Gebruikers ervaring Festool cms systeem gevraagd.

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vanwege de zeer beperkte ruimte om de hobbyen -en reeds in bezit van de mft/3 tafel, TS 55 REBQ invalzaag, CTL midi en PS 300 eq plus decoupeerzaag- sta ik op het punt om het systeem verder uit te breiden met de CMS TF1400-Set tafelfrees, CMS-TS-55-R Moduledrager en schuiftafel st. Het is niet anders maar het zal op en afbreken worden, of hooguit een paar overnachtingen in de zeer krappe schuur.

Zijn er mede forumleden die ervaring hebben met het cms systeem van festool?

Twijfel zelf nog over de cms-ts-55 r uitbreiding en vraag me af of dit voldoet als zaagtafel.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Onze amerikaanse wereldburger beschikt over een dergelijk systeem, en hij doet er bijna alles mee, en is er zeer over te spreken.
Rekening houdend met de beperkingen als vermogen en maximale zaagdiepte denk ik dat het een mooie oplossing is voor de krap behobbyhuizden onder ons :)
Volgens mij staat er een complete set op marktplaats voor rond de 500 euro, zal de ad effe opzoeken.

Link naar de marktplaats advertentie:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-zaagmachines/m648796917-festool-zaagtafel-cms-55.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn TS55R ligt hier voor mij op de koffie tafel, ik zoek zelf een manier om die in een zelfgemaakte CMS te steken om dan een how-to artikel op mijn website te zetten als uitbreiding op mijn mobiele werkbank.
Als je geen pro ben dan raad ik je dat aan, het is een leuk project. Maar als pro is het mogelijk financieel niet de moeite.
Ik ben wel van plan het spauwmes en schakelaar blokkeer ding te kopen.

Hier heb je er bijvoorbeeld één die dat ook zelf gedaan heeft met een OF1400 en TS
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zeker een leuk project om te doen.

Ben geen pro maar er liggen nog wat projecten op de plank en vrouw lief gaat steeds achterdochtiger kijken. Ze ziet alleen maar bezorgdiensten die steeds pakketjes afleveren maar geen resultaten. Dat het weer tegenzit is iets die de twijfel niet echt wegneemt. Goed ingeschat is dit de laatste instemming tot aanschaf onder het kopje ruimte besparende oplossing. Daarna moeten de billen bloot! Een mail of bezoek aan MasaveHout is de volgende stap.

Er moet echt iets gecreëerd worden anders verlies ik niet alleen op dit luisterrijk forum gezichtsverlies (minder erg) maar binnen de familiekring alle respect, voor zover aanwezig hahaha.

Op het festool owners forum (FOG) positieve reacties en goede reviews wat betreft het cms systeem. Alleen wat routers betreft zijn er vele enthousiast over de of 2200.

Vraag me af of er in NL veel gebruikers zijn van dit systeem.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Onze amerikaanse wereldburger beschikt over een dergelijk systeem, en hij doet er bijna alles mee, en is er zeer over te spreken.

Hier hoef ik weinig aan toe te voegen. Maar ik doe er niet alles mee, zeker niet nu ik getrouwd ben. ;-)
In de ruim anderhalf jaar dat ik in Amerika op m'n Green Card moest wachten miste ik m'n CMS met TS55 zodanig dat die mee verhuisd werd. Dit omdat die op dat moment niet verkrijgbaar was in Amerika. Nu kan je de CMS met OF1400/OF2200 module kopen maar de Amerikaanse KEMA vindt de Amerikanen nog steeds te dom om veilig met een TS55 of TS75 in een CMS te werken. Men is als de dood voor schadeclaims als er geen UL-sticker op zit. UL is Underwriters Laboratory en dat is te vergelijken met de KEMA of TNO. Keuring door UL is niet verplicht maar als er een ongeluk gebeurt met een apparaat zonder UL-sticker dan is de fabrikant dik in de problemen.
Ik heb zelf een tafelverlenging gemaakt maar die gebruik ik zelden. Je kan naar mijn idee beter een verstelbare rolsteun maken/kopen. De schuiftafel is wel ideaal in samenwerking met de over 180 graden verstelbare zijgeleider. Ook de geleider die aan de voor- en achterkant geklemd kan worden is ook een zeer bruikbare aanvulling.
De link van BenchWorks is ook een goed alternatief. Als je een inlegplaat van 5 mm aluminium kan maken met houten klemstukken heb je een goed alternatief. Ik heb een tie-rap om de schakelaar gedaan omdat de originele klem van Festool er steeds afschoot. Ik gebruik het spouwmes dat in de zaag werd geleverd, ik had geen behoefte aan stofafzuiging aan de bovenkant. Je hebt wel de speciale hoogte-verstelmogelijkheid nodig om een beetje redelijk onder de tafel te kunnen werken.
Een OF2200 is een zware jongen met professionele capaciteiten. Deze is wat lastiger te hanteren. In Holland had ik een OF1100 waar ik dik tevreden over was. In Amerika heb ik een OF1400 gekocht, niet voor het grotere vermogen maar voor de mogelijkheid er 1/2" frezen in te stoppen. Die zijn hier het meest populair. Wat ik van de diverse fora vernomen heb is het zo dat je of een OF1400 hebt of een OF1100 en een OF2200. De OF1400 is een mooie tussenmaat die vrij redelijk z'n kleinere en grotere broers kan vervangen. Heb je echter behoefte aan een lichte frees voor het uit de hand frezen maar ook een zwaardere machine voor mogelijk stationair gebruik dan zal je een OF1100 en een OF2200 moeten kopen.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
bedankt voor je uitgebreide reactie.

Je hebt wel de speciale hoogte-verstelmogelijkheid nodig om een beetje redelijk onder de tafel te kunnen werken.

Dit is me niet helemaal duidelijk. Als ik de configuratie zoals boven beschreven aanschaf moet er dan nog een extra investering gedaan worden of is dit van toepassing op het DIY project?
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Dag Huib,

Ik heb ook een cms module icm de TS 55 (geen R). Inderdaad ivm dezelfde weinige ruimte die het mij gegund is om te klussen...Waar ik helemaal simpel van werd is het elke keer in- en uitbouwen van de zaag, als ik hem wilde gebruiken met de liniaal. (losschroeven, ander spouwmes met zaagkap, enz.) Misschien dat dat anders is met de R versie, daar heb ik geen ervaring mee. Maar misschien wel een punt om rekening mee te houden.
Bij mij heeft dat geresulteerd in de aanschaf (na een meevaller) van een aparte invalzaag, een rooie concullega. Scheelt een hoop tijd en gesjachrijn.
Qua gebruiksgemak voldoet de cms zeer goed voor wat ik er mee doe. Heb wel de langsgeleider aangeschaft die aan beide zijden vast te zetten is. Mooi nauwkeurig in te stellen!

Succes!

Glen
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Hallo Glen,

Zelf had ik de schuiftafel als optie. Bedoel je met langsgeleider deze uitbreiding?
pvbm_hs_cs50la_492095_z_01a.jpg
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Ja.

ook deze is nog een deel verlengbaar, door middel van de twee draaiknoppen die je aan de rechterzijde op jouw foto ziet, kan je het linkerdeel van de geleider, die op de foto net wat erboven uitsteekt, parallel aan de rest verschuiven.
Unit is een stuk stabieler dan de geleider met verstekmogelijkheid+roltafel, die ik eerst gebruikte.
Natuurlijk weer gruwelijk aan de prijs nieuw, had de mijne via MP, 100 euro destijds.

groet,

Glen
 

WR1944

Oud hout
Die langsgeleider is z'n prijs dubbel en dwars waard. Je hebt een rotsvaste geleider die goed haaks staat. Wat ik minder vond is de fijnafstelling, die had naar mijn idee teveel speling. Ik heb daarover bij m'n dealer geklaagd maar die speling was inherent aan de constructie en ook aanwezig bij enkele geleiders in de zaak. Toen ik gisteren bemerkte dat het plaatje met de mm-verdeling los zat heb ik het mechanisme geopend. De knop van de fijnafstelling verstelde via een vierkante moer de geleider. Die moer zat vrij ruim in een gleuf in het plastic huis. Met kleine stukjes tape kreeg ik de moer klem in die gleuf. Alles is toen weer spelingvrij gemonteerd en het geheel werkt nu naar m'n volle tevredenheid.
Zoals ik al eerder heb opgemerkt: niets in deze wereld is perfect, het kan altijd beter, zelfs bij Festool.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Bestelling gedaan zoals in de eerste post. Voor het frezen lijkt me de schuiftafel fijn werken. De langsgeleider moet even wachten. Met het aluminium profiel van de mft/3 tafel en extra klem proberen een stabiele geleider te maken. Heb zoiets gezien op FOG kan het alleen niet zo snel vinden. Wordt het niks dan alsnog aanschaffen.

De unit toch hoofdzakelijk gekocht voor frezen maar kon het niet laten direct de zaagmodule erbij de kopen.

Bedankt voor het delen van de ervaringen en nu wachten op de mail/telefoontje wanneer het spul binnen is.
 
Laatst bewerkt:

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Dag WR1944,

Dank voor de tip, ik ga ook eens opereren! Meestal heb ik dergelijke pietepeuterige afstelling niet nodig, maar als het beter kan, dan gaan we dat doen!

groet,

Glen
 

WR1944

Oud hout
....... Voor het frezen lijkt me de schuiftafel fijn werken.

Ik heb ook de freesmodule in de CMS-tafel gehad. Het meeste werk deed ik via de langsgeleider. De roltafel zat eigenlijk alleen maar in de weg.

Die langsgeleider kan je inderdaad vervangen door de geleider van de MFT met twee klemmen die op de V-groef passen. De truc is dan om de geleider perfect op afstand EN perfect parallel aan het zaagblad te krijgen. Er zit een strip met millimeterverdeling op de rand van de tafel met een stukje loos voor de dikte van het zaagblad. Als je iets dergelijks ook aan de andere kant van de tafel kan plakken heb je een aardige indicatie voor het plaatsen van de geleider.
 

WR1944

Oud hout
Dag WR1944,

Dank voor de tip, ik ga ook eens opereren! Meestal heb ik dergelijke pietepeuterige afstelling niet nodig, maar als het beter kan, dan gaan we dat doen!

Zo denk ik er ook over. We have the technology so let's use it.
Het is een eenvoudige operatie. Het enige destructieve is het lospeuteren van het plaatje met de mm-streepjes. Maar dat liet bij mij spontaan los dus het zal niet al te vast zitten. Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.