Hulp vervangen aanvoerrollen Scheppach HM 2

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ik zit vast met nummer 23: spiral-spannstift

Op deze tekening zie je dat de tandwielen ad aanvoerwalzen zijn vast gemaakt met een Spiral-spannstift.
Net zoals iedere beginner weet ik niet hoe ik dat ding er uit krijg zonder het kappot te maken.

Ik ben er erg zeker van dan andere hier wel ervaring mee hebben ;-)

Verder ben ik nog op zoek naar de uitleg van hoe je de afvoerwals demonteert. Ik weet dat dat ergens op het forum staat, maar ik vind het niet.

Alvast bedankt
Sebastiaan
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Na nog wat verder gekeken te hebben, lijkt het dat ik om de 'afvoer'wals te vervangen een bout een ene inbus moet losmaken binnenin en het bovenste gedeelte van de vlakbank dan omhoog kan.
Klopt dit?
Ik wil namelijk geen al te grote toeren uithalen na Hugo zijn verhaal gelezen te hebben. Is dat trouwens nog in orde gekomen?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Sebastiaan
Het zijn eigenlijk een soort splitpennen. Ik heb ze er zelf uitgetikt. Ik geloof dat ze 3mm zijn, ik had er een soort pennetje van 3 mm op gezet. ( kan ook iets groter of kleiner zijn) gewoon even passen. Als het bandje er af is wijst alles zich vanzelf, en JA de mijne is gewoon in orde gekomen.

HG Hugo
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Bedankt Hugo,

weet je toevallig ook of het klopt dat die twee bouten binnenin de vlakbank toestaan naar omhoog te gaan?
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Voor toekomstige bezitters van een HM2:

Om de afvoerrol los te maken:
1) Open de plastic kap ad zijkant
2) Meet waar de stelschroef van de veer ad rol zit en maak deze los
3) Verwijder het tandwiel dat op de rol zit
4) Duidt aan met fijne alcoholstift op welke hoogte de aanvoer tafel zit (maakt terug afstellen wat sneller)
5) Verwijder 2 grote bouten van binnenuit vlak bij het schaafmes (bij mij 1 inbus en 1 bout), verwijder de 2 stelplaatjes achteraan de tafel (zitten met 2 inbussen vast)
6) Vervang de rol (maar een kant van de rol moet volledig losgemaakt worden, de kant waar de riemen zitten kan je er gewoon uithalen (beetje wringen) zonder de hele achterkant er af te halen.
7) Steek alles terug in elkaar. Vergeet niet eerst de bout die achter het tandwiel zit er terug in te steken.
8) Stel je vlakbank terug af (http://www.youtube.com/watch?v=gO746cuRqV4)

PS Ik had achteraf nog 1 bout over, maar ik heb geen idee of die er bij hoorde of niet. Dus mss moet je ergens nog iets extra los maken. Laat het mij dan weten, dan maak ik dat terug vast.

Keywords: vervangen aanvoerrol afvoerrol HM-2 HM2 scheppach
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.