Freesmachine /toupie dikt van as.

Mac

Actieve deelnemer
Hallo,

Ik schaf binnenkort een gecombineerde zaag / toupie machine aan. Nu zie ik bij de meeste aanbieders dat de dikte van de as bij de bestelling opgegeven dient te worden.

Mijn vraag is eigenlijk wat de handigste / vestandigste dikte is....

Dit heeft denkelijk te maken met verkrijgbaarheid van de aan te schaffen freezen?

Ook kan ik me bedenken dat een hele dikke as ( dus geschikt voor zware freezen ) wellicht niet op een hobby machine thuis hoort?

Alvast dank voor enige informatie.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Dat je kan kiezen heeft meer te maken met de eventuele al aanwezige frezen, heb je die niet!... dan maakt het niet veel uit bij nieuwe 30 of 40mm freesgereedschappen zijn prijzen vaak gelijk.
30 mm is op de 2dehands markt ruim aanwezig zodat je kan besparen op aanschaf.
Ga je regelmatig pennen slaan in kozijnhout bv dan zou ik voor een 40 mm as gaan maar echt nodig is dat niet.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Op het werk gebruiken wij de 50mm as.
Ik denk dat het beter is om dik te gaan naar trillingen toe bij bijvoorbeeld het gebruik van een schaafbol en dergelijke.
Alle freeskoppen zijn verkrijgbaar in oa 30,40 en 50. Dus hiervoor moet je het ook niet laten.

groeten

Bert
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik zou gewoon voor 30mm gaan. Ik heb zelf een topas van 50mm op een 2dehands casadei. Volgens de machinehandel was dit geen enkel probleem... alle frezen zouden in alle diameters bestaan. Ondervinding heeft geleerd dat je in het iets goedkopere assortiment vooral / bijna uitsluitend 30mm vindt. Felder heeft ook verschillende frezen die volgens de catalogus enkel in 30mm te krijgen zijn, bij de machinehandel waar ik mijn machine kocht zijn de freessetjes die in aanbieding liggen of toevallig in de etalage liggen ook steevast 30mm... Als hier ooit (is zeker niet voor sewes) een andere machine komt, is het zeker een van 30mm. Je kan met opvulbussen hier trouwens frezen met een asgat van 40 of 50mm op gebruiken; kan omgekeerd uiteraard niet.
 

tuoh

Oud hout
Die zware freesassen zijn een erfenis uit het verleden, de tijd toen een topiemes nog HET gereedschap was om hout te profileren. Een stalen as met een sleuf erin moet een stuk zwaarder gemaakt worden om toch voldoende sterkte over te houden bij het gebruik. Een groot topiemes gaf in gebruik heel wat torsie op de as. Bij het overstappen op frezen was het meestal geen optie om terzelfdertijd een andere machine aan te kopen. Gevolg er kwamen frezen op de markt met een asgat van 50mm, gewoon omdat bijna iedereen een topie had staan met een as van die maat.

Het was technisch zeker niet de beste optie, een as van 50mm + vulringen met een dikte van 8mm gaf een asdiameter van 66mm!!!! Om toch wat freesdiepte mogelijk te maken werd de buitendiameter van de frezen dan maar groter genomen dan nodig. Gevolg hiervan, er zat een flinke klomp staal op die as, met de nodige nadelen vandien. Meer vermogen nodig om de boel draaiende te houden, hoge belasting van de lagers, hogere kostprijs, etc. Voordelen waren, of zijn, er niet.

Een volstalen as van 30mm met vulringen geeft een buitendiameter van 40 à 45mm, dat scheelt een slok op een borrel, zowel in gewicht als in belasting, terwijl de sterkte niet moet onderdoen voor een exemplaar van 66mm dikte ringen incl.

Heb je nog geen frezen opteer dan sowieso voor 30mm diameter, dat is tegenwoordig de standaard, en qua sterkte meer dan voldoende, ook voor de zwaarste frezen. Op mijn machine zit een exemplaar van 30mm, daar draait regelmatig een zware bossingfrees van een kleine 5kg op, de machine geeft geen krimp, ook niet op 9000tr/min:D


Mvg,

André
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
André,

Een erfenis uit het verleden zeg je, maar is er dan geen enkel voordeel aan een dikkere as? Hebben op ons werk alle courante frezen liggen en die zijn 50mm. Er zit zelf geen sleuf meer in deze machine omdat topiestaal helaas niet meer te verkrijgen is.

Vriendelijke groeten,

Bert
 

tuoh

Oud hout
Dat is een verhaal geworden van de kip en het ei. De eerste frezen werden gemaakt voor die dikke assen van 50mm. Dat is in de loop der jaren dan een standaard geworden, maar wel om de verkeerde reden. Eens die oude machines moesten vervangen worden ging men de nieuwe ook uitrusten met een dikke as omdat de kast vol lag met oudere frezen (asgat 50mm) Zo blijf je bezig natuurlijk:p

Een dikkere as kan nooit kwaad, maar extra voordeel heb je er niet mee. Het is gewoon een keuze in functie van de frezen die je liggen hebt.


Mvg,

André
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ben een tijdje terug gaan praten over eventuele aanschaf van een robland / rojek topie; maar heb besloten om uit te stellen en later (tijd en centen...) te upgraden naar een felder: de machinehandelaar was hier ook overduidelijk in: 50mm is vooral een zaak van vroeger; zelfs op de grote (semi-)industriële machines worden in de overgrote meerderheid van de gevallen 30mm assen gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.