Hellppp

gmassa

Nieuw lid
1 mei 2012
8
0
Hallo iedereen.

Ik moet een groot wandmeubel maken voor mijn vrouw. Nu worden de planken van de kast zo'n 57 cm breed en hebben een overspanning van 90 cm.
De kast wordt van mdf en daarna gespoten in hoogglans wit. Nu had ik een idee om de planken te maken zonder dat ze erg zwaar worden. De planken moeten ongeveer 4 cm dik worden.
Ik wilde een bovenlaag van 9mm mdf gebruiken en dan balkjes maken van 28mm en dan onderop 4mm mdf.
Je hebt dat een soort van torsionbox zeg maar.

Nu gaat mijn vraag over de balkjes van 28mm dik.
Kan ik die het best maken van 28*18 mm vuren.
Of 28*28 mm vuren.
De laatste optie is 28*18 mm multiplex. Maar dan op zijn kant gelegd gelegd natuurlijk dus de lagen naar boven toe zeg maar.

Kunnen jullie mij zeggen welke balkjes het meest stijf zijn zeg maar?????

Bedankt alvast!!!
 

tuoh

Oud hout
Een torsionbox is een goed idee, maar de uitvoering moet dan wel aan enkele regels voldoen. Zo moeten de beide platen ( onder en boven) even dik zijn, anders trekt het boeltje krom.

Als je een torsionbox gaat bouwen word met de latten of balkjes ( de vulling) een rechthoekigg frame gebouwd, voorzie daar ook enkele dwarse regels tussen, op deze manier is mdfplaat van 4mm, onder en boven ruim voldoende.

De beste optie voor de vulling zijn latten in (Berken) multiplex, dat leeft minder dan massief hout. 32mm x 18mm is dan een geschikte afmeting, 32mm + (2 x 4mm) = 40mm;)

Ps: je kan de vulling ook zagen uit mdf 18mm, dat maakt niet uit, de stijfte van de box komt toch uit de verlijming, de latten op zich dragen weinig bij aan de weerstand tegen doorbuiging, ze moeten enkel dimensioneel stabiel zijn.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

gmassa

Nieuw lid
1 mei 2012
8
0
Hoi André.

Super bedankt voor je reactie.
Alleen hoe zou jij de plank bevestigen aan de zij wand.

En is hout ook goed. wisa twin berken bb/wge exterieur ce2+ komo 90%pefc
Kenmerken
- Opgebouwd uit vuren fineren met twee mooie berken langsfineren als dekfineer
- De dekfineren zijn glad en perfect geschuurd

Toepassingen
- Uitstekend geschikt voor binnenwerk en met name toepassingen waarbij de plaat geschilderd moet worden

Certificaten en garanties
- CE 2+
- KOMO



Dat koop je bij pontmeyer.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Multiplex is zeker ook geschikt voor die toepassing, het is wel een stuk zwaarder in gewicht. Het is allezins een stuk minder bewerkelijk.

Als je met dikke schabben werkt is een quasi onzichtbare wandbevestiging goed uitvoerbaar. Frees in beide zijkanten een groef van 15mm dikte en 15mm diep, uit het midden van de dikte, hou bovenaan 18 à 20mm aan, dan een groef van 15mm, zo rest er onderaan 5mm, maar dat is meer dan voldoende, er komt onderaan geen kracht op.
Op de muren schroef je een hardhouten lat van 15x15mm, daar schuift het schab dan gewoon over. Frees slechts 4/5 van de breede van het schab in, en hou de latten op de muur ook een stuk korter, je krijgt dan een volledig onzichtbare bevestiging;) Gaat wel enkel werken als de schabben mooi evenwijdig zijn, of als ze vooraan breder zijn dan achteraan.

Werkt ook enkel bij kwaliteitsplaat, bij de goedkopere platen is er gevaar voor delaminatie.


Mvg,

André
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik maak ze ook altijd met de vulling uit stroken MDF. Het voordeel hiervan is dat de hele kopse kanten uit hetzelfde materiaal is opgebouwd. Altijd handig ivm met de afwerking.

Gr Ed
 

gmassa

Nieuw lid
1 mei 2012
8
0
Hoi Tuoh.

Super bedankt voor je reactie. Alleen heb ik nog een vraag.
Je vertelde dat je een ophanging kunt maken dmv het frezen van sleuven. Maar als ik een box maak zijn de kopse kanten van 18 mm dik multiplex. En als ik daar een sleuf in frees van 15 mm blijft er nog 3 mm dikte over.
Kan ik ook gewoon 10 mm frezen. Ik kan ook de box rondom afwerken met 4 mm dikte mdf. Als ik dan 15 mm frees heb ik 7mm over.

En gewone pennen als iedere kast. Dan heb ik het over die kleine plugjes. Kan dat ook
 

tuoh

Oud hout
Op de kopse kanten gewoon de multiplex latten dubbel leggen, heb je dikte genoeg om te frezen:p

Je kan inderdaad ook gewoon met schabdragers werken, hangt een beetje af van de muur (welke staat)


Mvg,

André
 

gmassa

Nieuw lid
1 mei 2012
8
0
Hoi Tuoh,

De wanden worden van 18mm mdf. Dus ik ga maar voor de hardhouten latten :)
Maar wat voor multiplex zou je adviseren. Ik kan namelijk voordelig hout kopen bij www.pontmeyer.nl

Oja en over de de torsionbox. Moeten de dwarslatten tegenover elkaar zitten of mag het ook een halfsteen idee zijn zeg maar???.
De plank wordt max 57 cm breed ik zat zelf te denken aan 4 rijen latten in de lengte. Is dat genoeg?
 

tuoh

Oud hout
Elke redelijke kwaliteit multiplex is werkbaar. De plaat moet redelijk vlak zijn, dus geen goedkoop underlayment of iets dergelijks. Kijk ook eens naar de kopse kanten van de plaat, niet teveel lijmfouten in de binnenlagen is ook een pré.

In plaats van dwarslatten kan je er ook voor opteren om enkel voor de buitenranden houten latten te gebruiken en de ruimte ertussen op te vullen met een plaat Isomo van 30mm. Dat werkt evengoed, de vulling ( dwarslatten of Isomo) dienen enkel om de dunne mdf platen eens samengelijmd onvervormbaar te maken.

Beide, Isomo of dwarslatten kan je lijmen met gewone witte houtlijm. Bij het gebruik van Isomo wel zorgen dat plaat en boordlatten even dik zijn!!

Bij toepassing van dwarslatten mogen deze ook dwars lopen, 4 à 5 stuks over een afstand van 90cm is meer dan voldoende. De dwarslatten worden dan 57cm - (2 x 1,8cm) = 53,4cm.
Een constructieve verbinding tussen de boordlatten en de dwarslatten is niet nodig, de lijm klaart de klus. Om de vier boordlatten tijdens het lijmen te fixeren gebruik je een stukje tape op de hoeken, de dwarslatten worden er tijdens het lijmen gewoon los tussen geplaatst. Een houtverbinding tussen dwarslatten en boordlatten geeft geen extra sterkte.

HEEL BELANGRIJJK, zorg er voor dat tijdens het lijmen de schabben in wording op een volkomen vlakke ondergrond liggen, elke afwijking hier vind je nadien terug in het verlijmde schab en is dan niet meer te corrigeren:mad:


Mvg,

André
 

gmassa

Nieuw lid
1 mei 2012
8
0
Hoi André.

Alvast super bedankt namens vrouw en kind.
Maar zou jij ervoor kiezen om de latten van mdf of multiplex te maken.

Want ik kan me niet permitteren dat de boel gaat doorzakken.
En de mdf boven en onderkant ook gewoon verlijmen en vast nieten aan de latten.
Verder neem ik aan dat gewone bison witte houtlijm voldoende is ??
 

tuoh

Oud hout
Welk materiaal voor de latten? voor de sterkte maakt het niet uit. De stijfheid van het geheel komt toch volledig op het conto van de lijm. Dus zowel Mdf als multiplex kunnen, wat beschikbaar is kan gebruikt worden.
Voor het lakwerk, of tenminste voor de voorbereiding hiervan, is het wel best om een mooie plaat te gebruiken, hoe minder gebreken hoe minder plamuurwerk.

Cruciaal bij deze manier van construeren is de verlijming, die moet zorgvuldig gebeuren, en MET persdruk. Lijmen en nieten is niet voldoende. Nieten zijn mooi om de onderdelen te fixeren, maar het schab moet geklemd of geperst worden tot de lijm droog is ( 8 à 12u) persen kan met gewichten, spanschroeven of een echte pers.

De gewone witte houtlijm (D2 of D3) is ruimschoots voldoende, wees niet te zuinig met het aanbrengen van de lijm, beter teveel dan te weinig in dit geval.

Mvg,

André
 

gmassa

Nieuw lid
1 mei 2012
8
0
Oke dat is dan duidelijk.
Ik ga voor wisa multiplex. Dat is lichter dan mdf en de kopse kanten zuigen minder. Wat volgens mij alleen maar ten goede komt van de lijm verbinding.

Maar hoeveel gewicht zo ik er op moeten plaatsen dan.
En een idee van mijn kant.
Als ik over de planken twee balken leg en die met lijmklemmen samenpers is dat dan voldoende of kom ik dan te kort.

Anders zou ik zeggen dat misschien constructielijm beter is want die vult beter natuurlijk
 

tuoh

Oud hout
Als je geen pers tot je beschiking hebt kom je ook al een heel eind met spanschroeven en balkjes. Maar tussen de balkjes en het schab moet wel een dikke plaat komen te liggen ter grootte van het schab. Dit is nodig om de spankracht mooi te verdelen over het hele oppervlak. Bijkomend kan je de combinatie van plaat en balkjes ook nog bijkomend laden met zware voorwerpen, zoals stoeptegels, stenen, etc.

Gebruik voor deze klus GEEN bruislijm, dat is geklooi. Witte houtlijm en een mooi verdeelde persdruk is je ware.


Mvg,


André
 

gmassa

Nieuw lid
1 mei 2012
8
0
Hoi André.

Super bedankt voor alle reacties.
Maar zou ik de dwarsbalkjes kunnen vervangen voor extra's langs balken. Want de dwars balkjes zijn behoorlijk tijdrovend om te maken. En een extra langs balk geeft weer extra stijfheid natuurlijk.

Snap je het wat ik bedoel
 

gmassa

Nieuw lid
1 mei 2012
8
0
Hoi andre.

Mijn laatste vraag en dan zal ik je niet meer lastig vallen.
Maakt de houtsoort nog uit voor de plankdragers.
Ik bedoel dan de balkjes in de zijkant. En zijn hiervoor nog speciale maten voor ??
 

tuoh

Oud hout
:D:D:D

Welke houtsoort voor de plankdragers maakt niet uit, neem wat beschikbaar is. Veel krachten werken er niet op in, maar het oog wil ook wat. Ik neem daarom meestal een houtsoort met een dichte structuur, Esdoorn, Beuk, Yellow Poplar, Yellow Pine, Meranti, etc... Maar eventueel kan je zelfs Mdf, of multiplex stroken gebruiken. Specifieke afmetingen zijn er niet voor, niet te groot maar ook niet te klein:p Voor zichtbare dragers is 15 à 18mm dik op 25 à 35mm hoog meer dan voldoende. Zijn de wanden in houtmateriaal dan kan je zelfs opteren voor ronde schabdragers, idem als wat men gebruikt in kasten. De mogelijkheden zijn legio.


Mvg,


André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.