kleien tips om het werken aangenamer te maken

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Misschien is het leuks een topic te hebben met allerlei leuke kleine tips? (of is dit misschien te algemeen?)
Voor mensen zoals ik, die geen opleiding houtbewerking genoten hebben, brengen kleine tips die voor iemand met veel ervaring zo vanzelfsprekend zijn, soms een 'waauw!' gevoel ;),
zo simpel doch functioneel!
Hier 2 simpele dingen die ik onlangs gehoord had van iemand en die ik geweldig vond :)

P3050140.jpg

Gewoon plankje op de afkortzaag die op zijn plaats gehouden word, en snedes maken , 90 en 45. handig om te weten waar de snede perfect zal uitkomen.

P3050141.jpg

houtblokje, snel gaatjes in boren en klaar !
Niet meer zoeken in doosje boren, blijven allemaal scherp en ondertussen, 'dubbele' maten eens apart gelegd.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Erg leuk idee!

Hier ééntje van mij;

Ik was het zat om altijd maar naar een passend bitje te zoeken in doosjes, nu heb ik 2 magneten aan de wand boven mijn werkbank geschroefd en "plakken" ze keurig en geordend naast elkaar en zie ik in één oogopslag welke ik nodig heb.

Tip voor sterke ringmagneten: ga naar een witgoedreparateur en vraag om een (defecte) magnetronbuis, hier zitten 2 heel sterke ringmagneten in van ongeveer 5cm doorsnede.

Groeten,
Patrick
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
In dezelfde stijl deze tip om loodrecht te boren uit de vrije hand:

Het idee is simpel: een spiegel of een spiegelend oppervlak met een gat waar de boor wordt doorgevoerd. Het volstaat tijdens het boren te controleren dat boor en spiegelbeeld in één lijn blijven. Tip hier gezien (http://www.hmdiffusion.com/Miroir-de-percage-en-inox-11-20191-p.htm)

Uit een defecte harddisk heb ik twee glimmende schijfjes gerecupereerd die hier perfect van pas komen. Het centergat was 24 mm en verder nog een gat van 8 mm geboord voor kleinere diameters. Aan de zijkant twee 3 mm gaatjes voorzien om het plaatje eventueel te fixeren of om het vertikaal op te hangen tijdens het boren. Een iets grote spiegel zou ook nog makkelijker werken.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
nog eentje waar ik nu aan denk,
Naast mijn aftekengerief licht steeds een stukje schuurpapier.
Werkt perfect om snel een scherpe punt aan ;) je potlood te zetten
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Hallo Resign, even een aanvulling/verbetering op je houten borenstandaard: zet je boren met de snijkant naar beneden (in het hout). Je kunt je dan niet meer verwonden aan de boorpunten, en als je boor tijdens het boren per ongeluk warm (of heet) is geworden kun je 'm gewoon aan de koude schacht vastpakken en terug zetten in de houder. Dit werkt natuurlijk ook bij metalen borencassettes.

Groet Paul
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Een tip (van Steve Ramsey) voor het uitsmeren van lijm; bij de kookwinkel hebben ze voor een paar euro siliconenkwastjes.
De lijm hecht niet aan het kwastje dus als het droog is trek je het er heel makkelijk vanaf.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
nog eentje waar ik nu aan denk,
Naast mijn aftekengerief licht steeds een stukje schuurpapier.
Werkt perfect om snel een scherpe punt aan ;) je potlood te zetten

Ik gebruik zelf voor het aftekenen vulpotloden, altijd een scherpe punt. Lijntje verkeerd gum er over.

Veel fijnhout bewerkers gebruiken ook wel afschrijfmesjes, ipv een potlood
Zelf vind ik afschrijfmesjes niet fijn om mee te werken. (ik ging hier altijd nog net het potlood alsnog doorheen, ik zie die kras lijntjes nooit duidelijk)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Een tip (van Steve Ramsey) voor het uitsmeren van lijm; bij de kookwinkel hebben ze voor een paar euro siliconenkwastjes.
De lijm hecht niet aan het kwastje dus als het droog is trek je het er heel makkelijk vanaf.

Ik gebruik 3 verschillende groten verfkwasten daarvoor, schroef de potten lijm open en kwast er in, en een pot water waar ik de kwast inzet. Ik moet dan wel als de kwasten uit de waterpot even langs een doekje halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.