Advies cirkelzaag

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik kan kiezen uit de volgende cirkelzagen:
1. Makita 5900BR 1750W
2. Protool CSP 55 1100W
3. Metabo
Ks 1468 S 1400W

Prijzen liggen ongeveer op hetzelfde niveau (tweedehands!) leeftijden ken ik niet en de Metabo heeft een tweede (nieuw) blad er bij.
Welke kunnen jullie me adviseren als beste keus vanwege ervaring of andere opgedane kennis??
Jullie antwoorden worden weer, als gewoonlijk, erg op prijs gesteld!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik zou de makita kiezen, mits deze bruikbaar is op een makita rail , en een afzuig mogelijkheid heb natuurlijk, lekker veel vermogen, zagen maar!!!!
Zie hem op mp staan voor een paar tientjes, gewoon gaan kijken, tjek of er speling op de as zit, zaagblad tjekken, eventueel een stukkie zagen en kopen voor dat geld :)
Verhip, de andere zagen gaan ook voor weinig zie ik.... in dat geval zou ik kiezen voor een model welke je op een lineaal kunt gebruiken.

Mijn metabo is verkocht trouwens,de koper heeft hem bij mij getest en goed genoeg bevonden voor een op handen zijnde verbouwing.
Zit zelf met smart te wachten op onderdelen voor mn scheppach ts 2000 machientje, kan deze ook op een wat gebruikersvriendelijker manier ingezet worden.

Succes met je keuze :)
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Aan de Makita zat ik ook als eerste aan te denken. Ik heb echter het idee dat hij nogal wat jaren is meegegaan. Van Protool heb ik kortgeleden een decoupeerzaag gekocht. Machtig mooi spul! Alleen de motor is de lichtste uitvoering van de 3. Met Metabo heb ik wat. Mijn zaagmachine bevalt me uitstekend en elke keer weer ben ik blij verheugd over de goede kwalitatieve uitvoering van alles. Voor alle drie is er dus wat voor te zeggen om te nemen. Het wel of niet kunnen plaatsen op een liniaal is voor mij niet het belangrijkste punt, andere methoden zijn voor mij ook voldoende. Anders gezegd: ik weet het nog steeds niet...
Goed idee van je de Metabo te verkopen. Ik hoop dat je er niet al te veel op toe hebt moeten leggen, maar is beter zo. Nu kun je je helemaal concentreren op de Scheppach en deze naar je zin maken. Ik hoop dat je met de Scheppach net zo gelukkig wordt als ik met mijn Metabo. Dan is het alleen nog maar jammer dat hij Scheppach heet......
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De nieuwere protools passen volgens mij allemaal op de festool/makita/scheppachrail. Als ik zo de wattages lees zal er wel verschil in zaagdiepte en gewicht zitten bij de verschillende zagen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@bjorn: Dat denk ik ook. Omdat ik de zaag alleen denk te gebruiken voor plaatmateriaal zal de zaagdiepte niet het belangrijkste punt zijn. Gewicht daarentegen natuurlijk wel. Geen idee welke de lichtste is.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik zou toch voor een type kiezen die je op een lineaal kunt gebruiken, geeft het mooiste resultaat, en gegarandeert recht.
Toch handig asl je wat grotere tafelbladen oid gaat maken :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
De metabo heeft mij verder geen geld gekost: dus dat was een meevaller, er werd als een gek op geboden, aangezien ik geen zin had in een schier eindeloze stoet twijfelaars, heb ik bij een voor mij gunstige prijs een koper uitgenodigd:)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Nou Herman, heb de metabo wel in mn schuur opgesteld gehad, maar hij was naar mijn smaak toch iets te groot.
De scheppach is lekker compact, en in combinatie met een zgn tablesawsled uitermate geschikt voor het fijnere werk :)
Dit weekend ga ik eerst een ladenkast voor onder mijn mft maken, als er nog tijd over is, fabiek ik ook een kast voor onder de scheppach, weer wat bergruimte er bij, altijd handig.
Uiteraard komen beide op wielen te staan, zodat alles lekker flexibel is qua plaatsing.

Edit: mijn linealen hangen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wupsie: je bent weer lekker bezig zie ik wel. Volgens mij gaat het helemaal goed komen met je Scheppach!
ik denk dat ik het nog maar even bij mijn oude Bosch hou. Zoals Marc (Ed Bever) als zei: "doe er een nieuw Cranenbroek zaagblad op, daar kun je voorlopig prima mee uit de voeten voor de werkzaamheden die jij er mee doet". Hij heeft wel weer gelijk.. (beetje vaak).
Bedankt allemaal voor het meedenken!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo staat e.e.a er nu bij :)
Al dat van de container gessspaarde hout neemt toch meer ruimte in dan je in eerste instantie zou denken.

IMG_0001.jpg
IMG_0002.jpg
IMG_0003.jpg
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Omdat ik de zaag alleen denk te gebruiken voor plaatmateriaal zal de zaagdiepte niet het belangrijkste punt zijn. Gewicht daarentegen natuurlijk wel. Geen idee welke de lichtste is.
de makita is niet echt licht te noemen, maar bere sterk.
heb er een azobe tuinpalen van 7x7 mee geschulpt, hij hangt al 28 jaar onder een zelfbouw tafel en gebruik hem heel zelden los, maar voor alleen plaatmateriaal zou ik voor wat lichter gaan.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Indrukwekkend (al die rommel..). Lijkt een beetje op als bij mij, alleen dan meer georganiseerd. We hebben allebei nog genoeg te doen voordat het is zoals we het graag zouden zien. Maar de weg er naar toe is even leuk en interessant als het bereiken van het doel vind ik altijd. Dus we hebben er plezier in en van.
Keep up the good work en laat ons weten hoe het je allemaal vergaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.