Welk hout voor eenvoudige eetkamertafel

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Ik wil graag een eetkamertafel maken van ongeveer 2 meter lang. Het hoeft van mij niet zo'n aparte te worden, ik zag er toevallig net één voorbijkomen waarvan mij het tafelblad wel aanspreekt. http://www.steigerhoutenmeubelshop.nl/steigerhouten-tafel-met-dikke-planken-millau/
Mijn vragen zijn:
- Van welk hout kan ik deze tafel/het blad het beste maken?
- Ik las ergens op het forum dat het 't beste is de planken om en om te leggen (richting van de jaarringen?)
- Moet ik de planken nog laten drogen/acclimatiseren?
- Waar moet ik nog meer rekening mee houden/nog tips en trucs?
Hierbij rekening houdend met dat ik beginnend woodworker ben, mogelijk nog wat fouten maak en daardoor het verstandig is dat ik niet teveel uitgeef voor het hout.
 

tuoh

Oud hout
Steigerhout is voor een beginnende houtbewerker geen slechte keuze, redelijk goedkoop, vergevingsgezind ( het mag al wat kieren op de verbindingen) Het verwerken van steigerhout is ook niet al te kritisch. Hou bij het fabriceren van een blad alle hartkanten naar boven, lijm de verschillende onderdelen van een blad niet aan elkaar maar kies voor een mechanische bevestiging = dwarslatten onder het blad schroeven. Hou bij de dwarslatten de hartkant van de plank naar onder.

Bij samengestelde poten, ook altijd de hartkanten naar buiten houden. Op deze manier worden alle bolstaande vlakken naar buiten gericht, de (schroef)verbindingen blijven dan op de voeg(en) altijd dicht. Op deze manier krijg je ook een steviger geheel, het werkende hout zet de hele constructie op spanning. Bij een constructie waarbij de bolle kant (= hartkant) naar binnen ligt, komt er na enige tijd altijd wat beweging in de verbindingen.
Het komt erop neer dat je bij elke verbinding tussen twee planken altijd holle kant op holle kant moet bevestigen, hoe meer het hout werkt hoe strakker de verbinding dan word. Ga je omgekeerd te werk, dus bol op bol dan komt binnen enkele dagen het hele boeltje letterijk op losse schroeven te staan, de hele constructie zwabbert dan alle kanten uit.


Alvorens met gebruikt steigerhout aan de slag te gaan, laat dit voldoende tijd drogen. Hoe langer hoe beter, maar minimum enkele manden. Tenzij je een vochtmeting kan doen, 10 à 12% rv is een geschikte waarde, en het sein om van start te gaan.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
ik heb voor mijn ouders ooit 2 werktafels gemaakt.....

2 platen mdf van 18 mm en daartussen een plaat triplex van 10 mm.... randen rond frezen en blanke lak (paar keer) onderstel heb ik gemaakt van mooi gedraaide poten ( bij een houtdraaierij weg)
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
@tuoh: Bedankt voor je waardevolle reactie! Nu begreep ik van 't weekend dat de steigerhouten planken die ik kan krijgen recent nog gebruikt zijn, dus waarschijnlijk nog erg vochtig. Ik moet dus een keuze maken, of een aantal maanden wachten óf ander hout kiezen. Vooreerst ben ik nog even bezig met een ander project, maar goed als ik moet laten drogen is het natuurlijk goed om nu alvast in te slaan.

@TiMmEr-JaN: Ik ben ook wel erg benieuwd naar de foto's. Maar ik wilde geen werk- maar een eetkamertafel maken. En wel graag met een houtlook.
 

salo

Nieuw lid
31 jul 2012
12
0
66
breda
n mogelijkheid is om eiken vloerdelen te kopen oa. voor t blad.
deze kun je dan nog opdikken.
dit hout is al behoorlijk droog.
prijs is natuurlijk afh. van kwaliteit van t eiken.
verders eiken balken, voor de poten. bv. 8 bij 8 cm.
kosten van materiaal is zo'n € 200,-.
heb net zo'n tafel afgeleverd voor de 'kleinere beurs'.
misschien kun je hier iets mee.
stuk voordeliger dan de tafel die jij als voorbeeld neemt.
moet je m wel zelf maken.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik gebruik vaak steigerhout en koop dat gedroogd en geschaafd. Dan nog laat ik het hout een paar weken binnen liggen voor ik het verwerk. Panelen lijmen doe ik vaak, tot nu toe gaat het prima zonder barsten of scheuren, maar breder lijmen dan 60 cm zou ik niet doen, dan inderdaad met latten onder het blad.

Even google gebruiken, zoekterm ' geschaafd steigerhout'. Levert meerdere adressen op en anders weet ik in ieder geval een goed adres in t midden van het land.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
@Salo
Goed idee. Heb je nog een foto van die tafel? Ben benieuwd hoe het opgedikt er uit ziet.
Zelf maken is juist het leuke, als was hij dan 2x zo duur :) (alhoewel dat dan weer niet zo verstandig is voor de portemonnee)

@Heckemann
Bedankt voor je reactie. Ik heb wel een leverancier voor steigerhout, als ik het goed heb is het gewoon vuren toch? Ik begreep wel dat er al gauw een commercieel tintje aan gegeven wordt.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik heb een werkblad gemaakt van, idd, eikenvloerdelen die ik over had. Blad is 80 cm diep geworden. De planken heb ik eerst op elkaar gelijmd met constructie lijm, Omdat het vloerdelen waren waar trek/krimp sleuven in zaten zijn die kanten uiteraard tegen elkaar gegaan. OP die manier heb ik 5 planken gemaakt die net iets dikker werden dan 4 cm. Vervolgens alles strak gezaagt zodat alle messen en groeven weg waren en daarna alles koud tegen elkaar gelijmd.

Blad is vervolgens in de schellak gezet aan de bovenkant. De onderkant is kaal gebleven. Dit blad ligt nu al 7 jaar nog net zo vlak te wezen als het moment dat het net uit de vandikte bank kwam om het op exact 4 cm te brengen.
 

salo

Nieuw lid
31 jul 2012
12
0
66
breda
He gompy, moet wel n geweldige vd bank zijn voor 80 cm breed blad...;)
daar moet ik nog ff voor sparen...
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Heb jij hier misschien een foto van? Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet, met name ook de zijkanten van het blad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.