Welke cirkelzaag past bij mij??

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Op dit moment heb ik een groene Bosch cirkelzaag (klein model). Ik gebruik hem relatief weinig. De laatste keer was met Marc (Ed de Bever) om een plaat underlayment tbv mijn werkbankje door te zagen. Duidelijk werd dat de zaag bot is en er te weinig kracht in de machine zit (ik meen 600W). Een nieuw zaagblad kopen is investeren in een machine die eigenlijk niet voldoet. Dus op zoek naar een andere machine met meer kracht en uiteraard een goed/scherp blad.
Maar wat voor machine heb ik eigenlijk nodig?? Ik heb een mooie, uitgebreide zaagmachine (Metabo 1688) met alles d’r op en d’r an. Zaagt geweldig (althans voor mij…) en heeft een mooie zaagsnede. Het enige wat ik er niet op kan zagen is een volle plaat (250; 125) maar voor de rest kan ik er veel mee aan. Dikke balken boven de 60cm gaat ook niet lukken, maar daar heb ik een lintzaagje voor.
Zie hier mijn dilemma: is het nou verstandig een krachtige (> 1200W) machine te kopen van een goed merk of nog beter/erger een invalzaag met liniaal en verder toebehoren, of zou een eenvoudige doch enigszins krachtige machine (zeg 1000 a 1200W) een betere keuze zijn.
Ik zie graag jullie reacties, zoals gebruikelijk veelal voorzien van deskundig advies en goede raad, zodat ik een beetje richtinggevoel kan ontwikkelen welke machine het beste bij mij past.
Oh ja, ik ben amateur en zal dat ook blijven gelet op mijn leeftijd :). Maar ik hobby met veel plezier en enthousiasme zeker zoals vandaag met dat lekkere weer.
 

tuoh

Oud hout
Een klassieke middelzware handcirkelzaag is voor jou de ware, ongeveer 1400 à 1600W en verder geen poespas. Wil je eens een plaat opdelen in kleinere stukken om deze verder te verwerken op de Metabo, dan volstaat een rechte lat en twee spanschroeven om de klus te klaren. Een middelzware handcirkelzaag heeft een zaagcapaciteit van 60 à 65mm, je kan er dus ook al aardig dikke balken mee zagen.

Een invalzaag is een leuke investering als je dat ding alle dagen nodig hebt, voor occasioneel gebruik is het weggegooid geld.

Merken al Makita, blauwe Bosch, Dewalt, Metabo, Hitachi, en dan vergeet ik er nog een paar, hebben allemaal geschikte types in het gamma. Persoonlijk is de blauwe Bosch (GKS 65) mijn favoriet, een oersterke motor, licht in gewicht, zeer handig in gebruik, en een zeer vriendelijke prijs voor wat je krijgt;)

Is het enkel plaatmateriaal dat er mee gaat gezaagd worden dan volstaat een kleinere versie, een machine met een zaagcapaciteit van 50mm is dan al ruim voldoende. Opteer wel altijd voor de krachtigste machine in die range, hoe meer Watt hoe beter, zowel voor mens als machine:D



Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb een mooie, uitgebreide zaagmachine (Metabo 1688) met alles d’r op en d’r an. Zaagt geweldig (althans voor mij…) en heeft een mooie zaagsnede. Het enige wat ik er niet op kan zagen is een volle plaat (250; 125) maar voor de rest kan ik er veel mee aan. Dikke balken boven de 60cm gaat ook niet lukken, maar daar heb ik een lintzaagje voor.

Bedoel je 60mm? Kan die metabo dat niet aan?
Als jouw grootste probleem is het verzagen van panelen dan kan je beter voor een invalzaag kiezen, werkt precies en makkelijk. Dan ben je wel gelimiteerd aan een diepte van ong 50mm.
Voor minder geld heb je een gewone cirkelzaag zoals André het voorstelt, en met een hogere zaagdiepte. Maar panelen ermee verzagen met een lat en klemmen is een heel gedoe vergeleken met een invalzaag, maar het kan.

Kwa invalzaag merken zijn er geen slechte, je krijgt meestal waarvoor je betaalt. Zelfs de goedkopere scheppach krijgt goede reviews.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Andre, bedankt! Ik zat zelf ook al in deze richting te denken maar was niet zeker of ik toch nog dingen over het hoofd zag. Het aantal Watts verbaasd me enigszins in combinatie met een van je uitgangspunten "licht in gewicht". Maar zelf ben je erg lovend over je Bosch dus die zal daar wel aan voldoen. Ik ga maar eens in die richting op zoek.
 

tuoh

Oud hout
Hoe ze (de machinefabrikanten) het technisch voor elkaar krijgen weet ik niet, maar tegenwoordig heb je machines met een hoop Watts aan boord, terwijl het gewicht van de machines alsmaar daalt:confused: De klant kan er maar wel bij varen.

Het gewicht van een machine is tegenwoordig geen indicatie meer voor het geleverde vermogen van een machine. Daarom kan je zonder schroom zoeken naar de machine met het meeste (bruikbare) vermogen in zijn klasse, zonder je nadien een breuk te tillen aan het spul;)


Mvg,

André
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@BenchWorks: Dan moet ik op de Metabo een blad van 315 zetten dan lukt het wel. Ik heb echter (tot nu toe) alleen nog maar 250 bladen, vandaar. Het zagen van grote platen zal niet (meer) zo veel voorkomen en om dan neem ik "het gedoe" maar even voor lief.. Budget is natuurlijk ook een afweging vandaar dat ik even een schets gaf van mijn andere machines en hun mogelijkheden. Het gaat mij dus sterk om de combinatie van: inzet, budget en niveau. Voor elk apparaat onmiddellijk door springen naar de top van de mogelijkheden is natuurlijk erg verleidelijk (ze zijn zo mooi en ze kunnen zo veel), maar ik kan ook goed omgaan met de "beperkingen":p van de gewone cirkelzaag als deze beter past in de combinatie van uitgangspunten die ik zo even heb geformuleerd. Maar toch weer bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.