Witte bies in parket

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Vaak zie je donkere biezen langs de randen van (visgraat)parket en dan ook nog van
tropisch hardhout (b.v. wengé).
Ik wil eens kijken naar een witte bies. Zeker voor kleinere kamers is dat niet zo opdringerig dan donkere biezen.
Wat voor houtsoorten zijn er geschikt voor bij een licht eiken vloer?
Zelf denk ik aan esdoorn of buxus en hulst. Wel erg kleine afmetingen wat die laatste twee
houtsoorten betreft. Waar zou je die kunnen kopen?
Ideeën voor andere "witte" houtsoorten?
 

tuoh

Oud hout
Vlot in de handel te vinden zijn Esdoorn en Essen, beide zijn quasi wit van kleur, alhoewel ze beide onder invloed van uv stralen met de tijd geel verkleuren. Dit laatste gaat op voor de meeste lichte houtsoorten trouwens.

Mvg,

André
 

Pok

Nieuw lid
15 apr 2012
8
0
Echt wit is te bereiken met Steenbeuken ook haagbeuken genaamd. Zeer hard hout een beetje nerveus qua werking maar voor een bies goed te gebruiken.

Heeft trouwens niets met het 'normale' beuken te maken. Is echt een aparte soort.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Qua kleur dacht ik meteen aan hulst, maar is niet echt in grote maten te krijgen. Het "witste" hout dat ik zelf heb gehad was esdoorn. Ik heb het ooit geprobeerd met witte kleur olie witter te krijgen, maar dat pakte niet op het esdoorn.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Heren,
bedankt voor al jullie reacties.
Eens kijken of ik er iets mee kan.
Het is mogelijk een extra versiering in een parketvloer (bij wijze van serieuze proef) die ik met/bij mijn dochter ga leggen.
Fase I van het project, het zelf machinaal maken van eikenhouten visgraatdeeltjes uit oude parketstroken is morgen afgerond.
In het najaar fase II, volgt het daadwerkelijk leggen van het parket. Mijn dochter en haar vriend moeten eerst de slaapkamer (12 m2)
waar de proef zal plaatsvinden eerst nog opknappen (plafond vernieuwen, leidingen infrezen, opnieuw stucken e.d.).
(de stappen van fase I zijn binnenkort te volgen op mijn site (in opbouw)).
Groet, Tjeerd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.