Zal me ook voorstellen (Arjan-Kees)

Arjan-Kees

Nieuw lid
9 dec 2012
16
1
Groningen
Heb dit forum een paar maanden geleden ontdekt en kijk regelmatig even rond.

Mijn naam is Arjan-Kees Brinkman, ben 46, woon in Groningen en mag graag met hout bezig zijn in mijn vrije tijd.

Ooit begonnen met het maken van een simpele deken-/speelgoedkist voor de geboorte van mijn zoontje (inmiddels al weer 19, slik........, waar blijft de tijd). Sindsdien nodige dingen gemaakt voor in huis (boekenkast, tafels, zitbanken, bed e.d.) maar allemaal relatief simpele zaken.

Tijdens een ziekte periode van mijn vrouw een jaar of negen geleden een oud houten, half verrot zeilbootje gekocht om mijn hoofd wat te verzetten en gerestaureerd (engelse dinghy GP14 uit 1958).
Ben echter geen zeiler, voor mij zit het plezier meer in het werken aan zo'n bootje/met hout. Bootje heeft paar jaar nutteloos op de oprit gestaan en uiteindelijk weggedaan.
Wilde echter wel iets hebben om mee het water op te kunnen. Ik had op Internet ooit al eens cedar houten kano's en kayaks gezien die ik erg mooi vond en had me voorgenomen ooit eens zo'n bootje te bouwen.
2,5 jaar terug kwam ik er achter dat vlak bij mij een houthandelaar zat die regelmatig restpartijen noestvrij red cedar heeft. Heb daar een restpartij latten van 5 meter gekocht en zo'n 2,5 jaar geleden een canadese kano mee gebouwd (Prospector Ranger 15') en een stuk of 10 peddels. Vorig jaar ben ik begonnen met de bouw van een cedar strip kayak. Laatste 2-3 maanden ligt het werken aan de kayak helaas stil omdat het te koud is in mijn garage om verder te kunnen. Afgelopen winter alvast het zitje gebouwd maar zit met smart te wachten tot de temperatuur weer wat oploopt en ik eindelijk weer verder kan met de boot zelf (glasvezel en epoxy). De kano is gebouwd aan de hand van een bouwtekening. De kayak is een eigen ontwerp gemaakt m.b.v. KayakFoundry, een stuk software waarmee je zelf kayaks kunt ontwerpen.
Ik post de voortgang van de bouw op een amerikaanse houtbewerkers (kayaks) site: http://www.blueheronkayaks.com/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=2209 waar de nodige kayakbouwers zitten die elkaar helpen met ontwerp, bouwtips e.d..
Hieronder wat foto's van de kano en kayak.

Gr
Arjan-Kees
 

Bijlagen

  • net gelakt in garage2.jpg
    net gelakt in garage2.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 177
  • PA022395a.jpg
    PA022395a.jpg
    39 KB · Weergaven: 177
  • Heel 1e tocht.jpg
    Heel 1e tocht.jpg
    96 KB · Weergaven: 177
  • boeg en zitje.jpg
    boeg en zitje.jpg
    53,7 KB · Weergaven: 177

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.