Onderhoud zaagtafel

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Vorig weekend stond er ineens een scheppach tku van 1989 te koop, dit beestje zag er nog mooi uit en heb ze dan ook meegenomen. Nu is mijn vraag, heeft zo een zaagtafel onderhoud nodig? Ook zit er op deze zaagtafel een cmt zaagblad diameter 250 met 80 tanden. Loont het nog de moeite om dit te laten slijpen of koop ik beter een groter met minder tanden? Alvast bedankt
 

tuoh

Oud hout
Ik zou dat blad in de kast zetten als curiositeit en een nieuw blad kopen. Een blad van 250mm diameter met 80 tanden, dat is enkel geschikt voor het zagen Alu. of plexiglas. Voor plaatmateriaal geeft dat veel te veel weerstand bij die diameter, dat zaagt voor geen meter.

250mm diameter met met 24 tanden voor massief en eentje met 48 tanden voor plaatmateriaal zal heel wat vlotter werken. Beide best met wisseltand.
Voor HPLplaat kan je eventueel ook eentje met 60 tanden bestellen, dan dan je alle materialen aan.

Onderhoud is er niet veel aan een cirkelzaagmachine, alles gangbaar houden, regelmatig eens stof verwijderen binnenin en smeren wat moet gesmeerd worden, dat is het zo een beetje.


Mvg,

André
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Alvast bedankt André, ik zie Sint Niklaas das niet zo ver van hier. Kan ik ook een groter blad steken op deze machine? Heb er namelijk een zaagblad van workplus diameter 300 met 36 tanden bijgekregen. Aan de verpakking te zien en als ik het vergelijk met die van cmt, denk ik dat dit wel niet veel bijzonder is.
 

tuoh

Oud hout
Aalst, de stad van het karnaval, dat is inderdaad niet ver weg.

Normaal gezien zou er een zaagblad van 300mm op moeten kunnen. Probeer gewoon, als het spouwmes (indien aanwezig) voldoende ver kan versteld worden om de grotere diameter te plaatsen ben je zeker. Er is een gezegde dat luid: "een gegeven paard mag je niet in de bek kijken"
Een gekregen zaagblad is altijd winst, zelfs als het geen topkwaliteit is:D

Mvg,

André
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Das ook weer waar is er ergens een regel hoever het spouwmes van het zaagblad moet staan?
 

tuoh

Oud hout
Zo dicht mogelijk tegen het zaagblad, in de praktijk betekend dit een 2 à 4mm afstand tussen de tanden en het spouwmes, het hangt ook af van de radius van het spouwmes. een kleinere radius dan het zaagblad verhinderd een optimale instelling van het spouwmes, een grotere radius dan het zaagblad is vergevingsgezinder;)

Mvg,


André
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Vandaag het zaagblad verandert, ging veel vlotter als verwacht. Morgen eens testen. Ook het spouwmes ineens goedgezet. Alvast bedankt voor de uitleg tuoh.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.