Ontwerp schijfschuurmachine

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben een schijfschuurmacine aan het ontwerpen die ik zelf wil gaan bouwen. Veel spiek ik van de ontwerpjes op het www. De schijf wordt 30 cm. Een aantal onderdelen - waaronder de motor, 1,5 pk - heb ik. Toerental van de motor is 3000 omw/min. Dat is onprettig hoog en mee daarom komt de schijf op een eigen as aangedreven middels v-snaar. Ik denk aan 1000 omw/min of misschien 750 beter. De as voor de schijf wilde ik 20 mm maken gelagerd in twee kogellagerblokjes.


Gezien het type belasting vraag ik me af of ik kan volstaan met eenvoudige kggellagers of dat ik conische lagers zou moeten nemen die beter bestand zijn tegen het type belasting dat het schuren veroorzaakt. Of is dat overdreven?
Heb al wel gezien dat vrijwel alle lagerblokjes die worden aangeboden eenvoudige kogellagertjes hebben. Ik ken dus niet de evt prijsconsequenties van toepassen konische lagers.

Wat raden jullie aan als lagers te gebruiken?

mvg
klaas
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou voor gewone lagers gaan. Bij schuren is het sowieso niet de bedoeling dat je hard gaat drukken (dan verbrand je werkstuk) en dus zal de zijdelingse belasting van de lagers ook wel meevallen.
Wat betreft je toerental, wat jij aangeeft, is dat ook het toerental wat de 'officiële' machines hebben? Daar zou ik namelijk wel vanuit gaan.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ Joris. Dat is misschien wel waar dat de druk niet zo hoog zal zijn. Stofdicht had ik aan gedacht :). Wat het toerental betreft moet ik zeggen dat ik bij de commerciele machines zowel 750 als 1500 omw/ min tegen kom. 1500 omw/min lijkt me hoog. Ik heb een poeli met drie schijven zodat ik nog kan kiezen tussen 1000, 1500 en 2200. De motor moet dan een beetje schuiven. Daar hou ik rekening mee.


@Renault: dank voor de verwijzing.

Met vr. groet,
Klaas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.056
1.686
Terkaple
www.woodworking.nl
Gewone kogellagers kunnen goed tegen axiale belasting, een conisch lager heeft een wat beter dempende werking en door het grotere contact opp. een lagere aanloop frictie onder belasting. De verschillen merk je als je ze toepast in b.v. de balhoofdlagering van een motorfiets. Voor jouw toepassing zou ik gewone kogellagers gebruiken. Wel iets bedenken om het geheel spelingvrij op te sluiten zonder de lagers axiaal te belasten. De belasting moet er alleen zijn tijdens het schuren.
Waar ga je de schijf van maken? Als je nauwkeurig wilt schuren moet je geen velcro gebruiken maar de schuurschijven verlijmen. Velcro veert te veel in. Interessant project.

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, ik wil verlijmde schijven gebruiken. Ik worstel nog waar ik de schijf van maak. Wil wat proeven mee doen. Ik denk aan een geplastificeerde mdf schijf. Maar ik twijfel of dit voldoende vlak is. Als dat niet voldoende vlak blijkt te zijn, lijm ik op een MDF-basis een alu schijf en (laat) dat vlak draaien. In eerste instantie denk ik toch aan de "houten" oplossing. Eis is dat het een goede "nauwkeurige" machine wordt bij voorkeur (zo veel als mogelijk) binnen de technieken van houtbewerking.
Ik sta meer dan open voor suggesties.

PS@ jaap:goed punt. Hoe zou je dat spelingvrij opsluiten doen?
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat het toerental betreft moet ik zeggen dat ik bij de commerciele machines zowel 750 als 1500 omw/ min tegen kom. 1500 omw/min lijkt me hoog. Ik heb een poeli met drie schijven zodat ik nog kan kiezen tussen 1000, 1500 en 2200. De motor moet dan een beetje schuiven. Daar hou ik rekening mee.

Kan je de motor dan niet uitrusten met een iets kleinere poelie, waardoor je toerentallen zullen gaan uitkomen op 750, 1000 en 1500 (ongeveer)? Daarmee kan je machine ook weer iets meer kracht overbrengen.
Wat betreft toerental, bedenk wel dat er natuurlijk al een groot verschil in snelheid zit tussen binnen en buitenkant schuurschijf (toerental x omtrek). Wellicht dat je het toerental dus ook af moet gaan laten hangen van de grote van je slijpschijf.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Een draaibank is vrij eenvoudig uit te rusten met een schuurschijf. De leunspaan verwissel je dan met een tafeltje. Stabiel genoeg en in toerental regelbaar. Ik weet natuurlijk niet of je een draaibank hebt...
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb het geluk een zware tafelzaagmachine te hebben. De as waar de zaag op wordt gemonteerd is 30mm dik (de meeste assen zijn dunner, met een verdikking waar het zaagblad dan over past).

Ik heb gewoon een aantal schijven gemaakt in berkenmultiplex waarop ik schuurpapier heb verlijmd. Draait waarschijnlijk veel te snel, maar werkt super!

Een tip: Stel dat je een schijf maakt in MDF, en ze is niet perfect vlak. Je kan ze gewoon op je machine monteren en daarop vlak draaien (moet zelfs met een schuurblok goed gaan). In jouw plaats zou ik de schijf dan wel dikker maken dan 18mm, misschien 2 aan mekaar of zo.

Mettertijd maak ik me ook wel een andere schijfschuurmachine, waar ik ook onder een hoek mee kan schuren, want mijn zaagas is jammer genoeg niet kantelbaar...
Ik houd dit topic dus goed in de gaten, hopelijk volgen er foto's van de constructie en een verslagje van het resultaat!

Succes ermee!
Steven
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zeker zal ik ik jullie via dit forum op de hoogte houden en tzt schetsen en fotos plaatsen. Maar ik moet jullie waarschuwen: bij mij gaan projecten langzaam.
Ik wil de schuurmachine voorzien van een goed ( = reproduceerbaar en stabiel ) instelbaar werkblad en daarin een railtje met daarop een aanslag. Dat is althans nu mijn plan

mvg
klaas

PS: Dat draaibankje van Tuoh ziet er inderdaad prachtig uit.
 

Dutchy

Nieuw lid
14 feb 2013
21
0
Hallo,

Mijn 500 mm schuurschijf heb ik gemaakt van 12 mm dik HPL (Trespa). Het HPL is vlak gedraaid. Het schuurpapier zet ik er altijd met spuitbus(contact) lijm op. Voordeel van HPL is ook dat het met houtbewerkingsgereedschap bewerkt kan worden. Succes met je schuurmachine. En hopelijk binnenkort wat foto,s van je project :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ Dutchy: Trespa kende ik alleen van naam. Maar inderdaad, dat zou ook een mogleijheid kunnen zijn.
@ Wim : De schijfschuurmacine van Heisz kende ik. Door zijn concept liet ik me inspireren.

Waar ik nu op broed: De oplossingen die ik tot nu in de bestaande ontwerpen tegen kwam om de draaias van de schuurtafel samen te laten vallen met de voorkant van de schijf ter hoogte van de bovenkant van de tafel lijken me nogal onbevredigend. Ik zoek naar iets beters. Het papier is geduldig.

met vr groet
klaas
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Je zou ook een constructie kunnen bedenken waarbij de achterzijde van je schijf gesteund word door lagers of wieltjes die dus radiaal de kracht opnemen van de druk op de schijf, zodat je as niet axiaal belast wordt.
gr Frank
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Het ontwerp vordert (langzaam).
Ik heb voor het nauwkeurig en soepel roteren van de schuurtafel (om de as die samenvalt met het front van de schuurschijf) een soort ( eenvoudige) volglagertjes nodig. Ik heb er een aantal nodig. Westlandtechniek.nl heeft leuke nylonkogelvolglagertjes in zijn programma maar een beetje overdone voor mijn toepassing (te duur). Glijvolglagertjes ipv kogelversie zou ook mogen lijkt me.

Waar koop ik die? Ik heb natuurlijk al een poosje gegoogled maar misschien zijn er andere steekwoordjes nodig. Iemand een hint?


mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
image.jpg

Wat ik heb gezien zijn bovenstaande lagertjes van Westlandtechniek. Westlandtechniek noemt ze TOK-lagers. Het is een hol asje dat uitloopt in een M-klein boutje. Het asje op zijn beurt zit in een kogellagertje met nylon buitenring als op de afbeelding. Die dingen kosten iets van tien of meer euro stuk. Dat is wat veel en de hele oplossing is ook wat te fraai.
De naam volglager gebruikte ik omdat iets dergeljks ook bij bovenfrezen wordt gebruikt geloof ik en ook wel kurvevolger wordt genoemd?

Eigenlijk zoek ik dus kleine licht lopende wieltjes. Buitendiam liefst niet groter dan 15 mm -19 mm gelagerd met (nylon) glijlagertje en vast te zetten met een centraal M klein boutje.

Dat moet toch bestaan maar ik ken misschien niet de goede steekwoorden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zoek nog.
Wat aan mijn wensen zou beantwoorden zijn rolgeleiders.

Waarmee ik bedoel:
Wieltjes met een hol asje; het wieltje zelf is in feite een kogellagertje met nylon buitenmantel of ipv kogellager een nylon glijlagertje. In dat laatste geval draait de nylon buitenmantel om het stalen hol asje.
Door het hol asje past een schroefje waarmee het geheel gemonteerd kan worden. Dus zoals rolgeleiders in schuifdeuren en ladegeleiders. Keukenboeren etc zullen ze hebben maar dan erg duur (vervangingsonderdelen).

Weet iemand waar ik deze rolgeleiders als los onderdeel kan kopen Dwz niet gekoppeld aan vervangingsondeel in keukens, schuifdeuren etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.