Rond kozijn, wat voor frees?

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Hallo,

Ik ben bezig met een (bijna) rond kozijn voor een voorzetraam. Zoals te zien zit het ronde raampje zo dicht bij de aanliggende muur, dat het dus niet helemaal een rond kozijn gaat worden, maar aan de rechterkant een recht stuk nodig is, maar stap 1 is een rond kozijn maken.
20130313_152129.jpg
Ik doe het ongeveer zoals http://www.woodworking.nl/showthread.php?936-rond-kozijn-maken . Ik ben begonnen met 12 segmenten en die (met te weinig :mad:) bruislijm aan elkaar gelijmd met een spanbandje erom. Dit heb ik op een plaat underlayment geschroefd, in het midden een draadstang bevestigd, en een mal gemaakt voor de bovenfrees. Dan loop ik elke keer een rondje om het werkstuk om het steeds ronder te maken.
20130313_130919.jpg
Nu heb ik alleen hele goedkope freesjes (setje die bij een topcraft bovenfrees kwam), waarvan ik vermoed dat het niet de beste zijn en daarnaast niet lang genoeg om helemaal tot de onderkant te komen.
20130313_130942.jpg
Ik ben dus van plan een nieuw freesje te kopen, alleen wat voor freesje? (gebruik nu een rechte/groef frees)
Deze http://www.ecotools.nl/freesbeitel-10mm-ondersnijder/ is lang genoeg denk ik, alleen is de snijder maar 20mm, dus moet het in 2x/3x doen (doe ik nu dus ook, kozijn is trouwens 38mm dik). Alleen het freesje wat ik nu heb is net zoiets, en het schiet niet echt op met maar een paar mm per keer. Ik dacht misschien is een spiraalfrees wat, zoiets: http://www.veldmanslijptechniek.nl/...m-cylindrische-spiraalfrees-z=3-negatief.html die is er met een snijlengte van 42mm.
Alleen is het prijsverschil nogal groot, en ik zal geen kilometers frezen. Wat is een geschikte freesje voor dit soort werk, is zo'n groeffrees hier geschikt voor of zal het sneller/mooier gaan met zo'n spiraalfrees? En negatief of positief? Het zou namelijk handig zijn om als ik een duur freesje koop een beetje een allround ding te kopen. Tips zijn welkom.

Alvast bedankt!
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Raamkozijn gewoon omdraaien en laatste randje wegfrezen.
Of met de handschaaf laatste randje wegschaven, let wel op richting houtnerf!
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Die eerste link van ecotools is gewoon topcraft kwaliteit en die tweede is profesionele kwaliteit.
als je denkt dat je wel vaker wat gaat frezen zou ik voor die spiraalfrees gaan, en als dit eenmalig is voor ecotools maar je kan er denk ik wel vanuit gaan dat die versleten is na dat raam.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Raamkozijn gewoon omdraaien en laatste randje wegfrezen.
Of met de handschaaf laatste randje wegschaven, let wel op richting houtnerf!
met die schaaf gaat niet lukken aan de binnenkant, maar een kantenfrees zou geen gek idee zijn idd. thx

Die eerste link van ecotools is gewoon topcraft kwaliteit en die tweede is profesionele kwaliteit.
als je denkt dat je wel vaker wat gaat frezen zou ik voor die spiraalfrees gaan, en als dit eenmalig is voor ecotools maar je kan er denk ik wel vanuit gaan dat die versleten is na dat raam.
Weet je uit ervaring dat die van ecotools zelfde kwaliteit is, ik dacht nml dat ecotools wel redelijk spul had.

Maar, ik denk dat ik dan toch maar voor een spiraalfrees ga, als ik voor CMT ga is het dan nog verstandig een negatieve spiraal te nemen, of geeft die positieve al een mooie afwerking? Ik zag ook nog een +/- waarbij het bovenste gedeelte negatief is dus, maar dat werkt neem ik aan alleen als dat negatieve gedeelte net in het hout zit, of niet?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
met die schaaf gaat niet lukken aan de binnenkant, maar een kantenfrees zou geen gek idee zijn idd. thx

Er bestaan ok hol- en bolschaven en die zijn nog steeds nieuw te koop.
prod1_1231(1).jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ja, vanwege het condens. Dus misschien zelfs grotere problemen dan buiten. Maar als het goed in de verf zit, kan het ook jaren meegaan.

Maak in ieder geval goede ventilatie naar buiten toe!
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ja, vanwege het condens. Dus misschien zelfs grotere problemen dan buiten. Maar als het goed in de verf zit, kan het ook jaren meegaan.

Maak in ieder geval goede ventilatie naar buiten toe!
Bedoel je condensatie van lucht van binnen dat in het hout komt? Het idee is dan neem ik aan te zorgen dat het richting binnenzijde goed in de verf zit, en aan de andere kant gewoon open zodat eventueel vocht wat in het hout komt er nog uit kan, klopt dat idee?

Inmiddels een CMT spiraalfrees (positief) besteld, ben benieuwd hoe groot het verschil zal zijn.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Als ik jou was zou ik hem juist goed in de verf zetten zodat er absolute geen vocht in kan komen. En wat betreft die condens, er zit altijd leef vocht in de lucht en op de koudste punten in je huis wordt dit water/vocht dus in dit geval tussen je voorzet raam en de echte ruit.
google eens op dauwpunt
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik snap wat het dauwpunt is. Maar het idee is dat er geen warmte/vochtige lucht van binnen achter het voorzetraam kan komen, anders krijg ik condens achter mn voorzetraam en zie ik vrij weinig. En ik de isolatiewereld werk je altijd van binnen naar buiten van zo dampdicht mogelijk naar zo dampopen mogelijk. Als er dan toch ergens vocht in komt, dan kan het er in ieder geval uit. Loop ik niet eerder het gevaar dat als er vocht ophoopt in het hout als ik het helemaal in de verf zet?
Hoe doet men dat tegenwoordig met houten kozijnen, is het hout normaal geverfd waar het tegen de buitenmuur of binnenmuur aankomt? Bij ons huis zie je dat de zijkanten die tegen de (steens) muur zitten ongeverfd zijn, en die zitten er al ruim 130 jaar.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb het over het condens tussen het bestaande en nieuwe raam. Je schildert het nieuwe raam niet als het hout vochtig is lijkt me. En bijna alle verven zijn wel iets dampopen, dus dat is voldoende. Al ben ik ook geen verfdeskundige :)

Er komt altijd vocht tussen bestaand en nieuw. Die condens komt er ook altijd, is niet te voorkomen. Ik gaf niet voor niets het advies om naar buiten toe te ventileren. Ik heb ooit een rapport gelezen over monumenten en voor/achterzetramen (monumentenzorg/rijksgebouwendienst). Kan het helaas zo snel niet meer vinden op internet.

De aansluiting van kozijn op steen hoort 2x in de grondverf of menie te zitten. Steen is koud en vaak vochtig, als het hout onbehandelt is, trekt het vocht en condens er snel in, en krijgt te weinig de mogelijkheid te drogen, dus rot. En ja, er zijn zat voorbeelden dat het wél goed gaat :)
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ah thx voor de adviezen!

Ik kreeg vandaag de spiraalfrees binnen via de post, CMT positief 8mm, met 42 snijlengte. Werkt een stuk sneller en gelukkig geen "tear out" aan de bovenkant. M'n ervaring is positief, maar het verschil is prijs is ook wel erg groot met een el-cheapo freesje, maar ja, als het goed is gaat ie lang mee. Nu nog een rechte zijkant, een glaslat, en raam nummer 2 :)
20130316_213614.jpg
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ja, maar dat leek me erg lastig. Maar ik had ook eigenlijk 2 lagen dik moeten doen, en dan verschoven van elkaar, want nu zit het koud tegen elkaar aan, en gisteravond brak hij daarom dus :/. Maar, flink wat bruislijm er weer tegenaan, en ik kon vandaag weer verder. Zo moet het ongeveer worden:
20130317_225229.jpg
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik zou het helemaal niet schilderen of lakken. Wel iets afstand bewaren tot de muren d.m.v tochtstrip. Condenswater moet weg kunnen lopen, dus ergens een onderbreking in de tochtstrip maken.

Fred*
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik ben bang dat ie niet mooi genoeg is om blank te houden, de naden zijn niet zo mooi. M'n afkortzaag is niet echt een precisiezaag. Trouwens, een mooie oplossing voor condens tussen de ramen is een ballonetje met silicakorrels (zie http://www.de12ambachten.nl/beter1x/beter1x136-03-09-dubbelglas.php ). En het raam komt ook niet strak tegen de muur aan, er komt namelijk nog een isolatieplaat tussen, maar wel een handige tip om contact te vermijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.