design-berichten uit China

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo forumleden.

Ik krijg periodiek een e-mail van een meubelfabrikant uit China op mijn e-mailadres van mijn houtsite.
Ze denken daar zeker dat ik een meubelzaak heb.
In die e-mail foto's van de laatste trends in chinees meubeldesign.
Hm, gemiddeld toch een andere smaak dan we hier gewend zijn.
Oordeel zelf maar.
http://www.greatprogress.com
Wel leuk natuurlijk dat de chinezen mij "belangrijk" vinden.

Groeten, Tjeerd
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Leuk,

Ik ben dus niet de enige die dat soort mails krijgt.
Maar het toont wel langzaam aan hoe de kaarten geschud zijn.....Peking heeft "troef" in handen volgens mij.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Link geblokkeerd denk ik, censuur?

Denk ik ook.

Ik heb via Google het bedrijf gevonden, maar ook daar
doet de link het niet.
Toch wil ik jullie wat plaatjes laten zien.
Dan maar wat uit de e-mail die zij mij stuurden.
 

Bijlagen

  • progress04.jpg
    progress04.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 476
  • progress05.jpg
    progress05.jpg
    95,2 KB · Weergaven: 476
  • progress06.jpg
    progress06.jpg
    36,9 KB · Weergaven: 473
  • progress03.jpg
    progress03.jpg
    30,8 KB · Weergaven: 473

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Op de afbeeldingen te zien is er in ieder geval sprake van "greatprogress".
Ik ben 2 jaar terug in Jingdezhen, China geweest voor negen weken om de uitvoering van een paar opdrachten coördineren, weliswaar in keramiek. Het vakmanschap was ongelofelijk hoog maar het werk verliep toch echt niet gemakkelijk. In de eerste weken had ik een enorm vertrouwen in wat ze deden maar uiteindelijk werd toch wel duidelijk dat ik echt alles moest controleren.
Ik ben er dan ook wel benieuwd naar hoe dit eruit zou zien wanneer men dit werkelijk gaat uitvoeren.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
In de eerste weken had ik een enorm vertrouwen in wat ze deden maar uiteindelijk werd toch wel duidelijk dat ik echt alles moest controleren.

Ik heb er een jaar gezeten voor een Nederlands bedrijf wat daar hoogwaardige rvs producten liet produceren en die controle heb ik geen moment los kunnen laten. Ook bij producten welke al vele vele malen gemaakt waren wisten ze het telkens weer te verkl*ten en moest er constant bijgestuurd worden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het vakmanschap was ongelofelijk hoog maar het werk verliep toch echt niet gemakkelijk. In de eerste weken had ik een enorm vertrouwen in wat ze deden maar uiteindelijk werd toch wel duidelijk dat ik echt alles moest controleren.

Klopt, en dat heeft niet met vakmanschap te maken maar puur met cultuur. China is in feite nog steeds een plattelandscultuur met een hoog 'hemd nader dan rok' gehalte. Dat wil zeggen dat buitenstaanders (alles buiten eigen familie) niet belangrijk zijn, en dus genaaid worden waar ze bij staan. Je moet er dan ook constant naast staan, met het zweepje in de hand, om niet genaaid te worden. Onder dergelijke condities doet chinese productie in niets onder voor westerse productie.

N.B. dit klinkt ongenuanceerd, bevooroordeeld, kort door de bocht, en discriminerend, maar uit ervaringen op grond van contacten met een aantal partijen met eigen of ingekochte productie in China moet ik concluderen dat dit de feitelijke praktijk is.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
En ook ik kan bovenstaande absoluut beamen.

Ik heb een jaar in China gewoond waar ik voor een Nederlands bedrijf bij 2 Chinese bedrijven (waar al jaren zaken mee gedaan wordt) het hele proces van inkoop t/m verscheping volledige begeleide. Ging goed als ik er bij was, 2-3x nagelaten om er bovenop te zitten en het was meteen fout wat er geleverd werd.
Dit zelfde verhaal ook van andere expats, welke daar woonden, bevestigd gekregen. Maakte niks uit of er al een jarenlange zakenrelatie was. Even niet opletten en je wordt genaaid. Natuurlijk zal er af en toe een positieve uitzondering zijn, maar bovenstaande is meer regel dan uitzondering.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik grijns en herken het bovenstaande. Mainland China is een ramp voor Westerlingen die denken daar wel even wat te gaan regelen. Erg grappig soms, dat dan weer wel, want je wordt niet geloofd als je verteld hoe of wat. De ongelovigen gaan dan soms ook ongenadig hard op hun bek.

Taiwan, Hong Kong en de wat modernere Aziatische landen zijn wat beter, maar ook daar moet je zorgen voor continue aandacht en altijd je rug gedekt houden. Negatieve ervaringen heb ik ook opgedaan in Japan, zeker buiten de grote steden, allemachtig wat een conservatieve ellende daar! 's Lands wijs, 's Lands eer, van mij mag het, maar ach ach ach wat een moeite je moet doen om iets goed voor elkaar te krijgen. Maar goed, als je dat niet wil, dan moet je er ook niet heengaan en er zeker geen zaken willen doen!

Overigens spreek ik over ruim 20 tot 30 jaar terug, ik werkte toen steeds een paar maanden in steeds andere landen. Mijn leeftijd en uiterlijk (ik oogde 10 jaar jonger dan ik was) waren een extra handicap. Heel veel geleerd, heel snel volwasen geworden in die periode!

Groet, Rob.

PS: en toch blijf ik Azie geweldig vinden, de Aziaten aardig en de maaltijden helemaal fantastisch.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Qua ontwerp ben ik niet onder de indruk. Het ziet er uit of het voor 'design' moet kunnen doorgaan. Er is duidelijk geprobeerd iets 'moderns' te maken.
Ik vraag me af of deze ontwerpen voor de westerse of de Chinese markt bedoeld zijn. Of voor beiden?

Ben het met SamPonette eens dat de uitwerking weinig verfijnd is.
Toch is er ook voor dit soort ontwerpen vast wel een markt......
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Laten we ons wel realiseren dat in deze landen mensen werkelijk alleen maar voor het geld werken, als ze al werk hebben. Daar ben je in wezen niet veel meer als een slaaf in de productie, hoe 'leuk' het ook gebracht wordt. In deze 'survival of the fittest' hebben de mensen weinig binding met het product of met het bedrijf wat vaak bezit is van de een of andere elite die ook weinig met hun werknemers op hebben behalve dan dat ze er veel geld door hopen te verdienen. Het is verder heel belangrijk om de culturen daar te kennen want als je die niet kent wordt je toch wel als een barbaar beschouwd, een olifant met hele grote poten in een porceleinkast. Het kan dan wel zijn dat ze daar in een aantal opzichten 'achtergebleven gebied' zijn in een aantal andere bepaald niet onbelangrijke opzichten hebben ze daar nog steeds gewoontes 'bewaard' die wij helaas in onze 'vooruitgang' kwijt zijn geraakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.