Paneel vlak verlijmen

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Wie van jullie heeft dit ook wel eens, paneel verlijmt en vervolgens kom je erachter dat de planken onderling een beetje hoogteverschil hebben waardoor je alles moet schuren/schaven totdat de verschillen eruit zijn?

Ik zoek eigenlijk een simpele/goedkope manier om dit euvel te voorkomen, hoe doen jullie dat? Ik gebruik uiteraard lijmklemmen en ook latjes onder en bovenop. Zijn er misschien simpele jigs voor te maken?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Door het toepassen van lamello's. Ze dienen met name om de boel op de plek te houden tijdens het lijmen, niet voor de sterkte.
Sleuven frees je in met een bovenfrees, of met een lamello machine. Zie ook dit topic.
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Of natuurlijk een veer gebruiken, maar in mijn geval gaat dat niet op. Ik ben namelijk vergeten te vertellen dat ik pocket holes gebruik (kreg). Zodra alles verlijmd is en ik de schroeven aandraai hebben de planken de neiging om te verschuiven. Dit zelfs met lijmklemmen dr' op.

Daarnaast is het gebruik van lamello's bij bijvoorbeeld snijplanken geen optie.
 

Robin_Haegeman

Nieuw lid
12 jun 2012
20
0
Je kan tijdens het lijmen ook dwarsbalken mee vast klemmen met papier tussen ( papier om ze achteraf gemakkelijk los te makenals er wat lijm van tussen uw voegen zou komen). Zo kunnen uw planken nooit verspringen
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Of natuurlijk een veer gebruiken, maar in mijn geval gaat dat niet op. Ik ben namelijk vergeten te vertellen dat ik pocket holes gebruik (kreg). Zodra alles verlijmd is en ik de schroeven aandraai hebben de planken de neiging om te verschuiven. Dit zelfs met lijmklemmen dr' op.
Daarnaast is het gebruik van lamello's bij bijvoorbeeld snijplanken geen optie.
Waarom gebruik je pocket holes? Misschien kun je een schetsje maken van wat je aan het maken bent?
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
@ Roald. Ik ben al reeds klaar met mn projectje, een notenhouten salontafeltje. Maar om in de toekomst dit soort problemen te vermijden wilde ik eigenlijk kijken of iemand een makkelijke oplossing ervoor had. Kreg gebruik ik omdat ik m nieuw heb en m wil testen...... Ze zeggen bij kreg dat je alles aan elkaar kan schroeven,..... dan kan ik het niet laten om het uit te proberen...... Je krijgt inderdaad zeer stevige verbindingen, alleen jammer dat alles wat je probeert te schroeven nijgingen heeft om te verspringen en vandaar dat ik een goede methode zoek om alles vlak te houden.

@ Robin. Papier, is dat normaal papier en hoe dik zouden zulke balken moeten zijn waarmee geklemd word en ook nog een bepaalde houtsoort ivm sterkte om buiging te voorkomen?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
@ Roald. Ik ben al reeds klaar met mn projectje, een notenhouten salontafeltje. Maar om in de toekomst dit soort problemen te vermijden wilde ik eigenlijk kijken of iemand een makkelijke oplossing ervoor had. Kreg gebruik ik omdat ik m nieuw heb en m wil testen...... Ze zeggen bij kreg dat je alles aan elkaar kan schroeven,..... dan kan ik het niet laten om het uit te proberen...... Je krijgt inderdaad zeer stevige verbindingen, alleen jammer dat alles wat je probeert te schroeven nijgingen heeft om te verspringen en vandaar dat ik een goede methode zoek om alles vlak te houden.
Nou, dan weet je dat ook weer: Kreg pocketholes zijn dus niet geschikt voor vlakke verbindingen. Je hoeft paneeldelen ook helemaal niet aan elkaar te schroeven, de lijm is sterk genoeg als je goed geklemd hebt.
Voor hoe je snijplanken (ik neem aan kopse?) vlak maakt/houdt, moet je bij Rick Koorman zijn...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
papier is vrij normaal als oplossing ja. Dat gaat er vrij makkelijk weer af nadien. Maar volgens mij zal je altijd moeten naschuren of schaven hoor. Ongeacht de methode, dus altijd iets dikker maken dan nodig en dan vlakken.
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Je kan tijdens het lijmen ook dwarsbalken mee vast klemmen met papier tussen ( papier om ze achteraf gemakkelijk los te maken als er wat lijm van tussen uw voegen zou komen). Zo kunnen uw planken nooit verspringen

Ik heb vroeger ook met (los) papier gewerkt tussen het paneel en hulpbalkjes, maar toe kwam perongeluk een stuk krantenpapier in de lijmnaad. Zie je nog steeds: een rood stukje naad in een mooi beuken paneel:mad:

Ik volg een cursus meubel maken bij HMcollege. Daar zijn de lijm-hulp-balkjes rondom ingetaped met (plastic) verpakkingstape, waar je normaal dozen mee dicht maakt. Werkt perfect: daar hecht geen lijm aan.:)
In mijn schuur heb ik inmiddels een klein voorraadje getaped hout liggen. Voor het formaat wat ik aan kan, zijn vuren 2"x3" voldoende.

Groet,

Baan
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik gebruik ook altijd blokjes/balkjes met verpakkingstape of - als het zo uitkomt - een wegwerp plastic tasje.

Succes ermee,

Hans
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als papier zou ik bakpapier nemen. Zeker geen krant, want daarbij kan de inkt ook nog eens afgeven.

Om het spul vlak te houden heb ik diverse stalen kokerprofielen staan. Een boven, een onder en aan weerszijden een lijmklem er op, dat houd de zaak mooi vlak. Deze profielen gebruik ik overigens ook voor mn serre joints.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Doordat het potgat onder 15 graden geboord wordt heeft de verbinding de neiging bij het aandraaien iets te verschuiven. Om dit te voorkomen kan je bij een vlakke verbinding met een losse veer werken of simpeler met lamello's of domino's. Als je een tafelblad samenstelt hoef je geen schroeven te gebruiken om de delen tegen elkaar te bevestigen. De poten met bijbehorend kader vangen de meeste krachten op en de lijm hoeft alleen maar het blad bij elkaar te houden.
Als je later potgaten gebruikt bij haakse verbindingen kan je het verschuiven voorkomen door een niet al te diepe groef aan te brengen. Het hout trekt zich dan vast tegen de rand van de groef.
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Bedankt voor alle tips, dat van die kokerbalken is een hele handige, en die van die tape om de balken is ook een hele goeie. Heb al weleens gehad dat ik latjes van een werkstuk af moest bikken :mad:.
Het volgende blad wat ik maak zal ik inderdaad dan maken met een veer.

@ WR1944, kunt u dat eens uitleggen met die groef? Ik snap m nog niet helemaal:confused: Ik heb inderdaad al gemerkt dat bij haakse verbindingen hetzelfde probleem optreed.
 

WR1944

Oud hout
@ WR1944, kunt u dat eens uitleggen met die groef? Ik snap m nog niet helemaal:confused: Ik heb inderdaad al gemerkt dat bij haakse verbindingen hetzelfde probleem optreed.

Dat is makkelijker met een plaatje uit te leggen dan met woorden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbet

Als je de groef maar een paar millimeter diep maakt heb je al een goede stopper. Als je de schroeven van buiten naar binnen schroeft trek je het opstaande deel tegen de rand van de groef aan.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
In dit filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=LJsS5ZzeMyE zie je hoe Caspar Labarre panelen verlijmt zonder serre-joints, maar met balkjes en touw. Op deze manier verlijm je de panelen heel vlak.

Bij een vroegere baas lijmden we panelen en bladen gewoon koud tegen mekaar.
We begonnen met 2 of 3 serre-joints onderaan, alles inlijmen (steeds de 2 kanten lijmen, geeft een sterkere verbinding. Heeft mijn vader er bij mij bijna letterlijk ingestampt;-)). Dan de serrejoints heel lichtjes aandraaien zodat een lichte klemming ontstaat. Vervolgens de planken mooi gelijk schuiven, de bovenste serrejoints erop en aandraaien. Geleidelijk aan elke serrejoint een beetje aandraaien en regelmatig kijken of er niets verschuift. Als dat gebeurt, en er zit al teveel spanning op om met de hand gelijk te krijgen kan je er ook op meppen met een rubber hamer.

Je kan ook enkele kleine spijkertjes in de te verlijmen kanten slaan, en daar het kopje afknippen. Als je dan de delen tegen mekaar duwt zorgen de spijkertjes er voor dat het niet meer kan verschuiven.

Lamello's of een veer werken natuurlijk ook heel goed om het wisselen tegen te gaan, maar zijn voor de sterkte helemaal overbodig. Als je een paneel breekt dat met gewone witte houtlijm gelijmd is, zal hij bij een goede verlijming (dus temperatuur goed, perskracht goed en beide kanten ingelijmd) niet op de lijmnaad breken.

Inklemmen tussen de balkjes lijkt me ook goed te werken, maar heb ik bij geen enkele vroegere baas gezien /gebruikt.

't Is een beetje trial en error uit te zoeken wat voor jou het beste werkt, succes ermee!

Steven
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik zeker iets mee, en wat een mooie tip van die spijkertjes, heel simpel, maar je zou er zelf als onervaren iemand nooit op komen.
 

WR1944

Oud hout
Dat met die spijkertjes werkt goed zolang je het hout op een rechte ondergrong kan leggen alvorens ze tegen elkaar aan te schuiven. Als de delen eenmaal tegen elkaar aanzitten kan je ze niet meer zijdelings verschuiven om eventueel iets te corrigeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.