Vingeroefening: een lade voor een keukenblok

WR1944

Oud hout
Eén van m'n projecten is het vernieuwen van het keukenblok. Het keukenmeubilair bestaat uit een zgn. face frame onderblok en twee sets bovenkastjes. Haaks hierop staat een allegaartje aan onder- en bovenkastjes. Het zijn krijgertjes of afkomstig uit een kringloopwinkel. De globale vorm is al bekend maar ik weet nog niet waar ik de kastrompen van ga maken, multiplex of melamine-spaanplaat. Het gaat wel Ikea-stijl worden en zo metrisch mogelijk.
Om een beetje voorwerk te doen besloot ik een lade te maken zodat ik de ins en outs een beetje in de vingers krijg. Wederom geen wereldschokkend project maar misschien put iemand er inspiratie uit.
Het vak was ongeveer 400 breed en 550 hoog, diepte bijna 600. Achterin was op halve hoogte en diepte een plank geplaatst. Het werd gebruikt voor de pannen en het was lastig manoevreren als je een pan van achteren wilde hebben. Een ideale omstandigheid voor een lade dus. En het moest er ook één worden met volle uittrek en twee bouwlagen. In het onderste vak moest een weinig gebruikte hoge pan passen dus de globale maten lagen min of meer vast.
Eerst moest de hardware besteld worden want daar ging alles aan hangen, letterlijk. Bij Lee-Valley een stel volle uittrek geleiders besteld van 550. Die set kwam twee dagen later al aan. Ik zou alles uit 3/4" multiplex maken maar ik kwam net iets te kort. Om geen nieuwe plaat aan te snijden maakte ik de bodems uit 1/2" ply. De zaak zou met domino's en Kreg-schroeven (in potgaten) plus lijm worden samengesteld. Stevigheid voor alles want in ons huishouden is men bepaald niet zachtzinnig. Om de gezaagde zijkanten van het ply te bedekken om geen splinters te krijgen lijmde ik stroken op de zichtbare kanten. Die stroken waren ca. 2 mm dik en waren afgezaagd van 2x4's om rechte kanten te krijgen.
De lade bestaat uit een voor- en achterkant, twee bodems met onder een lage opstaande zijkant om de geleider te monteren en een tweede bodem met een hogere zijkant om het geheel sterkte te geven. Pannen moeten zijdelings gepakt van de onderste bodem en kunnen in vertikale richting van de bovenste bodem gepakt worden.
Door de domino's was het lijmen (in twee etappes) makkelijk en door de schroeven hoefde ik ook niet te klemmen. De speelruimte met de geleider was ongeveer een millimeter maar door nauwkeurig te meten zat ik keurig binnen de marge.
In de laderuimte moest ik eerst aan beide zijden op de bodem latten aanbrengen zodat de geleider net vrij kwam van de face frames. Daarna moesten beide geleiders waterpas in twee richtingen en in het zelfde vlak worden aangebracht. Dat was even zweten in die kleine ruimte. Met een spiegeltje moest ik het belletje van het waterpas bekijken.
En dan komt het spannende moment, het passen van de lade. Gelukkig paste alles perfect. Alleen moest ik de lade iets naar acheren laten kantelen om op het face frame aan te sluiten.
Als laatste het valse front gemaakt, geverfd, vastgeschroefd en van een greep voorzien.
Mission accomplished. En de lady of the house blij met een stukje toegevoegd comfort.
De foto's staan chronologisch door elkaar dus het wordt wat puzzelen.
 

Bijlagen

  • P3081378q.jpg
    P3081378q.jpg
    76,1 KB · Weergaven: 397
  • P3141383q.jpg
    P3141383q.jpg
    86 KB · Weergaven: 399
  • P3141384q.jpg
    P3141384q.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 396
  • P3151385q.jpg
    P3151385q.jpg
    39 KB · Weergaven: 394
  • P3151386q.jpg
    P3151386q.jpg
    72,5 KB · Weergaven: 396
  • P3061375q.jpg
    P3061375q.jpg
    47,8 KB · Weergaven: 396
  • P3061376q.jpg
    P3061376q.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 395
  • P3071377q.jpg
    P3071377q.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 400

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie vingeroefening WR1944. Voor het praktische zou ik het bovenste deel eigen ladegeleiders geven. Dus het hele voorpaneel aan de onderste lade maken, die je kunt opentrekken, waarna de de bovenste binnenlade ook kunt openen. Zo heb ik het in onze eigen keuken dezelfde oplossing gebruikt; dat zijn ook kasten met een face frame en daar heb ik de lade en kasten fronten invallend gemaakt (is wel wat meer werk) en voorzien van een paneel en frame. Het enige voordeel is optisch, je ziet niet allemaal laden, maar 1 voorfront. Ik gebruikte voor de laden 12 mm multiplex

jaap
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
De bovenste bak is voor de meest gebruikte pannen (we koken niet zoveel trouwens) en de onderste bak voor de ongebruikelijke materialen. In de hoge pan onder zitten drie kleine pannen met bijbehorende deksels dus het is allemaal vrij compact geworden.
Het prettige van mijn constructie is dat je alles met één handbeweging kan openen. En die 3/4" ply is nodig voor ruw gebruik. Er zijn wat huisgenoten die tamelijk lomp van handelen zijn. Gevoelsmatig zou gewapend beton beter op z'n plaats zijn maar dat was lastiger te maken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Goedemorgen WR1944,

Simpel, goed en functioneel is jou slogan, dat zie je ook weer terug in deze vingeroefening.
En zo te zien is deze lade/kast sterk genoeg tegen ruw gebruik maar is die ene set geleiders ook voldoende?

Mvg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.