Het is ook hout bewerken...

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Dierenmisbruik meer is het niet. Wat een watje, als je een vent ben doe je dit met een kloofbijl.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Onzin. Dit paard heeft het prima naar z'n zin. 't Is een trekpaard en het ziet er goed verzorgd en niet gestresst uit. Als je dit dierenmishandeling vindt dan moet je het ook zielig vinden om een hond achter een stok aan te laten rennen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@ArtHarg Ieder zo zijn opvattingen, echter als je het verschil niet weet tussen dierenmisbruik en dierenmishandeling is er nog een lange weg te gaan voor je. Om het te vergelijken met een hond die achter een stok aan rent is wel de meest kromme vergelijking en slaat als een tang op een varken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hmm... ik had "dierenmisbruik" moeten schrijven in plaats van "mishandeling". Met een tang op een varken slaan is pas echte dierenmishandeling. Maar nee, misbruik vind ik het niet. In eerste instantie was mijn gedachte ook "ach, wat zielig voor dat paard". Maar als je de comments leest dan geeft de eigenaar een paar dingen aan waardoor ik anders naar het filmpje ga kijken. Het ís een trekpaard, gefokt om te trekken. Als een paard iets moet doen wat het niet wil, dan loopt het er echt wel anders bij dan dit exemplaar. Ik kan er geen misbruik in ontdekken, tenzij ik moet aannemen dat het altijd misbruik is als je een paard niet vrij in de natuur laat ronddartelen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Joop je hebt je punt. Als je vlees eet moet je niet meer reageren op dit soort praktijken.

Zo laat je ongemoeid de zeehondjes doodknuppelen, Japanners de dolfijnen walvissen afslachten en de haaien levend terug pleuren nadat ze de vinnen er vanaf hebben geknipt. Daar moet ik over zwijgen want ik gebruik Nikon apparatuur. Zo kan ik natuurlijk wel een uur of wat doorgaan maar begrijp dat je geen recht van spreken meer hebt als je bijvoorbeeld vlees eet. Je kan er dan op wachten dat je weer onzinnige vergelijkende reacties krijg of een niet ter zake doende verwijzing.

Gelukkig vertrouw ik mijn slager nog en ga er vanuit dat er normaal wordt geslacht, eet geen plofkip maar Ruige Weide kip die een beter leven hebben.
Zo ook is het beter om met houtbewerken te stoppen want dan kan ik weer reageren op illegale houtkap en ander soort tuig wat ten koste van alles hun besmette poen willen verdienen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je het nou over onzinnige vergelijkende reacties hebt... Die haaien, walvissen en dolfijnen lijden schade, dit paard niet.

Het volgende is niet met de bedoeling om te sarren, maar omdat ik het me afvraag. Ik vind het heel goed dat je biologische kip eet. Jij eet een kip die voor het vlees gehouden wordt en die klover gebruikt de kracht van een trekpaard. In beide gevallen wordt het dier gebruikt voor het doel waarvoor het door mensen wordt gefokt. De kip heeft uiteindelijk, kortdurend, meer last van dat gebruik dan het paard. Waarom heb je meer moeite met het paard dan met de kip?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
We gaan wel wat off-topic, maar een goede discussie is nooit weg. Ik vind wel dat als je een mening hebt, je stelling begint met "ik vind.." ipv het op te schrijven als algemene aanvaarde waarheden. Waar wij jaarlijks miljoenen dieren slachten en vissen vangen vind ik het niet helemaal gepast om zo veroordelend over andere landen te spreken die een afgesproken quotum walvissen vangen. Dat hebben wij vroeger ook gedaan. En om echt straatarme bewoners van een aantal landen in Afrika, Azie of Zuid-Amerika als criminelen te te bestempelen, omdat ze bomen omzagen en verkopen, als enig middel van bestaan, gaat mij ook te ver. Wij hebben in een paar honderd jaar het complete aanzien van Nederland veranderd, er is geen vierkante meter meer origineel, het heeft ook niet veel meer met natuur te maken, die stukken die nog enigszins onbebouwd zijn en onze inwoners stoppen we veel te dicht op elkaar in betonnen getto's met alle gevolgen van dien. Wij roven onze bodem leeg en maken al het daarmee verdiende geld ook direct op, zodat er voor de volgende generaties niets overblijft. Die zadelen we op met honderden miljarden staatsschuld en alle bodemschatten zijn opgemaakt.
Ik vind, dat veel Nederlanders menen dat ze hun normen op kunnen leggen aan mensen met een heel ander economisch perspectief, een heel ander land met een heel andere cultuur. En dat zonder dat we ons daar in verdiepen. Wat hebben wij nou te vinden van een arme visser, een boomzager etc die de hele dag alleen maar bezig is om een beetje eten voor zijn gezin te verdienen en hoopt dat zijn kinderen het wat beter zullen krijgen.

jaap

ps on topic: in sportscholen zie je veel van dezelfde toestellen staan, het schijnt nogal gezond te zijn :D
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Wat betreft het paard en de kip. Met beide geen moeite als het om consumeren gaat, mits het er weidelijk aan toegaat.

@jaap totaal geen moeite dat locals hun kost bij elkaar schrapen door... maar je moet het niet uit zijn verband trekken. Er is een groot verschil tussen massaal afslachten van dolfijnen, alleen de vinnen gebruiken van haaien en levend terug donderen zodat die beesten verzuipen. Juist deze drijvende fabrieken verzieken het voor de kleine visser. Begrijpelijk dat de cocabladeren verbouwende boer dat ook doet maar we weten met ze allen dat ook hier de geld geile mens er achter zit en de arme stakker slechts een fooi krijgt. Met illegale kap evenzo. We deden het vroeger ook is geen excuus om er nu maar op los te rauzen of het nederig zwijgen er toe te doen.

Wat betreft de sportschool en het gezond op een loopbank huppelen. Die keuze maakt de mens zelf en zover ik weet heb ik nog nooit een paard uit zicht zelf op zo'n ding zien springen.

Daar wil ik het bij laten en besluit met een wijze spreuk van een helaas uitgeroeid ras.

'Als je op de grond spuugt, spuug je op jezelf'. Citaat uit 'Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier' Beter bekend als Wounded knee van Dee Brown.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.