Enthousiaste houtbewerker

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Dit forum is er niet voor niets, dus mij ook even voorstellen. Ben 30 jaar, werkzaam in de ICT en heb de smaak te pakken sinds ik een paar weken geleden aan een bed begonnen ben. Zie foto's. We hopen over 1,5 jaar te verhuizen naar een nieuwbouwwoning en het lijkt me leuk daar allerlei eigengemaakte meubels in te hebben staan.
Ik heb toen een Bosch POF 1400 bovenfrees gekocht en die bevalt me uitstekend. Inmiddels ben ik al druk aan het rondkijken voor meer apparatuur, want een stofzuiger is toch ook wel handig en een bovenfreestafel. :)
Ik verwacht dat ik hier nog wel wat kan opsteken.

2013-03-02 17.59.41.jpg2013-03-02 19.40.14.jpg
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Leuk!! Van harte welkom. Grappig dat je bent begonnen met een bed en dan direct de bovenfrees daarvoor gebruikt. Dat was bij mij wel even anders. Ik vond het maar een eng en moeilijk te hanteren apparaat.Gelukkig kan ik er steeds beter mee omgaan maar pen en gat verbindingen (want dat zijn het toch dacht ik) gaat mij nog wat te ver. Ik ben ook beginnend maar helaas van een andere (oudere leeftijd). Mijn enthousiasme zal niet minder zijn en het voordeel van mijn leeftijd is dat ik wat meer tijd heb. Ik ben voor mijn kleinzoon ook bezig een bed en een bank te maken, dus we zitten een beetje in dezelfde sfeer.
Ik weet zeker (bij ondervinding!) dat je veel kan leren op dit forum. Er zijn hier veel hulpvaardige professionals die niet raar reageren als je amateuristische vragen stelt. Dus, veel plezier hier!
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Bedankt voor jullie reacties!

@HermantB: Ik hoorde van m'n collega dat een bovenfrees erg handig was, en impulsief dat ik ben heb ik er dezelfde middag nog één gekocht :)
Ik weet niet of het een echte pen en gatverbinding is, de plank gaat namelijk volledig in de balk, dat is toch iets eenvoudiger, wel minder mooi denk ik, maar goed niet te moeilijk beginnen. Wat ik erg leuk vind om te doen is het vooraf tekenen in Google Sketchup.

Nog even een foto bijgevoegd van de huidige status van m'n project :)
2013-03-09 23.28.09.jpg
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
Ik weet niet of het een echte pen en gatverbinding is, de plank gaat namelijk volledig in de balk, dat is toch iets eenvoudiger, wel minder mooi denk ik, maar goed niet te moeilijk beginnen.
...
De pen wordt gebruikt zodat het gat niet de volledige afmeting van de plank hoeft te krijgen. Nu kan de verbinding bij jou weleens wat zwak zijn geworden omdat er naast het gat weinig hout over is gebleven. Zie hier voor meer info.
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Interessant, bedankt Roald! Voor nu laat ik het zo gezien er alleen een jonger kind op komt te slapen, maar ik neem het zeker mee. Leuk om zo te leren!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.