draaien van 200 jaar oud vurenhout

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
dat vers hout goed snijdt weten we allemaal maar nu kreeg ik van een kennis een stuk vurenhout van zeker 200 jaar oud.
heel fijn van draad en ook taai.
het draaien valt tegen want het snijdt niet. niet met een grote guts en ook niet met een kleine.
nu doe ik het met een soort schraapbeitel van Sorby maar die heeft weer als nadeel dat ik erg veel moet naschuren.
wie heeft er advies.

groet
Jan
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik ken het probleem van hout dat lastig te draaien is. Het belangrijkste is heel scherp gereedschap. slijp en wet de beitels zo, dat je een hoogglanzende vouw hebt en dat deze letterlijk zo scherp is als een scheermes, ik test dat wel eens door er wat haren van mijn arm mee af te scheren. Dit geldt ook voor schraapbeitels: na de schraper eerst tot hoogglans gewet te hebben wordt er een braam opgezet, de scherpe rand van de schraper wordt met een gepolijst staal bewerkt tot er een klein randje ontstaat. Dit is vlijmscherp en zal er gladde resultaten geven.
Lukt het niet, dan les nemen bij mij ;-)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het belangrijkste is heel scherp gereedschap. slijp en wet de beitels zo, dat je een hoogglanzende vouw hebt en dat deze letterlijk zo scherp is als een scheermes, ik test dat wel eens door er wat haren van mijn arm mee af te scheren.

Sorry hoor, maar op het gevaar af spijkers op laagwater te zoeken moet ik hier toch even op reageren. Je krijgt een draaibeitel niet "letterlijk zo scherp [...] als een scheermes" geslepen, om de doodeenvoudige reden dat het staal daar niet voor geschikt is, de vorm van de snede daar niet voor geschikt is, en je slijpmethode daar niet voor geschikt is, tenzij je ze met kennis van zaken doorwet tot korrel 10000. Bovendien zou dat helemaal niet zinvol zijn voor een draaibeitel - een scheermesscherpe snede zou al na, zeg, 2 rotaties van je werkstuk niet meer scheermesscherp zijn, en waarschijnlijk sneller bot/onbruikbaar dan een 'normaal' geslepen vouw.

Natuurlijk kun je met een goed geslepen (en gepolijste - daar heb je een viltschijf voor op je bench grinder) draaibeitel haren van je arm afscheren. Maar dat is nog niet vergelijkbaar met een scheermes. Probeer je baard er maar eens mee af te scheren... Zelfs met een klassiek klapscheermes is er nog een wereld van verschil tussen scherp genoeg om de haren van je arm te scheren en scherp genoeg om je baard te scheren. Met een werkelijk scheermesscherp geslepen scheermes kun je een _loshangende_ (lange) haar doorsnijden, zonder die haar strak te trekken...

Zo [\PEDANTIC MODE OFF]

Dus ja, het is belangrijk om je draaibeitels zo scherp mogelijk/nodig te slijpen, maar dat is niet scheermesscherp. En oud hout - volgens mij is het een bekend gegeven dat uitgedroogd en geoxideerd hout zich anders gedraagt dan vers, of onlangs gedroogd hout... Scherp gereedschap, en geduld en beleid. Denk ik.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
een gewone guts van Sorby zal een hoek hebben van 30 graden,
ik slijp deze op een ouderwetse natte zandsteen. nawetten doe ik niet
want het resultaat van die zandsteen ziet er al uit als een mol onder zijn staart.
de schraper van Sorby heeft een hoek van 90 - 7 = 83 graden.
deze slijp ik droog op een diamantsteen, braamvrij.
omdat de snede sterker is blijft deze bij hout met silica erin of heel oud hout, langer goed.
net zoals Henk hier schrijft, gedraagt oud hout zich anders.
ik heb wel eens moereiken gedraaid van 8000 jaar oud, dat was helemaal een drama.
geen enkele beitel bleef langer scherp dan 2 omwentelingen,
alleen de schraper hield het langer uit.
maar misschien is het toch handig als jullie wat plaatjes laten zien van hetgeen waar jullie mee slijpen

groet
Jan
 

tuoh

Oud hout
Ik zou een guts even voorzien van een stompere vouw dan die 30°, eerder eens proberen met 45° of 50°, bij een stompere vouw heb je weliswaar een minder glad resultaat dan bij een scherp geslepen vouw, maar de standtijd van de snede zal langer zijn. Het eindresultaat zou allezins beter moeten zijn dan met een schraper. Maar er zal ook dan nog regelmatig naar de slijpsteen moeten gelopen worden. Bij harde en abrasive houtsoorten is het zinloos om een beitel af te wetten, dat is weggegooide tijd.

Mvg,

André
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Zou je niet alsnog snijdend kunnen draaien als je het hout oppervlakkig bevochtigt? Gewoon een natte lap erlangs en dan even laten intrekken.
Met een beetje geluk wordt het oppervlak daar zoveel zachter van dat de snede pakt, en omdat je de natte huid direct daarna verwijdert verstoor je niet de balans in de onderlaag.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
bevochtigen gaat echt helemaal niet lukken.
de houtsoorten die ik verwerk nemen nog geen vocht op al heb je het graag.

ik ben aan het kijken naar een andere schraper en anders wordt het iets van hardmetaal.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik maar luidophoor... Maar volgens mij heeft het moeilijk draaien van oud vurenhout niet zozeer te maken met de vochtigheidsgraad, maar met het hars dat volledig uitgehard is. (Gekristalliseerd??)
Als instrumentenbouwer moet ik zeggen dat mijn sneller gaat slaan bij het zien (en horen) van fijnjarig vurenhout van 200 jaar oud. Oud hout klinkt véél mooier dan vurenhout dat pakweg 10 jaar gedroogt heeft. Ik heb eens het geluk gehad een instrument te kunnen maken met een bovenblad van 40 jaar oud. De klank was hemels! Jammer genoeg is dat hout niet zo eenvoudig te vinden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.