Plat dak isoleren

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dit is niet echt helemaal een houtbewerkings vraag, maar hier zitten zoveel ter zake kundigen dat ik het er toch maar op waag.

Mijn keuken heeft een kleine uitbouw van 2x3 meter. Bij de verbouwing vorig jaar zag ik dat er gewoon rockwool tussen de houten balken gepropt was, zonder enig vocht membraam of wat dan ook. Ik heb altijd begrepen dat dat bij een plat dak not done is. Gelukkig waren de balken nog de dakplaten verrot, integendeel alles zag er prima uit. Ik heb dat rockwool bij de stenen muur randen laten zitten en de rest weggehaald. Omdat ik weinig tijd had heb ik de rest samengevat onder: "Moet een omgekeerd dak worden, komt later wel".

Het is nu later en eigenlijk vrij koud in de keuken, dus ik wil hier toch eens wat aan gaan doen. Nu zie ik pas alle beren op mijn weg. Hoe moet je zoiets aanpakken? Moet je nieuwe hogere boeiboorden plaatsen? Er komt toch grint op de isolatie? Hoe bereken ik dan de dakbelasting, en kunnen mijn balken dat wel hebben?

Ik heb geen zin om het prachtig gestucte plafond weer te slopen, dus ik hoop op wat goede tips van jullie.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hoi Seek je moet je ook afvragen of je ook warmte wil buitenhouden in de zomer met een plat dak is dat vaak een probleem. Het type isolatie kan een grote invloed hebben op warmtebuffering. Is het dak nog goed waterdicht of ga je ook een nieuw membraam leggen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het membraam is wel goed dicht, maar erg hobbelig, vol plooien. Dat zou zeker ook vervangen moeten worden.

Wat de warmte betreft, het is gelukkig maar een klein stukje, dus waarschijnlijk valt dat wel mee.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je kunt toch gewoon mechanisch bevestigde isolatie nemen en daar overheen je bitumen aanbrengen?
Dat weegt niet veel en zal geen probleem zijn voor je balken. Normaal gesproken moet je dan wel je opstanden aanpassen incl. boeiboorden.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wat ga je maken een omgekeerd dak of een warmdak? Als je zoals jij zegt de dakbedekking gaat vervangen dan zou ik voor een warmdak gaan. Grint is dan niet nodig, bij dakleer parker je een onderlaag door de isolatie heen vast op het dakbeschot, hierop wordt de toplaag gebrand , bij epdm lijm je de folie op de vastgeparkerde isolatie. Ook is er epdm met een soort flappen eraan die vastgeschroefd worden.
Een omgekeerd dak is een dak waarij de isolatie op de dakbedekking ligt, grint is dan nodig als ballast en als bescherming tegen uv straling voor de isolatie. Er is ook een isolatie in de handel met een betonlaag oid er op voor het gewicht, maar dat is vrij prijzig.


Of je hogere boeien moet plaatsen hangt van de situatie af, hoe dik is de isolatie, hoe hoog zijn de opstanden nu. Misschien kun je nog wat hoogte pakken door een zetwerk kap als afwerking toe te passen. Ook heb ik wel eens gezien dat de isolatie niet doorgelegd werd tot de rand van het dak, er werd een soort goot gemaakt. Dit kan alleen als je een redelijk grote overstek hebt, die goot mag niet boven het huis zitten, anders heb je nog een koudebrug.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een warmdak! Kijk dat is het soort informatie waar ik zelf niet opgekomen was. Dat neemt alvast een deel van mijn zorgen weg, namelijk over de belastbaarheid van het dak. De vorige bewoners zijn bij alle verbouwingen erg zuinig geweest en dus zit er het minimaal aantal balken in.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Er was mijns inziens niet direct iets mis met de isolatie. De dakbelasting zal in orde zijn of het moet een echte beun zijn geweest, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken. De balken moeten 1/20 keer de overspanning zijn dik zijn. Wat is ver uit elkaar geplaatst?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De uitbouw is iets kleiner. 170 diep en 250 breed. Er zitten 4 balken, dus 170/3 is krap 60 cm hoh. Voor zover ik kan meten bij het klepje van de centraaldoos zijn de balken 17 cm hoog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.