Schommel

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Omdat ik een tiental hectare bos tot me beschikking heb besloot ik een schommel te bouwen!

Ik kon de foto's niet vinden van het kappen en het met een zelfgemaakte ''trekker'' vervoeren maar die komen later.
Het frame is hetzelfde als vrijwel elke schommel 2maal een A-frame en een dwarsbalk.

Heb gekozen voor rondhout omdat het ruim sterker,mooier en makkelijker is. Na wat wikken en wegen heb ik besloten de schommel met 1 lak in de grond te stoppen op een tegel met steentjes eromheen. Ben bewust dat de beste manier is de schommel te rusten op 4 stenen ruim boven de grond maar dat is bij een schommel niet mooi.
Van wege dit besloot ik voor de Acacia boom te gaan ( Black locust officieel) ipv de Larix decidua die rechtere stammen geeft maar minder duurzaam.

Dit hout is net zo hard of harder dan eiken maar kan beter tegen schokken perfect voor een schommel.


Aframe.jpg
voordrillen.jpg
Ik moest het hout ''opdrillen'' ken de juiste term niet maar veel boren hadden moeite met het hout. Ik heb er grote bouten ingeschroeft die 2maal afbraken omdat zelfs met voorboren het hout te hard is voor de klote kwaliteit van schroeven tegenwoordig.
Voortaan oldskool en met eiken tenons werken!
Boren en bijtelen doe ik op me slippers maar werken met andere powertools uiteraard niet.
182496_4508591466366_1036509663_n.jpg
blijevriendin.jpg
Nou zij heeft een schommel en na het bouwen is er natuurlijk niks meer te beleven voor mij:)
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ziet er gezellig uit! Je schrijft er wel makkelijk over maar ik vind het nog tamelijk ingewikkelde constructie. Heb je het hout eerst nog moeten ontdoen van de bast of heb je dit zo gekocht? De gebruikte houtsoort zal zeker goed staan in jullie landelijke omgeving en als nu het mooie weer ook nog wil komen gaan jullie vast een leuke schommeltijd tegemoet. Veel plezier ermee!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Haha ik bedoelde eigenlijk..... wie van de 2 is de golddigger je hebt het al beantwoord, jij bent het...... mooie schommel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.