Laboratorium werktafel

Beste houtbewerkers,

Onlangs heb ik een werktafel ontworpen voor een klein laboratorium.
Deze wil ik nu gaan bouwen, ik weet echter niet of mijn constructie stevig genoeg is en welk materiaal ik het beste kan pakken.


Er zullen geen zware dingen op het kastje komen te staan, maar hij mag natuurlijk ook niet gaan wiebelen. Er komt een klein wasbakje in.

Ik zat te denken om alles van 18mm multiplex te maken. Ik kom er alleen niet aan uit welke precies. Is populieren goed genoeg hiervoor?
En kan ik mijn werkblad hier ook mee maken? (over het werkblad komt een coating welke hoogstwaarschijnlijk epoxy wordt, dit ivm de chemicalien resistentie)


Graag zou ik jullie advies hierover krijgen.
Ik heb mijn tekeningen in de bijlage gezet.

-groet
Knipsel.jpgKnipsel2.jpgKnipsel3.jpg
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
91
2
wolvega
ik zou in iedergeval voor watervast velijmd gaan constructie likt mij wel stevig genoeg aangezien keukenkasten ook op deze manier gemaakt worden als het blad dan in in 2 lagen 18mm doet dan gebeurt er niets meer mee mits goed verlijmd en geschoeft
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Materiaal soort is afhankelijk van de afwerking van de rest van de kast, wordt deze geverfd of blank of gelakt of helemaal met coating behandeld. Als blad vindt ik zelf 18 mm wel erg dun. Als je de onderzijde en de bovenzijde uit een stuk laat en daar de tussen wanden van onder en boven zijden van zet, zal dit de constructie ten goede komen.

groetjes marc
 
Bedankt voor de snelle reacties!
Het is de bedoeling om de kast wit te verven en alleen het blad te coaten met epoxy.

Zou het een groot risico zijn om het te proberen met 18mm hout? Aangezien er alleen wat simpel glaswerk en dergelijke op komt te staan..

En bedankt voor de tip marc, ik verwerk het gelijk in mijn tekening.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Waarom het blad niet van trespa? Dan is het meteen hygienisch en chemicalieen geschikt. 18mm is geschikt voor een blad. Echter optisch ziet het er wat fragieel uit bij de kast die jij maakt. Je kan ook de randen opdikken/omvouwen zodat je een blad van 36 of 40 mm krijgt (als je een trespa blad neem is een dikte van 8mm ook voldoende, wel een frame eronder maken zodat het blad niet gaat doorhangen). Kasten zou ik zou ik van watervast verlijmde spaanplaat maken met een melamine toplaag (of een multiplex plaat met een HPL toplaag) afkanten met een abs of pvc band. De opstaande rand onder (die fungeert als plint?) lijkt mij niet handig, dat is lastig schoonmaken. Plint onder de kast maken zodat je het makkelijker schoon kan maken. De rug in een sponning zetten in de zijkanten en bodem/dek. Het oog wil ook wat.
 
Nouja, ik ben een student. Dus het moet wel een beetje betaalbaar blijven. Vandaar de keuze om geen trespa te gebruiken.

Is spaanplaat wel "goed" genoeg? Ik heb er geen verstand van, vandaar de vraag. Maar ik dacht altijd dat spaanplaat niet stevig te monteren was met schroeven en dat de kanten niet mooi af te werken zijn (of is daar die abs band voor?).

Over de prijs hoor je mij trouwens niet klagen:D. Scheelt mij aanzienlijk wat euro's als ik het met spaanplaat kan maken.

Verder had ik nog een vraagje over wat renault bedoeld. Ik weet niet zeker of ik het goed begrepen heb wat hij bedoelde met de sponning en de plint. Dus ik heb even een plaatje bijgevoegd, graag zou ik een bevestiging hebben of dat ik het goed begrepen heb.

Kan ik dit realiseren met een "gewone" handzaag? Ik heb namelijk niet zo'n groot arsenaal aan zagen.

Knipsel.PNG
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ah, dat verduidelijkt de zaak al een beetje. Heb je géén zaag met ritszaagfunctie dan niet aan spaanplaat beginnen. Mits je geen lamello of domino (zie google) tot je beschikking hebt ben je eigenlijk genoodzaakt te schroeven. Splaanplaat kan je schroeven, maar dan blijf je de schroeven zien. ABS band kan je zien als een soort strijkbandje wat je op de zijkant plakt en dan afwerkt. Dan zie je het kopse spaanplaat niet meer.

Qua plint zit je al aardig op weg. Echter, dit is een wat tijdrovende manier om het netjes te maken. Hoe ik het zou doen is een frame maken en daarop je kastjes maken (ook gezien de gereedschappen die je tot je beschikking hebt is dit het handigste). Dit frame schroef je dan weer aan de onderkant van je kast (mbv stoelhoekjes oid) Kijk maar eens naar je keuken hoe daar de onderkasten gemaakt zijn, waarschijnlijk verduidelijkt dat de zaak wat. Trespa klinkt duur, maar het loont wel. Wat dacht je dat epoxy kost + het aanbrengen van het epoxy? Epoxy moet je net zoals bij verf om de zoveel tijd weer ''vernieuwen''.



ps welke machines heb je allemaal tot je beschikking?
 
Ik heb geen zaag met ritszaagfunctie.
Geziene het feit dat dit een van mijn eerste hout projecten wordt heb ik zo goed als niks aan machines.
Ik heb een decoupeerzaag, boormachine, handzaag en een driehoekschuurmachine, dat was het zo'n beetje.
Dus ik veronderstel dat spaanplaat niet de juiste keuze voor mij zal zijn.

Het grotendeel wil ik bij de bouwmarkt laten zagen.

Wat betreft de plint, je bedoeld dus eigenlijk, de kast laten zoals hij is maar daaronder een frame?

Ik heb trouwens al een stuk trespa athlon "gespot" op marktplaats. Dus ik ga met diegene contact opnemen.
 
wat natuurlijk wel een groot voordeel aan mdf of een ander goedkoop materiaal is dat als je er teveel vlekken(bijvoorbeeld zilvernitraat) op krijgt je het simpel en goedkoop kunt vervangen
trespa is wel redelijk bestand tegen chemische producten maar in aanraking met sommige zuren(weet niet met welke stoffen je wilt werken?) krijg je toch schade denk ik
is een keramische bovenplaat geen optie?
is tegelijk ook veel stabieler voor als je bijvoorbeeld een analytische balans gebruikt
 
Het is bedoeld voor een hobby lab, dus ik vermoed dat trespa wel zal volstaan. Er word eigenlijk niet gewerkt met sterke zuren boven de 50%, stoffen zoals HF ga je bij mij ook niet tegenkomen.
Heel sporadisch zal er 98% zwavelzuur aanwezig zijn, maar dit zijn enkele druppels om een reactie te katalyseren. En zodra dit geknoeid wordt zal het binnen een halve minuut opgeruimd worden.
Op school hebben we geloof ik ook trespa Athlon als tafelblad, hier heb ik nog nooit problemen mee ondervonden.

Een analytische balans komt er voorlopig niet, dus die stabiliteit van een keramische bovenplaat is ook geen must.

Maar van wat voor materiaal zou ik de kast zelf dan maken?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Maar van wat voor materiaal zou ik de kast zelf dan maken?

MDF, makkelijk te schroeven en af te werken. Bij de bouwmarkt kan je het ook nog redelijk laten zagen. Bij multiplex heb je eigenlijk ook een ritszagerd nodig.

Inderdaad de plint onder de kast en de rest van de kast zo laten.
 
Okee, dan ga ik het met MDF proberen.
Hoef ik niet bang te zijn voor het doorzakken van het MDF? Aangezien je hier wel eens verhalen over hoort voorbij komen..

Ik heb van alles opgezocht over de montage ervan, maar ik vind eigenlijk twee manieren hiervan.
Een manier is het het doorboren van de vlakke zijde en deze vast te schroeven in de kopse kant van de andere plaat.
En de andere manier is om de platen aan elkaar te verbinden met stoelhoekjes. Ik denk dat ik beide manieren goed kan wegwerken, maar welke methode zal het stevigst worden?
(Werken met deuvels laat ik nog maar even achterwege totdat ik wat meer ervaring heb)


Is dit een goede volgorde?

-Zagen
-Eerste laag grondverf
-Monteren
-Tweede laag grondverf en de rest van het verf/lak proces
Of hoeft het verven niet voor het monteren te gebeuren? (Ik dacht dat dit slim zou zijn ivm eventueel contact met indringend vocht)
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Als je zijkanten van je mdf strak gezaagd zijn doe je er best witte houtlijm tussen voor je ze schroeft. Schroefgaatjes voorboren, ook in het 'kopshout'.
Als je dichter bij de zijkant komt kan je er ook een spanklem op zetten tot de ganse schroef er in gedraaid zit.

Je kan op voorhand grondlak aanbrengen, maar dan moet je de kanten die je bij de montage lijmt afplakken, anders hecht je lijm niet.

Ik vind het het makkelijkst om alles te monteren, en daarna pas te beginnen aflakken (en plamuren natuurlijk ;-) ) .

Ah ja, in de jaren 90 heb ik bij m'n eerste baas eens kasten voor een labo moeten maken, alles in trespa. Lijkt me dus inderdaad geen slechte optie.

Succes!
Steven
 
Okee bedankt!

Ik heb nog wat tekeningen gemaakt. Ik heb wat gewijzigd in verband met het frame en dergelijke.

Hier het onderframe:
Knipsel1.jpg

Alles komt op een bovenverdieping te staan. En ik bedacht me in een keer, hoe ga ik dat ding ooit boven krijgen en ooit weer naar beneden krijgen.
Dus ik maak er 3 aparte kastjes van zoals hieronder.
Knipsel2.JPG

Daarop schroef? of lijm? ik een trespa werkblad.
De jongen die ik had gemaild voor het stuk trespa had geen apparatuur om het op maat te zagen. Helaas. Maar ik heb tijd zat dus ik ga weer rustig op zoek naar een ander stuk trespa:).
Knipsel3.jpg

De kastjes worden dan geschroefd met lijm ertussen en de kastjes worden met enkel schroeven bij elkaar gevoegd (zodat het ook weer demontabel is).

Graag jullie mening over deze constructie :)

(p.s. Zelden op een forum geweest waar zo snel en zo goed geholpen werd! Mijn complimenten!)
 

Bijlagen

  • Knipsel.jpg
    Knipsel.jpg
    44 KB · Weergaven: 297

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dat ziet er goed uit. Toch nog een paar kleine opmerkingen.
De plint bak heb je zo goed bedacht. Als je materiaal wilt besparen kan je de lange tussen regels vervangen voor 2 kortere, deze 2 komen precies op het hart van de naad waar twee kastjes gekoppeld worden. De voorste plint die maak je zo dat ze ook vóór de twee buitenste, kortere komen. Je staat immers vóór de kast en op die manier kijk je er ook tegen aan. Als je dan naar de plint kijkt zie je een mooie lange plint die niet onderbroken is. Verder zal ik de plint aan weerskanten 2mm korter maken dan de totale breedte van de drie kasten. Dit geeft een garantie dat de plint sowieso ónder de kast zit en niet net voorbij de kast. Als ik zo een kast maak, leg ik de plint aan de zijkanten net zover terug als ik aan de voorkant doe. Dit is puur esthetisch en vind ík het mooiste.

Trespa is lastig schroeven, maar wel te doen. Wel zorgen voor de juiste schroeven. EN DEZE ZEER GOED VOORBOREN!!! En langzaam de schroef erin laten draaien. Een proefstukje om te kijken hoe of wat makkelijkst is, kan geen kwaad.

Doorhangen van MDF gebeurd niet zo snel, je hebt vrije smalle (50 a 60cm??) kastjes gemaakt. Om gewicht te besparen kan je ervoor kiezen om de dekjes te vervangen door 2 stroken van een cm of 10 breed (zoals je al eerder getekend had), maar dit is geen noodzaak. MDF ook mooi verzinken zodat de schroef onder het oppervlak verdwijnt, niet te diep want dan kan je plamuur weer ''inzakken''. Ik gebruik bij voorkeur polysterplamuur omdat dit niet tot nauwelijks indroogt of scheurt.
Zijkanten van het MDF een kantje aanbreken, zodat het scherpe eraf is. Als je een schaafje hebt een klein stukje afschaven (zeg maar een stukje van 1x1mm en dan onder 45 graden). Met een stuk schuurpapier is dit ook te doen.

Maak je er nog schapjes in?
 
Oke bedankt!
Ik heb mijn tekening aangepast, dan ga ik van de week even langs de bouwmarkt om MDF te halen.

Ik denk dat ik het beste schroefjes van 4x40mm kan kopen?
Kan ik het beste de klassieke witte houtlijm gebruiken of bruislijm? (ik ben bang dat de kopse kanten van het MDF te veel zuigen voor de witte houtlijm) .

Ik ga in de buitenste kastjes deurtjes maken en wat plankjes. In het middelste kastje komen lades. Maar hier begin ik pas aan als de kast zelf af is.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
3,5 X 45 of als ze hebben 3,5 x 50. 4 wordt te dik ivm scheuren. PVAc lijm (de witte houtlijm dus wel even achterop kijken of het een klasse d3, http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtlijm) volstaat. Bruislijm mag ook wel hoor, maar is wel overkill. Bij witte houtlijm voldoende opbrengen, verbinding schroeven, even laten wachten tot het rubberachtig word (na ca. 30 a 45min) en dan het overtollige eraf steken. Dit voorkomt een kliederboel als je het meteen doet.
Schapdragers bij voorkeur al boren als je de boel nog niet in elkaar hebt geschroefd. Dan kan je er namelijk nog makkelijk bij. Of je schroeft er een vast schap in, wederom, wat jouw keuze naar uitgaat.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
Ik werk heel veel met mdf.... als ik moet schilderen, smeer ik altijd een laag latex op de kopse kanten... latex..verf..latex..verf ..latex.... daarna alles schuren en gronden en afschilderen. .. s6
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Hallo,

Bij het schilderen is het verstandig om een redelijke kwaliteit verf te gebruiken (de duurste soort is echt niet nodig hoor). Ik dacht ook dat ik mooi goedkoop een meubeltje van mdf kon maken dus heb ik de verf van de Action gebruikt. Dit was niet verstandig omdat het bijna niet te schilderen is (het is net water) en voor een goed dekkend effect had ik wel 4 á 5 lagen nodig.

Ik denk dat een huismerk van de Gamma/Praxis echt wel voldoet voor jou, maar goedkopere verf zal ik niet gebruiken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Rudolf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.