Jack Juuma

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag de Veritas low angle jack plane en het juuma block schaafje binnen.

Dat kwam mooi uit omdat ik gisteren bij de Gamma vuren heb gekocht met 40% korting. Wel slechte kwaliteit en krom maar goed om te oefenen. Balkjes gisteren met de hand gezaagd en gelijmd. De bedoeling is er een werkbank van te maken. Een kruising tussen een Paul Sellers en de festool tafel. Staat nog niet helemaal vast wat het gaat worden.

Na wat instelwerk en corrigerende tikjes over het vurenhout. Best goed resultaat recht uit de doos. Morgen de beitels maar eens over de water stenen halen/

jackjuuma.jpg
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
je bent goed op weg!
Heb ook zopas een Paul sellers werkbank gemaakt en heel tevreden!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
dat zal lekker werken die twee samen veel plezier ermee
mvg leroy
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Huib,

Hoe zijn jouw ervaringen op vuren met de low-angle jack zo na een paar dagen?

Ik heb deze schaaf zelf ook en voor naaldhout (vuren, grenen lariks) vind ik hem minder geschikt. Teveel uitbreeksel tegen de draadrichting in en rondom kwasten. Ook het zachtere hout tussen de jaarringen in werd een soort harig/ruwachtig. Met een gewone bankschaaf (4) met keerbeitel had ik een veel mooier resultaat. Ik gebruik de LA-jack nu voornamelijk met een (25 graden beitel) op de futselplank en voor andere kops-hout dingetjes.

Groet en succes met je werkbank,

David
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Met de 25 graden beitel vond ik het resultaat minder en deel jouw ervaring. Met de 38 graden beitel tevreden. Wel nadat ik de beitels 'scheermes' scherp had geslepen op waterstenen 1000/8000. Een grote stap voorwaarts. Ook niet al teveel hout in 1 keer wegnemen want de jack heeft de neiging om in het hout te duiken.

Minder punt vond ik dat er op het pm-v11 staal een minuscuul braampje kwam door een kwast. Dus weer slijpen. Weet niet of dit met het extra harde staalsoort te maken heeft.

Al met al ben ik in mijn nopjes met deze schaaf maar er moet nog een 'smoother' komen omdat beitels wisselen en instellen een secuur werkje is. Daar heb je niet altijd zin in als je lekker bezig ben. Een schaaf 4 kan je eigenlijk niet missen in de collectie.

Ben op zoek naar een vier met een wat ruimer handgreep dan de stanley nr 4. Tips zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.