Hogesnelheidsfreesas op combinatiemachine

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Beste mensen,

Ik heb een tijdje gezocht op het forum, maar vond het antwoord op mijn vraag niet.

Op de Hammer en Felder (en naar verluid ook op sommige Roblands) kan als optie een hogesnelheidsfreesas worden gemonteerd.
Wie heeft er ervaring met deze optie of heeft daar een mening over?

Iemand (een verkoper die deze optie niet in de aanbieding had) vertelde dat deze opties op combinatiemachines niet voldoende
snelheid halen. Ik neem dan aan voor de kleinere freesjes, maar goed, die moet je ook kunnen gebruiken.

Waar ik zelf aan dacht is, kun je wel goed hulpstukken monteren of anders gezegd is het vergelijkbaar met een goed gebouwde
freestafel waar een krachte bovenfrees onder hangt?

Nou, heel wat vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

André
 

tuoh

Oud hout
Ik heb geen idee of de Hammer kan voorzien worden van een hogesnelheidsfreesas (HSF), de Felder in elk geval wel. Zelf werk ik regelmatig met een F700 inclusief HSF, deze draait 15000tr/min, ruim voldoende voor alle freeswerk. Het wisselen van de assen en de aandrijfriem is een fluitje van een cent, dat duurt hoogstens 2min. Je kan die dingen wisselen met de frezen erop, tijdswinst dus.

Een HSF is een nuttige investering als je de basismachine toch al hebt staan, het is plaatsbesparend, je hebt een zware motor ter beschikking, je kan met de grootste bovenfrezen zo aan de slag, de machine is hier in tegenstelling met een bovenfreesmachine geen beperkende factor.
Qua prijs van de FSF zit je ongeveer op hetzelfde niveau als een zware bovenfreesmachine, waar je dan nog een tafel, geleider, rails etc. moet bijtellen. Niks van dat alles bij de Felder, alle aanslagen en geleidingen op de machine aanwezig kunnen ook gebruikt worden bij de HSF. Komt nog bij dat alle onderdelen zeer robuust en met uiterste precisie gebouwd en afgewerkt zijn. Een minpuntje ook, de aanwezige ringen in de tafel, de kleinste opening is soms nog te groot voor het werk met kleine frezen in combinatie met kleine werkstukken. Hier heb ik zelf wat passende ringen voor gedraaid in plexi. Het wisselen van de frezen gebeurt boven de tafel, en is in een paar sec. gebeurt, even de as blokkeren, as naar boven draaien en de moer een kwartslag lossen met de bijgeleverde sleutel. Er zijn klembussen beschikbaar voor de verschillende diameters van freesschachten.

DE HSF werkt op de hele range van Feldermachines, dus ook op de combinatiemachines. Omdat bij Felder de hele as inclusief poulie word vervangen heb je op alle machines 15000tr/min op de as.

Robland heeft blijkbaar ook een HSF in de lijst met optie's, maar ik denk dat de hoogste snelheid hier rond de 8à9000tr/min ligt. Hier word enkel het bovenste deel van de as gewisseld ( door middel van een MK5) dit wil zeggen dat de aandrijving en poulies blijft zitten op de machine. Je zal je licht eens moeten opsteken bij een Robland dealer om hier het fijne van te weten te komen. Ze hebben namelijk een zeer onduidelijke website.

Ik ben in elk geval een zeer tevreden gebruiker van de HSF. Alhoewel ik thuis op de Felder deze as niet heb, hier klaar ik de klussen met een bovenfrees onder een plaat Trespa:p


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Hallo André,

Ik denk niet dat er veel gebruikers met een dergelijke machineuitvoering zijn. Alhoewel in de zwaardere Feldermachines het mogelijk is em de standaardas om te wisselen voor een hoge snelheid as. Misschien kun je gaan speuren op het felder gebruikersforum, dit is echt een onderwerp waar in de VS wel ervaring mee zal opgedaan. Kijk voor de feldergroep hier:
http://finance.groups.yahoo.com/group/felder-woodworking/

Succes! Fons
 
A

Athanor

Guest
Ha! Dat valt al weer mee.... Natuurlijk deze André is een rijke bron aan kennis en ervaring!
Ik herinner me ook dat Hammer eigenaar Wim ooit een topic heeft geplaatst waarin hij een bovenfreesoplossing achter zijn zaagtafel heeft gemaakt, zodat je met de freeseleiding van de C31 kunt werken. Zal nog wel even zoeken om de link.

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Oké, bedankt tot zover.

Inderdaad kan ik ook eens rondlezen op de Amerikaanse Forums.

Ik wil mijn huidige Robland vervangen door een nieuwe machine en neem daar de tijd voor.
Allerlei zaken en opties laat ik de revue passeren en een daarvan is de HSF. Ik moet er
nog meer over uitzoeken dus pin mij niet vast op het volgende:

In de 74.. reeks van de Felders kun je de freesas naar wens verwisselen. Dat is niet zo bij de
de 53.. reeks en de Hammer. Hierbij moet je bij aanschaf bedenken wat je wilt, dan wordt
het in de fabriek gemonteerd.
Volgens Talen is de optie beschikbaar op sommige modellen van Robland.

Nu op mijn Robland gebruik ik de freeskop weinig tot niet. Kabaalding en ik voel mij er niet erg
zeker bij. Hoewel er de keren dat ik hem gebruikte, niets verkeerd is gegaan!
Ik heb een Festool tafel met een bovenfrees voor 8 mm freesjes. Ik bedacht dat ik met een
HSF op een nieuwe combi in een keer klaar ben. Ik kan dan immers ook de grotere profielfrezen
gebruiken en zo'n freeskop met plaatjes heb ik dan niet nodig.
Heeft iemand hier een mening over? Zie ik wat over het hoofd als ik denk niet zo goed af te zijn
met een HSF als met een freeskop met plaatjes?


André Lagerburg
 

tuoh

Oud hout
Een HSF met bovenfrezen werkt een stuk trager, maar is vergevingsgezinder dan een volwaardige freesas met frezen. Heb je weinig of geen ervaring met een verticale freesmachine, ga dan resoluut voor een HSF. Het trager werken is dan geen issue, het veiliger werken wel.

Qua mogelijkheden, die zijn voor beide oplossingen bijna hetzelfde, maw. ook met een bovenfreesas kan je verschillende profielen en sponningen aanbrengen, weliswaar altijd gebonden aan de standaard beschikbare bovenfrezen. Maar zelfs daarmee zijn de mogelijkheden al legio.

Het grote verschil tussen beide zit in de snelheid van werken, meer bepaald de afname per gang, en de doorvoersnelheid. Alhoewel een HSF aangedreven door de motor van de machine over voldoende pk's beschikt, word de capaciteit hier beperkt door de bovenfrees, die kleine (in vergelijking met de klassieke frees) bovenfrezen hebben nu eenmaal een beperktere afname per gang. Je zal dus meerdere passen moeten maken om een bepaald profiel te verkrijgen, daar waar een klassieke frees deze profilering in één gang en met een veel hogere doorvoer freest.

Conclusie: voor een niet geschoold houtbewerker is de HSF de veiligste en meest polyvalente oplossing. Voor de vakman is de HSF een handige bijkomende tool, maar het grootste deel van het freeswerk gaat toch met de verticale freesmachine gebeuren.


Mvg,


André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag Fons,

Mooi gedaan hoor. Ik vraag mij wel af hoe die frees geleider op de tafel vast zit.
Helaas werkt de link naar de Duitse site niet meer, maar deze reeks foto's geeft voldoende informatie om dit zelf te maken.

Ik heb voor dit doel ook vaak verlekkerd zitten kijken naar de Incra en Woodpecker Routerlifts.

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik heb het even nagekeken. Zo's HSF gaat tot ca. 14.000 toeren en mijn festool OF EQB 1010 (zoiets) gaat tot wel 24.000 toeren.
Daarom neem ik aan dat ik vooral voor kleine diameters te kort toeren kan hebben met de HSF.
Klaas Talen had gelijk.

Alles afwegende wil ik toch geen HSF in de machine. Ik maak wel een keer een aparte tafel voor een mooie bovenfrees. Misschien wel de uitbouw zoals in het linkje hierboven.

André
 

tuoh

Oud hout
Bij bovenfrezen maakt de uiteindelijke draaisnelheid niet al teveel uit, 14000 of 24000 tr/min, dat verschil zie je niet in de praktijk. Bij een lager toerental hoort wel een iets lagere aanvoersnelheid, maar dat is dan ook alles.
Hoe hoger het toerental hoe kritischer de scherpte van de snede word, word de frees wat minder dan geeft dat op 24000tr/min veel sneller brandvlekken dan op 14000tr/min.

ik gebruik regelmatig beide snelheden bij het werken met bovenfrezen, (op verschillende machines) en het eindresultaat is bij beide gelijk van uitzicht.


Mvg,

André
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
De hoge snelheids freesas is een optie die ook op mijn machine staat.
Werkt perfect en is gemakkelijker dan een tafel met een bovenfrees onder, zowel voor kleine als heel grote stukken.
Voordelen: Precieze en repetitieve hoogte instelling / groot werkbereik / je kan gebruik maken van de freesgeleding, aandrijver, zaagtafel voor grote stukken enz...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.