalen kozijn zou ik of opdekdeuren uitzoeken, of het kozijn vervangen, bij een stalen montagekozijn dat later in de muuropening bevestigd is is dat vrij makkelijk, is het kozijn tijdens de ruwbouw ingemetseld, dan wordt dat moeilijker. Bij de nieuwe kozijnen zou ik dan werken met beleglatten om het stucwerk af te werken.
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Hey Joep,
je kan bij de bouwmarkt ook allerlei verschillende soorten mdf paneeldeuren krijgen(kopen) voor opdek kozijnen,hoef je alleen maar twee gaatjes te boren voor de schanieren.
lijkt mij de makkelijkste manier,heb de mijne bij de Gamma gehaald.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Alvast bedankt voor de zeer snelle reacties.

Ik was vergeten te vermelden dat mijn dochter deuren op marktplaats koopt, en een hekel heeft aan nieuwe deuren. Dat betekent in de praktijk dat ze met stompe deuren aan komt zetten.
Joep
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Joep, als je de metalen kozijnen verwijdert kun je houten kozijnen plaatsen. Deze met een frees pas maken zodat het kozijn strak om de penanten valt. Als je het houten kozijn een iets bredere maat geeft dan het stalen valt deze tevens over het stucwerk. Je hebt dan weer een echte deur!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Die stalen kozijnen zijn volgensmij gewoon weg te halen zonder de stuc te beschadigen. Daarna kan je nieuwe pas maken en bevestigen, en eventueel de laatste paar centimeter weer aanstucen. Grenen deuren zouden het denk ik sowieso niet in de metalen kozijnen, die komen met een beetje trekken zo al de muur uit. Dus als je de moeite doet zou ik het in een keer goed doen!
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Die stalen kozijnen zijn volgensmij gewoon weg te halen zonder de stuc te beschadigen....
Zoals Bjorn al zei: dat hangt ervan af hoe deze geplaatst is. Als hij tijdens de bouw ingemetseld is, moet je na het wegbreken nog met een muurzaag aan de gang om de opening recht en met de oude dagmaat te krijgen (houten kozijn is dikker).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zijn speciale houten kozijnen die bedoeld zijn als vervanging voor die stalen gedrochten.

Een stompe deur ombouwen tot een opdek is niet echt zinvol. Ziet er niet uit (verhoudingen) en je verzwakt de deur. Een zware deur in een lichtgewicht stalen kozijn is ook geen goed idee.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Houd er rekening mee dat oude stompe deuren pas gemaakt zijn voor het kozijn waar ze in zaten, je zult waarschijnlijk kozijnen moeten maken met sponningmaten die net wat kleiner zijn dan de standaard maten en dan de deuren opnieuw afhangen. Vroegen maakten ze de kozijnen kleiner dan tegenwoordig, voor een deur van 83 cm breed werd de sponningmaat van het kozijn niet veel groter dan 83 gemaakt, tegenwoordig worden de kozijnen wel gemaakt op deurmaat + naden.

Als de kozijnen die er in zitten stalen montage kozijnen zijn, dan is de muurdikte waarschijnlijk 7 cm ?? Er zijn bouwpakketten voor binnendeurkozijnen te koop, in verschillende muurdiktes en deze zijn op maat te maken voor verschillende deurformaten. Persoonlijk zou ik gewoon van die bouwpaketten toepassen en dan beleglatten/platstukken of hoe je het noemen wilt:) toepassen, daarmee ben je het meest flexibel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zoals Bjorn al zei: dat hangt ervan af hoe deze geplaatst is. Als hij tijdens de bouw ingemetseld is, moet je na het wegbreken nog met een muurzaag aan de gang om de opening recht en met de oude dagmaat te krijgen (houten kozijn is dikker).

Dat klopt, ik bedoel de kozijnen die niet ingemetseld zijn. Volgensmij zijn de meeste niet ingemetseld maar gewoon vastgezet. Van die polynorm kozijnen die je veel in nieuwbouw treft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.