aansluiting electromotor bas 2397

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
De motor van mijn lintzaag veroorzaakt kortsluiting.

Nu wil ik de motor aansluiten zonder de ingewikkelde beveiliging/schakeling die er tussen zat. Maar ik kom er niet uit.

Weet iemand misschien waar ik de nul, fase en aarde in dit schema moet aansluiten?

De eerste afbeelding geeft de huidige aansluiting aan, zonder nul, fase en aarde. De laatste afbeelding is daar een schema van. De 2de afbeelding is het schema in het kapje van de motor.

7gdraaid.jpg


DSC_0006.jpg

schema bas2397.jpg

Iemand een idee, of betekent kortsluiting dat de motor het begeven heeft?

groeten Michel
 

Bijlagen

  • DSC_0007.jpg
    DSC_0007.jpg
    100 KB · Weergaven: 253
  • DSC_0007gedraaid.jpg
    DSC_0007gedraaid.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 244
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ehhh... Even kijken of ik het goed begrijp. Je hebt een apparaat waarvan je weet dat het een electrisch probleem heeft. En dat wil je nu onbeveiligd gaan gebruiken? Om het beleefd te houden zal ik zeggen "Daar zou ik nog eens goed over nadenken."
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Daar zou ik zoals al gezegd inderdaad mee oppassen. een betere oplossing is om even uit te zoeken hoe de kortsluiting veroorzaakt wordt. het zou kunnen dat je koolborstels of je spoel versleten is. en als je in dat geval de beveiliging van je machine weg haalt heb je grote kans op kortsluiting in het huis net en dan ben je verder van huis.

En misschien handig om even te vermelden waneer de kortsluiting ontstaat. Is het gelijk als je hem aanzet of als hij warmloopt?
 

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
de kortsluiting is er meteen als je de machine aanzet.

Het idee om de machine direct aan te sluiten was om te bepalen waar het probleem zat, in de beveiligingsmodule of in de elektromotor.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik neem aan dat je de motor direct wilt aansluiten om "even" te proberen en niet als definitieve oplossing.
Met de koolborstels zal het probleem niks te maken hebben. De motor heeft geen koolborstels. Het is een enkelfase kooiankermotor.

Dan wat vragen:

Ten eerste
2 keer geel en 1 keer zwart gaan dus naar motor intern. Waar gaan de bruine en blauwe naar toe? Naar de condensator? Of naar het net? Uit je tekst meen ik te begrijpen dat er (nog) geen net is aangesloten. Maar kweet niet zeker of ik dat wel goed begrijp.

Ten tweede
Hoe constateerde je dat er een kortsluiting is? Slaat er ergens direct een beveiliging aan na inschakelen of duurt dat een poos. En welke veiligheid slaat dan aan. De motorbeveiliging of in je meterkast of.....


Wat je misschien alvast even kunt doen is meten of er een verbinding/sluiting is tussen aarde/behuizing en (een van) de draden die naar binnen gaan.


Mvg
klaas
 

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
De bruine en de blauwe gaan inderdaad naar de condensator. Er is geen net aangesloten, die heb ik er af gehaald.

De kortsluiting ontstaat direct na het aanzetten van de machine. De aardlekschakelaar in de meterkast schiet er dan uit.

Als ik de meter op ohm instel dan krijg ik tussen de gele een meting maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt..
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Als je zegt dat de aardlekschakelaar er uit gaat zou ik toch haast denken dat het iets in je motor is. dat er iets los zit ofzo want als je kortsluiting hebt gaat de stop in de groepenkast er meestal uit en niet de aardlekschakelaar
 

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
nu je dat zo zegt...denk ik dat het toch de groep was en niet de aardlekschakelaar. Weet het niet meer zeker. Misschien toch maar een elektricien er bij halen of is er nog iets dat ik kan doen?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Kennelijk zit tussen geel een wikkeling, maar weet niet zeker of je ook een evt sluiting met huis hebt gemeten.

Twee dingen
a) weerstand meten met ohmmeter tussen elk van de motordraden (de 2 keer geel en de 1 keer zwarte) en ook tussen elk van deze draden en aarde

b) aansluiting condensator los halen en even opnieuw kort inschakelen. Gaat de veiligheid er ook dan direct uit?



mvg
klaas
 
Laatst bewerkt:

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
tussen de gele draden krijg ik wel een uitslag. Tussen elk van de draden en de aarde niet. Opnieuw aansluiten na de condensator te hebben losgekoppeld gaat niet omdat ik niet weet hoe ik de netstroomdraden moet aansluiten. Ik ben zo onverstandig geweest niet te noteren hoe de 5 netstroom draden oorspronkelijk zaten....
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Misschien kijk ik niet goed, maar het lijkt alsof de condensator anders is aangesloten dan op de deksel staat aangegeven.

in principe is het zo dat de motor (minstens) twee wikkelingen heeft. Een (de hoofdwikkeling) wordt tussen nul en fase aangesloten. Met de ander staat de condensator in serie en wordt samen met de condensator parallel aan de hoofdwikkeling op nul en fase aangesloten. Nul en fase mag je ook omdraaien. Maakt niet uit.


ongeveer zo: (tkomt nogal verminkt over zie ik ; ik hoop dat je het begrijpen kunt)


0-- ------- ---|--------------|
| |
| |
Cond. |
| |

| |
Wikkeling. Wikkeling
| |
Fase- --------|--------------|



This een heel oude motor geloof ik he? Maakt niet uit. Principe is niet veranderd.

Met vr groet
Klaas
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik weet niet of je gewend bent met electriciteit te experimenteren. Indien wel en je weet wat je doet, dan kun je experimenteren met een 100 watt gloeilamp in serie. Maar: alleen doen als je inzicht hebt in wat je doet.

Nou ja wel leuk. Weggooien kan altijd nog.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Paar vragen:
Heeft die motor vroeger wél goed gelopen zonder sluiting te veroorzaken?
Veroorzaakt de motor wel kortsluiting?
Je zegt dat de aardlek uit gaat. Dat hoeft niet per se door kortsluiting veroorzaakt te worden, maar kan ook door een ander defect ontstaan.
Als je de motor aansluit, is dan ook de aarde-aansluiting gebruikt?

Wat ik in het dekseltje zie is het aansluitschema, en als ik het schema juist interpreteer kan de motor links en rechtsom lopen d.m.v. de plaatsing van twee strippen.
Op je foto zie ik maar één strip gemonteerd zitten.
Je hebt het over 5 netstroomdraden. Komen die uit het aansluitsnoer? Zo ja, wat voor stekker zit er aan?
Is dat originele aansluitkabel?
Ook is van belang te weten wat voor beveiligingsschakelaar er gebruikt werd.
Wat is dat precies voor schakelaar? Een gewone magneetschakelaar, of zitten er méér aansluitingen aan dan twee in en twee uit, en eventueel een aardaansluiting?
Stinkt de motor? Even goed aan ruiken, kan een indicatie zijn of er aan de binnenkant wat verbrand is.

Het zijn een hele hoop vragen, maar de gegevens die je geeft zijn te summier om een advies te geven of een foutoorzaak te vinden.

Succes
Peter
 

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
Dag Klaas, ik ga het nog even goed bestuderen. Ben er nog niet uit. Mijn basiskennis elektriciteit schiet tekort merk ik. Moet ik het zo zien dat de gele naar de hoofdwikkeling loopt, terugkomt via de zwarte en vervolgens via de brug naar de 2de wikkeling loopt (de enkele gele)?
 

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
Dag Peter,

De motor heeft goed gelopen. Ik was ermee aan het werk en na deze uit te hebben gezet ging de zaag ineens niet meer aan en bij inschakelen sprong de groep eruit.

Ik doe er maar een paar afbeeldingen bij. De netspanning gaat erin, daarna splitst het zich naar 5 draden (middelste foto) bij de beveiliging en die 5 worden dan in het kastje op de motor aangesloten.
Ik weet niet wat voor schakelaar dit is. Ik heb wel het idee dat het origineel is.

De motor stonk overigens niet.

Ik meen overigens dat de 2 zwarte draden samen een 2de brug (of strip) vormden maar ben niet helemaal zeker meer.
DSC_0009.jpg
DSC_0010.jpg
DSC_0013.jpg
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het wordt me nog niet duidelijk. Er is blijkbaar al wat demontagewerk verricht.

Laat ik me eerst tot 1 vraag beperken: waarom zit de condensator niet (meer) zo aangesloten als in het schema van het aansluitdekseltje staat?

Nou ja vooruit, dan toch nog een tweede: (peter vroeg het zich ook al af geloof ik): waarom zijn de twee bruggetjes niet (meer) aanwezig? Verwijderde jij die (waarom) of waren ze er al uit voor de storing

Ik ben ook wat verbaasd over de electronica die ik zie zitten in de machineschakelaar. Maar die verbazing zegt eigenlijk niks. Ik weet wel een heleboel van electrotechniek, maar mijn opleiding is theoretisch en oud. Houtbewerking doe ik alleen voor mijn plezier. Zie je oververhitte onderdelen in dat kastje?

Nou ja Peter heeft gelijk: we moeten het hele verhaal -:)


PS: is dit de motor die je deze zomer verving?


Met vriendelijke groet,
klaas
 

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
Het hele verhaal;

De zaag deed het en ineens niet meer. Ik zag geen overhitte onderdelen en rook niets vreemds. Ik besluit om te gaan kijken en haal de 5 draden die naar de motor lopen los.
Ik sluit de motor via een ander netsnoer aan. Fase waar fase zat, de nul waar de nul zat en de aarde waar de aarde zat (toen wist ik nog waar die moesten...). Dus zoals het zat maar dan zonder de zwarte draden (en wel met een ander netstroom; nul/fase/aarde). Op dat moment geen kortsluiting maar de motor doet het niet. Op dat moment had ik de hoop/vermoeden dat het probleem in de beveiligingsmodule zou kunnen zitten.

Toen heb ik het verder laten rusten. Gisteren wilde ik de zaag opnieuw aansluiten maar begreep het schema niet. Volgens mij klopte de aansluiting ook niet omdat er maar 1 bruggetje aanwezig was.

Ik heb dus zelf niets anders gedaan dan de 5 draden losgehaald. Verder zat het precies zoals het nu is.

Ik had zelf het vermoeden dat de 2 zwarte draden een soort beveiliging vormden en in plaats van de brug waren geplaatst.


Dit is overigens een andere motor dan de motor die van de zomer kapot ging. Ik weet niet of ik gewoon pech heb of dat de oorzaak van het kapot gaan van de motoren komt omdat ze in een koude vochtige schuur staan. Ik vermoed het laatste.

Bij die electromotoren (zowel de kapotte als de motor die nu onder de vandiktebank zit) begreep ik het schema wel maar ja daar zat dan ook geen beveiliging tussen...

groeten, Michel
 
Laatst bewerkt:

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
Aan de glaszekering is op het oog niets vreemds te zien. Geen breuk of zo. Het is een zekering gevuld met wit gruis ofzo. Is dit een magnetron zekering? Wat zou je zien als die kapot is?
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo,
Die glaszekering is gevuld met fijn zilverzand, dat wordt gedaan om de werking (smelten van de draad) te vertragen. Heeft te maken met aanloopstroom van de motor.

Wat ik nog niet heb begrepen, wat springt nu eruit? Een aardlekschakelaar, of een automaat?
Een aardlekschakelaar reageert n.l. niet op kortsluiting, daar is het ding ook niet voor bedoeld. Een automaat springt uit bij overbelasting (kortsluiting)

Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.