wat hulpen in de werkplaats

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.059
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De afgelopen dagen ook een kastje op wielen gemaakt, specifiek voor het slijpen van gereedschap. De Tormek staat er op, maar kan ook onderin opgeborgen worden. En er is nog voldoende ruimte voor de slijpstenen etc en o zo luxe een lamp. Zonder goed licht wordt het dichterbij kijken er niet beter op.
Ik was van plan bovenin een lade te maken voor de slijpstenen etc op te bergen en het vak wat dan overblijft te gebruiken voor het bewaren van schuurpapier. Ik denk er aan wat dunne schapplankjes te maken waar het gesorteerd (voor mij een ongekend fenomeen!) kan liggen. Het kastje is gemaakt van een zijpaneel van een wandmeubel. Dat paste niet helemaal toen we hier kwamen wonen, dus heb ik het er ter plekke afgezaagd. De verhuizers keken raar op, maar het was een zelfgemaakt meubel en dat zet ik er wat gemakkelijker de zaag in.
Op de andere foto twee, in het engels, benchhooks. Die kortere met de hoge achterkant als hulp bij het zagen van kleine stukken en de wat langere met de dunne rand om kleine stukken te kunnen schaven. Het stond al lang op het verlanglijstje, maar meestal knoei ik dan door het toch uit de hand te doen, een latje op de werkbank te klemmen etc en dat gaat dan ook regelmatig mis. Ik moet alleen oppassen om bij het zagen niet met de zaag in de werkbank te prikken. Ik het verleden zaagde ik bijna alles machinaal, maar dit is veel leuker, met vooral dank aan de videos van Paul Seller!
Ik heb een nogal grote futselplank voor het schaven, ik denk dat ik nog een kleinere variant maak bij dit duo. Als je nog niet zoiets hebt, kan ik het je ten zeerste aanraden.

jaap

woodworking workshop update 2.jpg

woodworking workshop update 1.jpg
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Op de andere foto twee, in het engels, benchhooks.
Ik moet alleen oppassen om bij het zagen niet met de zaag in de werkbank te prikken.
in het nederlands zaagplankje
als je de aanslag iets inkort raak je het plankje en nooit de werkbank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.