Freeshulp festool

salo

Nieuw lid
31 jul 2012
12
0
66
breda
Beste,

heeft iemand ervaring met n freeshulp van festool.
of-fh 2200?
Dit is n soort dubbele geleiding die je onder je bovenfrees bevestigt,
om gaten te frezen voor losse pennen.
natuurlijk vind ik de domino frees er weer goed uitzien,
maar loop nog tegen de prijs aan te hikken...

Groet, Robert.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Die freeshulp is meer om gleuven te frezen, zoals bijvoorbeeld gleuven voor tochtvaldorpels in de onderzijde van deuren.
Om gaten voor pennen te frezen gebruik ik de of2200 met kopieerring in combinatie met een zelfgemaakte freesmal.
 

salo

Nieuw lid
31 jul 2012
12
0
66
breda
ik bedenk ineens; stel n 2e aanslag koppelen aan je bovenfrees, dus naast de bestaande aan de linkerkant, dan kun je ook vooruit...
maar natuurlijk kun je ook diverse mallen maken en gebruiken...maar die heb ik al.
verders; als je 'out of the box denkt', dan kun je zo'n freeshulp prima gebruiken. maar mallen zelf maken is prijstechnisch n interessante optie.
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Een 2e geleider kan ook, maar dan heb je nog steeds geen begin en eind stop, ik heb laatst 36 gaten gefreesd, 18 mm breed, 8 cm diep
en 6 cm lang, met frees 18x110 met kopieerring 30 en een plaat met 3 gaten erin van 84x30 mm, dat maakt het frezen een stuk makkelijker.
 

WR1944

Oud hout
Voor kleine series (maar natuurlijk ook voor grotere) is een malletje uit MDF de snelste methode. Die plastic freeshulp wordt op sommige fora wat belachelijk gemaakt omdat je voor een stevige prijs een relatief simpel plastic geval krijgt. Maar het schijnt toch wel redelijk te werken.
Als ik nauwkeurig een freesbewerking moet waar een misser of uitschieter geen optie is maak ik vaak een malletje, zelfs bij een enkele uitvoering van de werkzaamheden. Ik schrijf wel op de mal welke frees, kopieerring en eventueel de freesdiepte ik heb gebruikt alsmede de uiteindelijke gefreesde maten.
En de truc met de tweede zijgeleider werkt perfect, de frees is hiermede ook op relatief smalle delen redelijk stabiel te hanteren.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.