Kasten maken voor dummies

Redbaron

Nieuw lid
17 mrt 2013
3
0
Hey allemaal,

Ben reeds geruime tijd (hobbymatig) bezig met wat met hout te werken. Doch nog steeds een dummy wat betreft bvb met de frees werken e.d. ..

Nu we in de afwerkingsfase van ons nieuwe huis terecht zijn gekomen zou ik graag enkele ingemaakte kasten willen maken, en als dat goed lukt ook een heuze kastenwand voor de keuken.

Heeft er iemand weet van goede richtlijnen of "tutorials" om te bekijken zodat je deze uitdaging tot een goed einde kan brengen ?

Ik heb het dan voornamelijk over:

1) het meest efficiënte stappenplan om dergelijke dingen uit te werken (werk meestal e.e.a. uit in Sketchup)
2) opmetingen, tips en tricks om de kastenwand op te meten (paslatten e.d.), deze op de slaapkamer komt bv gedeeltelijk onder een schuine wand (dak)
2) hoe schuiven maken (bij voorkeur met BLUM), ik veronderstel dat er geen handleidingen zitten bij de geleiders e.d. ?
3) algemeen toleranties te voorzien bij bv fronten e.d. ivm tip on
4) al het gene wat ik als dummy waarschijnlijk over het hoofd zie ..

Alle info/tips zijn van harte welkom !!

Bedoeling is om voor de kasten meubelplaat te gebruiken, en de fronten te voorzien in MDF (te lakken).
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Op youtube staat de serie van norm abram van de "new yankee workshop" over hoe hij een keuken maakt, moet je wel een beetje engels kunnen verstaan

http://www.youtube.com/watch?v=r2dZlR2VqwM

zijn 9 delen in totaal

Het gaat van het begin, van het kijken naar keukens, naar het ontwerpen en het uiteidelijke maken ervan, zijn danwel kleine kastjes, maar je krijgt een aardig idee
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik heb zelf mijn keuken en kastenwand gemaakt met blum onderdelen. In de catalogus van blum staan alle maten die je nodig hebt. Deze zitten waarschijnlijk ook in de doosjes van de ladegeleiders (maar dat ben ik vergeten). Ik had allemaal kubussen gemaakt en aan elkaar verbonden. Met mijn festool sys 32mm de gaten geboord en met diverse hulpmiddelen van blum de scharnieren geboord en de ladefrontjes gesteld. Het was voor mij de eerste keer en behoudens de verkeerde diepte van de apothekerskast waren er geen problemen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Op youtube staat de serie van norm abram van de "new yankee workshop"

Toch altijd bewondering hoeveel inspanning Amerikanen in een blok willen investeren: in de plaats van een paar (dikke)vijzen een volledige gelijmde groef, en daarbij een uitgewerkte gelijmde front (faceframe). "We have moved a long way in thirty years", ik heb het raden wat erbij kwam kijken dertig jaar geleden.
 

Redbaron

Nieuw lid
17 mrt 2013
3
0
Dank alvast voor jullie reacties !

Ik heb me onlangs een volledige BLUM afmonteerkoffer op de kop kunnen tikken. Welke mallen heb jij allemaal gebruikt ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik heb de stangenmal voor scharnieren gebruikt en de prikmatrijs voor de lade fronten. Met de festool gatenrijboorset heb ik de gaten voor de ladegeleiders geboort.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.