Building a Infillplane

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Roeland
Wat een schatje :p past heel goed bij de rest van jouw handgemaakte gereedschap. Een inspiratie om het ook een te proberen.
HG Hugo

Hoor ik de nieuwe David Bowie op de achtergrond ?
 
Laatst bewerkt:

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Beste Roeland,

wat een interessante film is dat zeg! Heel mooi om het proces te zien en wederom een super mooi schaafje als resultaat!

Bedankt voor het posten!

Gr. G.A.V.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank voor de leuke reactie, en nee Armadaman je hoort niet de nieuwe David Bowie maar de oude uit de jaren 70 met Aladdin Sane of a lad in sane.
En Rick ik documenteer al mijn werk honderden zo niet duizenden foto`s.

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
ifoto 001.JPG
Wat is nou een voordeel van een infill plane?

Renault,

Het grote voordeel is het gewicht maar vooral de hoge aanvalshoek, de infills zorgen voor een zeer stabiele schaaf massa.
De meeste infills hebben een hoek t.o.v. de schaafzool van 56 graden of meer, de infill in het videootje heeft een hoek van 35 graden.
De meeste (stalen) bankschaven hebben een hoek tussen de 45 en 47 graden.
Er zijn drie groepen schaven: lagehoek (low angle) tussen de 7 en 35 graden vouw boven(bevel up), gewone hoek schaven (plain angel) tussen de 35 en 47 graden vouw omlaag (bevel down) en de hoge hoek schaven tussen de 47 en 90 graden vouw omlaag (bevel down) vanaf een graad of 70 noem je deze schraap schaven.
In combinatie met een hoge hoek en een nauwe schaafmond opening kun je zeer warrig en kruisdradig hout te lijf zonder uitspringsels (tear out) een infill kan met en zonder keerbeitel uit gevoerd zijn, hoe hoger de hoek hoe minder je een keerbeitel nodig hebt het is dus bij uitstek een zeer fijne zoetschaaf de Engelsen noemen het niet voor niks ook een panelplane.
En een infillplane is bijzonder fijn af te stellen, ze worden overigens nog nieuw gemaakt als bouwpakket vanaf 170 euro en volledig klaar vanaf 400 oplopend naar 2500 euro.
En gebruikt is er bijna niet aan te komen een goede kan zomaar 750 tot 1500 euro kosten.(2 foto`s bij gevoegd een oude en een nieuwe Holty)
ifoto 002.jpg
Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leuk die diavoorstelling. En een mooi resultaat.

Even een kleine correctie op de infills. De oude Engelse die vooral voor de oorlog en nog wat eerder werden gemaakt, hadden bijna allemaal een hoek van het beitelbed van 47.5 graden. Sommigen 45, andere 50. Maar 56 kwam volgens mij niet voor. Bij de moderne infillmakers die het oude ambacht weer op hebben gepakt zie je wel die hoge hoek vaak terug komen. De oudjes hadden ook vrijwel allemaal een keerbeitel, de nieuwe soms wel, vaak ook niet.

Andere voordelen van de infill zijn de goede demping van trillingen in de beitel. Het grote vlak van hout en metaal zorgt daarvoor. Ik heb er eentje, een oudje die ik heb gereviseerd en het is inderdaad een fijne schaaf. Helaas heeft de mijne een verre van nauwe mond, zeg maar gerust een grote bek. Maar met de keerbeitel in positie vlak achter de snede hoeft dat niet een al te groot probleem te zijn.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je hebt gelijk Seek!!!!

Was misschien een beetje onduidelijk de infills waar ik over sprak zijn modern en nieuw gemaakt die beitelhoek ligt vaak hoger als 47 graden.

Een moderne schaafmaker is bv Bresse echt beauty`s!!!

bresse plane 2.jpg
Dit model wil ik gaan maken in eigen uitvoering met gezwaluwstaarten zool en zijde.

Detail vd schaafmond opening
bresse plane3.jpg

en een kleintje
Bresse plane1.jpg

Overigens kon je vroeger voor de Stanley schaven een hoek verhoger kopen die plaatste je op het bed vd kikker zodat je schaaf mes met enkele graden hoger kwam te staan.

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
J

Overigens kon je vroeger voor de Stanley schaven een hoek verhoger kopen die plaatste je op het bed vd kikker zodat je schaaf mes met enkele graden hoger kwam te staan.

Roeland

He, dat wist ik niet!

Moedig van je om zo'n originele infill te gaan bouwen. Het lijkt me heel veel werk, en lastig om alles echt mooi te krijgen.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Schitterend!
Alweer iets wat ik zelf wel eens zou willen proberen maar helaas de tijd niet voor heb.
Ik vraag me af wel eens geprobeerd om een schaaf te maken van een "gewoon" u profiel van brons of zo?
Ik bedoel er blijft weinig meer over van het origineel.

waar is trouwens dat knopje op de bijtel voor in de laatste foto?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Erg mooi Roeland, heb je wel eens zo'n foto naar Stanley gestuurd?
Vrouwzweihaak was blij met Bowie, die begon spontaan mee te zingen :)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Schitterend!

Ik vraag me af wel eens geprobeerd om een schaaf te maken van een "gewoon" u profiel van brons of zo?
Ik bedoel er blijft weinig meer over van het origineel.

waar is trouwens dat knopje op de bijtel voor in de laatste foto?

Jeroen, jawel maar dat was niet zo uitdagend. De laatste foto? je bedoeld de schaaf van Ron Bresse dat knopje is een handelsmerk/signatuur van hem en ik vermoed bij de kleine infillschaven handig om het schaafbeiteltje uit de schaaf te pakken.

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.