Oud versus nieuw.

tuoh

Oud hout
Geen houtbewerkingsmachine wel een metaaldraaibank, maar de opbouw is toch min of meer gelijkaardig;)

Mijn nieuwste aanwinst, full option en dat voor een klein prijsje, dat kom je geen twee maal tegen, deze kans kon ik dan ook niet laten lopen.
Nu staan twee uitersten broederlijk naast elkaar, het resultaat van 300 jaar evolutie.

Mvg,

André


CIMG2811.jpg


CIMG2818.jpg
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Tja, hier kan ik alleen maar stil van worden. Is het bordje (STOP) door je partner geplaatst?? Prachtige machine.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Jéééééje wat een pracht :eek:, slik kwijl slik even wat wegvegen:)
Van harte tuoh met deze prachtige draaibank, ook nog steeds een droom van mij.
Veel plezier ermee, ben benieuwd of je met metaal even vaardig bent als met hout, maar het zal mij niet verbazen.
Mvg.
 
A

Athanor

Guest
Mooie machine André! Zo te zien met veel besturings- hard/software. Krijg je nog meer mogelijkheden om zelf je machines naar wens aan te passen en van hulpmiddelen te voorzien. Is dit nu wat je een CNC besturing noemt?

Veel plezier ermee!


Fons
 

tuoh

Oud hout
Ja mannen, het is inderdaad de bedoeling om het metaalwerk van komende projecten een meer professionele look mee te geven, daarom deze upgrade.

De machine zelf dan, door de vorige, ter zake kundige, eigenaar is de machine behoorlijk bijgespijkerd. Een zwaardere (driefasige) motor plus frequentieomvormer, dus ook electronisch regelbaar toerental, in combinatie met de beschikbare toerentallen op de draaibank geeft dit een quasi oneindig aantal keuzes.

Verder verschillende noodstoppen, contactonderbrekers, voetbediening, en centrale stopknop met het been te bedienen. Er zit ook een slim pookje links op de draaibank waarmee een uiterst traag toerental kan gegenereerd worden om draad te snijden met een handtap of snijkussen, ik kan er tevens links en rechtsloop mee selecteren.

Er is ook een prof. koelpomp met reservoir geinstaleerd.

Het grote schakelbord is tevens voorzien van selectieknoppen om de verschillende opties in- of uit te schakelen, de nodige ampéremeters per fase:cool: mooi maar niet direct functioneel, maar het oog wil ook wat:D Zo zitten er ook heel wat schakelaars dubbel of zelfs driedubbel, her en der geplaatst, zodat er altijd wel ééntje onder handbereik zit, eender wat je doet.

X en Y as zijn voorzien van digitale meetlatten, dus gedaan met op de noniussen te staan pieren, de afleesunit is tevens voorzien van een rekenprosessor, waarbij je de uitkomst van een bepaalde berekening rechtstreeks naar de X of Y as kan kopieren, etc. Teveel mogelijkheden om allemaal op te sommen.

Het is GEEN cnc gestuurde machine, enkel de verplaatsing van de slede, in langs- en dwarsrichting is digitaal af te lezen, dat werkt veel makkelijker en sneller dan met de standaard noniusen op de assen.

Bij een cnc besturing voert de machine alle handelingen uit die de gebruiker vooraf ingeprogrameerd heeft, dit is hier dus niet het geval.

Er gaan de komende weken in elk geval serieus wat spanen gedraaid worden:D:D


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.