Precisie afkortzaag

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Hallo Mede woodworkers,

Ik ben op zoek naar een precisie afkortzaag,
voornaamste wat ik zoek is dat de zaag gemakkelijk precies instelbaar moet zijn, dus instellen op 45
graden moet dan ook een exacte 45 graden zijn. Trekfunctie is niet echt nodig, maar als deze er toch op zit
moet dit uiteraard ook precies zijn.

Meeste zal er hardhout meegezaagd worden.
Zelf zou ik uitkomen op een Festool Kapex, maar Festool heeft mij afgeraden omdat dit een machine voor op de bouwplaats
is, of dekt Festool zich zelf daarmee in ?:confused:
Graag jullie mening ?
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Hoi,

Ik snap het antwoord van Festool niet. Als de machine voor op de bouwplaats is, zou ie dan niet precies instelbaar zijn?
Ik vind hem prima werken. Zeker precies in te stellen, genoeg vermogen. Laatst de laser (met behulp van het forum !!) weer mooi strak naast het blad gekregen. Gebruik ook de linkersteun erbij (KA UG L uit mijn hoofd). Die is ook zo instelbaar dat de maataanduiding daarop tot op de mm te regelen is. Zodoende hoef je niet meer op je werkstuk af te tekenen. Ideaal.
Afzuiging zou wat beter kunnen, er gaat nog redelijk wat naast, maar ja dat vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, gezien de omgeving waar ik werk (schuur).

Dus, als de hoge aanschafprijs geen probleem is, zou ik toch voor de Kapex gaan. Heb de mijne via MP. Vorige eigenaar wist niet eens dat er een laser op zat...had hem dan ook niet veel gebruikt :)

groet,

Glen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat ie enkel voor de bouwplaats is is onzin, wie je dat ook verteld heeft!
Hij is inderdaad in zijn klasse mogelijk de makkelijkste en lichtste om te dragen en opstellen op de bouwplaats, maar het was ook de eerste die je achter tegen een muur kon zetten zonder ruimte voor de rails te hoeven laten. Nu hebben Bosch en Hitachi dat nagedaan. Daarom is ie juist wel ideaal voor in de werkplaats.
Afzuiging is waarschijnlijk ook de beste, maar dan wel enkel met een 36mm slang, de standaard 27mm slang laat niet genoeg volume door.

Nu weet ik niet of het voor hobby gebruik is of niet, en of je die zaag echt nodig hebt. Het is en blijft een luxe zaag, en zagen die half zoveel kosten kunnen mogelijk even goed zagen.
Het zijn vooral de details kwa precisie en gebruiksgemak die het verschil maken.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik dacht dat ze het model kapex 88 voor de bouw hadden gebracht, dit model is zonder laser, fijnafstelling en zweihaak.
De kapex 120 is voor het fijnere werk bedoeld, en heeft al deze mogelijkheden wel.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je die trekfunctie niet nodig bent is het wel allemaal extra gewicht wat je mee moet sjouwen. Ik heb eind vorig jaar ook gezocht naar een afkortzaag, die kapex lijkt mij super, maar ik zaag niet vaak grote lijsten ed, dus ik denk dat als ik kapex had dan zou ik de mogelijkheden vd machine niet benutten.
Ik heb een Virutex tm 33W gekocht, die ook als precisie afkortzaag te koop staat. Dit is een afkorter met boventafeltje voor schulpen. Tot nu toe bevalt hij me goed, is van hetzelfde gewicht als de kapex. Als ik nog veel in de nieuwbouw zou zitten en dus vaak met de zaag de ladder op zou moeten, zoals eerder bij bovenverdiepingen aftimmeren terwijl de trap nog niet geplaatst is, dan zou ik een lichtere machine gekocht hebben. Bij het renovatiewerk dat ik nu in hoofdzaak doe loop je zo de trap op met de zaag.
Omdat ik veel in het werk gemeten hoeken moet zagen was voor mij een laser een vereiste op de afkortzaag om de zaag makkelijk op afgetekend materiaal in
te kunnen stellen. Dat je er niet te brede delen mee kunt schulpen vind ik ook makkelijk, ik hoef dan niet voor elk smal latje de zaagtafel uit de bus te halen.
Maar het is maar net wat voor werk je met een afkortzaag wilt gaan doen.
 

tuoh

Oud hout
Als je een precisiemachine wil voor gebruik in de werkplaats, dan is er maar één merk dat er echt boven uit steekt, namelijk "Graule"
Niet goedkoop, maar het beste wat er te krijgen is in dat gamma.


Mvg,


André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Oh sorry, ik had gelezen/begrepen dat de kapex juist geen machine voor de bouwplaats zou zijn. Ik vond het altijd meer een werkplaatsmachine/machine voor het echte precisiewerk dan een bouwplaatsmachine.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Bedankt voor jullie antwoorden.

De zaag mag best wat kosten, als deze goed zuiver kan zagen, maar minimaal 3000 voor een "Graule" zit er niet in.
De Graule zie ik ook meer als industriele machine voor veel productie afkortwerk.

Ik heb de festool Kapex 88 en 120 zitten bestuderen en volgens de tekeningen en onderdelennummers moeten ze qua zaagprecisie gelijk zijn
Enige verschil is de laser, zaagmogelijkheid van lijsten van 60x120mm en de hoekinstelling met de handvat bediening in 1 van de geleidingen
en de meegeleverde zwaaihaak.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ik heb een Dewalt 780 en die heeft een LED ipv laser, ik heb nooit met laser gewerkt maar ik lees toch steeds dat men deze opnieuw moet afstellen. Bij LED heb je dat niet deze werpt gewoon de schaduw op het hout en kan niet ontregeld worden, ongeacht welk zaagblad. Bovendien is uw werkstuk goed verlicht. Zuigslang festool is ook rechtstreeks aan te sluiten.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik ken de dewalt dw780 niet, ik weet alleen dat het de opvolger is van de 718.
Ik weet niet hoe precies deze is maar heeft een 305 mm zaagblad en hoe groter het zaagblad des te sneller deze vervormen, ik heb ook een 305 blad en als de zaag het moeilijk krijgt verbuigt deze tijdens het afkorten.
Bij de dealer hadden ze een Metabo KGS 315 plus met een 315 mm blad, daar zit zoveel zijdelingse beweging in dat met hardhout zagen
je nooit precies kunt zijn.

Aan de kapex 120 bezitters, is het zo dat je de laser met enige regelmaat moet bijstellen ?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik heb een test gedaan met mijn huidige afkortzaag en kwam na wat instelwerk tot volgend resultaat.
Bekijk bijlage 4783
Resultaat is na wat instelwerk mooi haaks, alleen zit er in de linkerlijst aan de onderzijde (buitenhoek) een spleetje
en aan de rechterlijst aan de bovenzijde een spleetje.
Op de volgende foto is te zien dat het zaagblad het laatste stukje wat opzij is gegaan(links scherpe hoek).
Vast geklemd, langzaam zagen etc. dit laatste stukje onzuiver gezaagd blijft, alleen bij zachtere houtsoorten wordt het minder
tot nihil. Gezien er geen speling op de lagering zit neem ik aan dat het zaagblad bij het laatste stukje deformeert.
Bekijk bijlage 4784
Het instellen op de 45 graden van de machine kost me zo'n 10 minuten, zodra ik de machine weer op 90 graden wil zetten
moet ik wederom testen, idem weer om exact op 45 graden te zetten, erg omslachtig omdat er geen vast punt is.
Nu heb ik om het gemakkelijker te maken een 90graden plaat en een 45 graden plaat gemaakt die ik bij instelling naast het zaagblad leg
om zo direct vast te kunnen zetten.

Voordat ik een andere zaag ga kopen wil ik wel eerst testen om te zien of ik daar sneller mee kan instellen en een nog netter resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.