Een giraffe op rolschaatsen...

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hallo Houtmannen ( en vrouwen...?),

Mijn nieuwe lintzaag is door de leverancier in huis gezet, vastgeschroefd op een pallet. De machine moet makkelijk verplaatsbaar worden opgesteld, hij krijgt wel een vaste plek, maar voor het verzagen van groter werk zal er wat gemanoeuvreerd moeten worden.

Dus heb ik een karretje gemaakt van twee op elkaar gelijmde platen MDF van 25mm dik, met op de hoeken zwenkwielen met een dubbel wielstel op kogellagers. Op elk wiel zit een rem die zowel de banden als de zwenkfunctie vastzet.
Precies dezelfde wielen heb ik onder mijn verrijdbare werkbank, en die voldoen daar zeer goed. (Zie foto 1 en 2).
Het karretje meet 60x80 cm, de voet van de machine is 38x63 cm, dit geeft voldoende stabiliteit. Bijkomend voordeel is dat de zaagtafel door het onderstel 15cm omhoog komt, van 84 naar 99 cm, voor mij een perfecte werkhoogte.

Hoe nu in je eentje de 140 kg zware machine zonder brokken van de pallet op het karrretje te krijgen..? Daartoe het karretje stijf tegen de pallet gefixeerd met twee serre-joints (foto 3). Van een oud stuk geplastificeerd hardboard tweeglijstroken gezaagd, ingevet met waxilit, en onder de machinevoet geschoven. Mijn Stanley platte koevoet verricht hierbij weer goede diensten.
Het verschuiven ging nu verrassend makkelijk. Op zijn plek aangekomen de pallet verwijderd, 4 gaten boren met een 10mm speedboor, bouten van 10x120mm erdoor, met aan de onderkant een carroseriering plus borgring, klaar!

De machine rijdt licht als een veertje, ik kan hem met één wijsvinger van zijn plaats krijgen. Een giraffe op rolschaatsen...(foto 5). Met twee remmen erop staat hij al goed vast, en met alle vier remmen erop: als een huis! Op foto 6 is hij op zijn plekje in de werkplaats aangekomen. Wordt vervolgd...

Hout Moet,

Bri
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 464
  • image.jpg
    image.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 460
  • image.jpg
    image.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 461
  • image.jpg
    image.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 468
  • image.jpg
    image.jpg
    61,4 KB · Weergaven: 467
  • image.jpg
    image.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 466

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Over handige harry's gesproken:)
Dat is echt een hele mooie lintzaag kerel, daar ga je veel plezier aan beleven.
Ik vraag mij trouwens af waar jij je wielen hebt gekocht.
De wielen onder mijn werkbank komen uit habby babby country, zouden 100 kg per stuk moeten kunnen torsen, maar helaas, in de praktijk blijkt dat net even iets anders te zijn.
Was te verwachten, ook gezien de prijsstelling :)
Anyway: happy sawing!!!!!!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Prachtig, veel zaag plezier:)
Maar ik ben benieuwd met wat voor schroeven je de wielen heb vastgezet en blijven die goed vastzitten in het MDF.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hoi Wupsie,

Dank voor je positieve reactie! Wielen haal ik altijd bij Konijnenburg, Elektronstraat 19, 1014 AP Amsterdam. www.konijnenburg.nl
De gebruikte wielen zijn nr. 346.884.753, google maar even. Voor 4 stuks was ik € 65,88 kwijt, incl. Btw.

Groet, Bri
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hoi Spaander,

De wielen hebben plaatbevesting, zitten elk vast met 4 houtdraadbouten van 6x40 mm, vóórboren met 4,5mm, draad invetten met vaseline en dan rustig vastdraaien, laatste stukje met de hand, zodat je de draad niet kapot draait. Gaat echt niet meer los...

Groet, bri
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Haha, goed gevonden,
Doet me weer denken aan hoe ik mijn N4400 zelf was gaan halen bij de importeur en hoe we die maar juist in de bak van mij pick up gekregen hebben.
En dan bij gebrek aan geduld heb ik die er heel alleen uit gekregen en op zijn plaats geschoven.

Het sluit systeem van de kasten lijkt veranderd, zit er een sleutel op die knoppen?
Bij de mijne is dat een slot in de zijkant waar je een speciale sleutel in moet draaien, ik erger mij daar een beetje aan. Het is vervelend nutteloos en je moet zien die sleutel niet te verliezen!
Blijkbaar hebben ze dat nu zelf ook ondervonden.
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Allen dank voor de leuke reacties! Benchworks: de deuren sluiten met kunststof draaischijven, geen sleutel bij nodig. Ik ben nu een paar dagen op pad, zal later posten over de inbedrijfstelling, hout moet, bri
 
A

Athanor

Guest
Hallo Bri,

Jij bent de tweede gelukkige met een Felder/Hammer lintzaag dit weekend!! Mijn machine is ook geleverd. Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben en merk dat je ook uitziet naar het gebruik ervan!

Veel succes ermee

Fons
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hallo Fons,

jij ook gefeliciteerd met deze pracht machine. De mijne was niet te vroeg, maar drie weken "over tijd", verder niet erg.
En ja, er is nu eenmaal altijd een "baas boven baas". Maar ik heb, behalve prijstechnisch, vooral gekozen voor de N3800 ivm de compacte "footprint", mijn werkplaatsje is nu echt vol genoeg.

Veel zaagplezier, als je tijd hebt post ff wat plaatjes van de stofafzuiging onder de zaagtafel, de Hammer heeft dat niet, maar onder het motto "beter goed gejat dan slecht verzonnen" is alles na te maken...groet,

Bri (Jaap)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Veel zaagplezier, als je tijd hebt post ff wat plaatjes van de stofafzuiging onder de zaagtafel, de Hammer heeft dat niet, maar onder het motto "beter goed gejat dan slecht verzonnen" is alles na te maken...groet,

Bri (Jaap)

Ik zit er ook aan te denken de afzuiging op de Hammer te verbeteren. Waarom ze die buis onderaan gestoken hebben begrijp ik niet, buiten die opzettelijk slechter te maken dan de Felder serie, want erg veel verschillen zijn er anders niet.
Bij de afzuiging onderaan in de kast valt al het zaagsel naar beneden en een deel ervan wordt tussen het wiel en het lint geperst, bij vettig hout zoals den zitten je wielen en de linker kant van het lint na enkele minuten zagen bedekt met een dikke laag hars/zaagsel pasta. Die je er dan moet afkrabben of oplossen.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Zo hele mooie machine en zo te zien ook een mooie werkplaats. Zou je nog een paar foto's van je werkplaats kunnen plaatsen ik vind dit altijd leuk om te zien
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Ja Frank,

Ik zal binnenkort wat meer posten over mijn werkplaats, en over recente projectjes , dat wordt echter ná de paasdagen. Voor nu:
Hout moet,

Bri
 
A

Athanor

Guest
Hallo Fons,
Veel zaagplezier, als je tijd hebt post ff wat plaatjes van de stofafzuiging onder de zaagtafel, de Hammer heeft dat niet, maar onder het motto "beter goed gejat dan slecht verzonnen" is alles na te maken...groet,

Bri (Jaap)

Hallo Jaap,

Ik heb in mijn Topic over de FB 510 de foto's geplaatst van de wijze waarop de afzuiging is geregeld.

Groet van Fons
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hallo Fons,

Dank voor de pics van de afzuiging, ik ga er mee aan de slag, kan nog even duren, groet, Jaap Bri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.