Veritas mk II slijphulpstuk

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag de beitels van mijn nieuwe schaven geslepen met behulp van het veritas mk II hulpstuk. Naast de standaard 25' ook een 38 graden beitel gekocht. Tot mijn verbazing stond deze hoek niet aangegeven op het hulpstuk om de juiste hoek te bepalen. Beetje vreemd omdat ze deze beitels in hun assortiment hebben.
Omdat ik (nog niet) zo bedreven ben in het handmatig slijpen op waterstenen zelf maar een markering aangebracht d.m.v. een gaatje te boren. Zo ben je in ieder geval verzekerd dat je de beitel steeds in dezelfde hoek slijpt.

Zo innovatief als de tekst op onderstaande foto suggereert is dit toch een kleine tekortkoming. :rolleyes:

Veritas_mk2.jpg

Na de beitels over de 1000 en 8000 grid stenen gehaald te hebben wel heel erg blij met mijn krullen Jack :)

jack_krul.jpg

De oude stanley 4 deed het ook beduidend beter na een slijpbeurt maar de greep is toch echt te klein voor mijn grote handen. Ook de profielzool kan me niet bekoren.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb zo ook een veritas mk II, alleen staat hij scheef, functioneel is dat niet rampzalig maar het ergert mij te veel om het nog te gebruiken. Erger dan goedkoop spul dat slecht werkt, is duur spul dat slecht werkt.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
mdat ik (nog niet) zo bedreven ben in het handmatig slijpen op waterstenen zelf maar een markering aangebracht d.m.v. een gaatje te boren. Zo ben je in ieder geval verzekerd dat je de beitel steeds in dezelfde hoek slijpt.

Zo innovatief als de tekst op onderstaande foto suggereert is dit toch een kleine tekortkoming.

en

staat hij scheef, functioneel is dat niet rampzalig maar het ergert mij te veel om het nog te gebruiken.

Al eens een mail gestuurd naar de fabrikant? Als ik de fabrikant zou zijn zou ik graag hebben dat aanleidingen tot ontevredenheid mij gemeld worden, enkel op die manier kan er iets aan verbeteren...

Groeten!
Steven
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
en
Al eens een mail gestuurd naar de fabrikant? Als ik de fabrikant zou zijn zou ik graag hebben dat aanleidingen tot ontevredenheid mij gemeld worden, enkel op die manier kan er iets aan verbeteren...

Bij mij wel in de haak maar een goede tip en zal LV een mailtje zenden, wat betreft de graden aanduiding. Qua ingreep op het productie proces een niemendalletje. Met het knopje aan de zijkant kan je via de bijgeleverde tabel zowat elke tussenliggende hoek instellen die standaard niet worden weer gegeven op het instelhulpje. Helaas de 38 niet.

Op zich tevreden over de slijphulp.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gisteren deze mail binnen van LV.

Hi Mr. Huib,
Thank you for your e-mail. The 38° is the micro bevel and this can just be achieved using the 35° setting and creating a micro bevel with the mark on the knob at 6 o'clock. It is not critical that these blades are sharpened at 38° but it is surprising how many people ask for it. The designer of the MKII always jokes he wishes he had put on a dedicated 38° setting because not everyone likes to use a micro bevel. Hopefully this will get addressed if it is decided to make upgrades to the MkII.
Regards,
George Hammond
Veritas Tools Inc
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Niet helemaal de reactie waarmee je je serieus genomen voelt.
En dit is door een fabrikant geschreven die kwaliteit hoog in het vaandel heeft ?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik vind het juist een antwoord waaruit blijkt dat je met mensen te maken hebt en dat ze jou als klant ook als mens zien. Ik zou me met zo'n antwoord serieuzer genomen voelen dan met 'Gewaardeerde klant, dank voor uw suggestie, we zullen deze bij een eventueel herontwerp in overweging nemen'! Maar ik heb dan ook een ongelofelijke schurft aan mensen die 'professioneel' vertalen met 'ontdaan van elke menselijke emotie' en helaas kom ik die nogaleens tegen...
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Kan ook wel leven met dit antwoord en het verduidelijkt dat de bevel up beitel van 38' de primaire vouw 35 graden is (wat klopt volgens de mk II) en de micro bevel 38'. Toch zitten er wat tegenstrijdigheden in het bericht, vandaar dat er is aangegeven in de mail dat het niet erg is als je van de 38 graden afwijkt. Waarschijnlijk heeft de 38 beitel niet exact een micro bevel van 38 graden.

Stel je mk II in op 35 graden in en zet je de het merkteken op 6 uur dan kom je uit op een micro bevel van 36,9 volgens de bijgeleverde tabel. Wat ook is te zien aan het slijp-patroon

Wel of geen micro bevel? Tijd voor een experiment.

Gisteren de 25 graden beitel de vouw strak op 25 graden geslepen en geen micro bevel. Dat was een behoorlijke klus maar het resultaat was naar mijn oordeel beter dan met micro bevel. Waar er eerst nog tear out was -met de jack plane- op vuren hout kon ik het nu baby billetjes glad schaven zowel met de nerf mee als tegenin.

Gisteren de juuma 4 binnen gekregen en direct onderhanden genomen. Zool was vlak maar de keer en schaafbeitel hadden een lichte facelift nodig. Ook hier geen micro of back level toegepast en 25 graden scheermes scherp geslepen. Prima resultaat met deze smoother. Veel kwaliteit voor een gemiddelde prijs die juuma schaven.

Gelukkig heeft de mk II een knop met vier standen en keuze genoeg qua graden voor de micro bevel.

Tja wel of geen micro bevel is nu de vraag. Voorlopig doe ik het even zonder.
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Tja wel of geen micro bevel is nu de vraag. Voorlopig doe ik het even zonder.

:D In het begin en met al die nieuwe gadgets is slijpen harstikke leuk en interessant hoor maar moet je over een tijdje is kijken, dan wil je niet anders dan microbevels gebruiken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.056
1.687
Terkaple
www.woodworking.nl
Lijkt me toch wel netjes, zo'n persoonlijk getint antwoord van Veritas. Ik denk dat de slijphulp al wat langer op het programma staat als de bevel up schaven. Je hebt een gaatje bij geboord, maar je had ook naar 40 graden kunnen gaan.

jaap
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Je hebt een gaatje bij geboord, maar je had ook naar 40 graden kunnen gaan.

Zojuist het vouwtje eruit geslepen en de 38 is nu zoals geleverd, dus 35 graden alleen zonder de micro bevel, die ik voorlopig achterwege laat. Met 40 kom je uit op 52 graden en weet niet of dat uit maakt maar als je er dan ook nog eens een micro bevel aan slijpt zit je al snel op 55. Dan koop ik er liever een beitel bij want het handmatig slijpen van een andere vouw op dat pm-v11 staal is monnikenwerk.

Inmiddels veel gelezen over wel of niet een micro bevel. Legio houtbewerkers die er bij zweren en er een soort wetenschap van maken. Evenzoveel die het nut er niet van in zien.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De Veritas Mk II is waarschijnlijk ontwikkeld door Leonard Lee. En die schrijft dat hij geen voorstander is van hollow-grind wegens de oververhitting en te weinig ondersteuning bij het gebruik van slijpstenen van 15cm en minder. Micro-bevel is voor hem een interessant alternatief met een vergelijkbaar snelheids-voordeel, en dat is wat zijn slijp hulp aanbied
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Kan ook wel leven met dit antwoord en het verduidelijkt dat de bevel up beitel van 38' de primaire vouw 35 graden is (wat klopt volgens de mk II) en de micro bevel 38'. Toch zitten er wat tegenstrijdigheden in het bericht, vandaar dat er is aangegeven in de mail dat het niet erg is als je van de 38 graden afwijkt. Waarschijnlijk heeft de 38 beitel niet exact een micro bevel van 38 graden.

Stel je mk II in op 35 graden in en zet je de het merkteken op 6 uur dan kom je uit op een micro bevel van 36,9 volgens de bijgeleverde tabel. Wat ook is te zien aan het slijp-patroon

Ik dacht dat je voor een bepaalde schaafbeitel een hele vouw naar 38 moest slijpen, daarom vond ik het antwoord niet bevredigend. Nu er sprake is van een micro-bevel verandert dat de zaak natuurlijk, daarom neem ik mijn woorden terug.

dat hij geen voorstander is van hollow-grind wegens de oververhitting en te weinig ondersteuning bij het gebruik van slijpstenen van 15cm en minder

Dat van die oververhitting kan ik inkomen, hoewel dit perfect te vermijden is als je maar genoeg koelt. Het soort steen dat je gebruikt maakt ook een wereld van verschil. Wat je met te weinig ondersteuning bedoelt snap ik niet goed, kun je dit nog even verduidelijken?

Groeten!
Steven
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
... hoewel dit perfect te vermijden is als je maar genoeg koelt ... Wat je met te weinig ondersteuning bedoelt snap ik niet goed, kun je dit nog even verduidelijken?

Voor Leonard Lee is punctueel afkoelen even problematisch als niet afkoelen, dus blijft hij van de tip weg.

Hierbij een tabel uit Sharpening die de uitholling bij kleine diameters aangeeft

SharpeningLeonardLee.jpg
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Heb in een driftige bui een scheppach 2000 tiger gekocht (tormek kloon) met 7,9 inch (20cm) diameter. Durf daar mijn dure schaaf beitel niet op te slijpen omdat ik de slijpsteen niet goed uitgelijnd krijg en ook een stuk onkunde komt er aan te pas. De slijpsteen is nog niet gevlakt omdat ik daar geen tool voor heb. Wel een goedkope steekbeitel scherp gemaakt en daarna even op een wetsteen en dat gaat prima maar herken de slijp-holte.

Wat ik lees als voornaamste argument om een micro bevel te slijpen is tijdwinst. Dit houdt na een aantal slijpbeurten toch op? Waar het mij vooral omgaat is wat geeft het beste resultaat. Tenslotte hoef ik er mijn boterham niet mee te verdienen. Beseffende dat dit wat off topic is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.056
1.687
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn ervaring is dat de slijphoek bij een normale schaaf, met de vouw naar beneden, niet zo kritisch is. De slijphoek bepaalt dan de vrijloophoek van de beitel en met handgereedschap en hout is dat geen kritische factor. Bij een bevel up, de vouw naar boven schaaf, bepaalt de slijphoek de snijhoek van de beitel en wordt het interessanter, 2 graden + of - maakt niet het verschil, omdat het te schaven hout ook niet consistent is. Grotere snijhoeken worden toegepast om moeilijker hout (warrige draad) beter te kunnen schaven. De houten schaven van HNT Gordon hebben daarom een snijhoek van 60 graden, voor veel stalen schaven kun je een kikker kopen van 55 graden. Die hoek is ook niet ongebruikelijk bij oude infill schaven. Uit het schrijven van Caspar Labarre en Seek elders op ons forum kun je ook lezen dat het voorkomen van het uitbreken bij het schaven ook voorkomen kan worden door de keerbeitel op het uiterste puntje van de beitel te zetten. Een echt scherpe beitel is in alle gevallen natuurlijk noodzaak.
De tweede vouw, of micro bevel is handig als je een basis hoek slijpt op een iets grovere steen, en dan de echte vouw incl polijstwerk op een fijne steen. Om niet over het hele opp. van de vouw de grove krassen weg te hoeven slijpen is een tweede vouw een logische stap. De ruler trick voor de achterkant is dat idem. Die diepere krassen moet je wegslijpen voor een echt scherpe beitel.
En Huib, dat met die nieuwe beitel is zo herkenbaar. Ik heb zo staan schutteren en zweten met mijn eerste nieuwe schaaf, winkelhaakje etc en dacht ook dat ik de beitel eerst helemaal had verkloot. V(f) rees niet, ga gewoon slijpen, die beitel is voorlopig niet weg en bezoek anders nog een keer een collega bij je in de buurt, maar blijf het vooral zelf doen. Na een paar keer komt het zelfvertrouwen, in ieder geval het idee dat je een foutje kunt herstellen.
Bij de Tormek kun je een tooltje kopen met een diamantpunt, om de steen op te frissen en parallel te maken aan de geleidestang. En een gradatie steen om de steen wat op te frissen en beter te laten slijpen. Beide werken prima, vind ik.
Een goede manier om, naast koelen, het heet worden te voorkomen bij een gewone slijpmachine, is een diamant dresser te kopen en voor elke slijpsessie de steen even goed te raken. Daardoor frist deze aardig op en slijpt hij beter ipv te veel wrijving te hebben met de beitel.
Ik dacht overigens dat het nieuwe pm-v11 staal gemakkelijker slijpt als A2 staal. Zou je daar nog wat over kunnen vertellen? Veel slijp plezier, houdt vol, de voldoening komt vanzelf ;).

jaap
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ik dacht overigens dat het nieuwe pm-v11 staal gemakkelijker slijpt als A2 staal. Zou je daar nog wat over kunnen vertellen? Veel slijp plezier, houdt vol, de voldoening komt vanzelf ;).

Daar heb ik niet op gelet. Zal bij de volgende slijpbeurt er aandacht aan besteden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.