langgatboormachine?

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Voor de liefhebbers van ingewikkeld staat er een mooi apparaat op marktplaats. Het ding wordt aangeboden als antieke gatenboormachine. Ik wordt hiet helemaal wijs uit de wirwar aan riemen, kettingen en assen, maar volgens mij herken ik een paar onderdelen van een langgatboormachine. :confused:
http://link.marktplaats.nl/656792315
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Kettingsteek... Nog nooit van gehoord. Dus zeg maar een beetje iets als een langgatkettingzaag?

Weer wat geleerd. Bedankt mensen!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Kettingsteek... Nog nooit van gehoord. Dus zeg maar een beetje iets als een langgatkettingzaag?

Inderdaad, zo zou je het kunnen noemen. Werd/wordt vooral gebruikt voor het inboren van slotgaten in deuren. Kettingfrees noemden wij dit toestel op school.
Werkt nogal ruw af (uitsplinteringen) maar voor slotgaten maakt dit niet uit, de dekplaat doet haar werk en verbergt de gebreken.
Deze machine is hiervoor uitermate geschikt omdat je heel snel de gaten kan frezen. Als je soms eens een deur maakt kan je ook op je langgatboormachine de gaten boren, of met de beitel hakken. Als je er dagelijks mee te maken hebt loont deze machine wel.

Groeten,
Steven
 
Laatst bewerkt:

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Vroeger veel met deze kettingfrees gewerkt. Hij werd meestal gebruikt om de gaten van een pen en gatverbinding te maken b.v. bij ramen. Je kon er zeer snel mee werken,100 gaten per uur was geen probleem!
Er kunnen diverse diktes kettingen op.

Groeten, Ernie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.