Japanse studie groep

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Op deze site, http://thecarpentryway.blogspot.nl/2012/01/carpentry-study-group-update.html ,kan je je aanmelden voor een online studie groep japans houtbewerken.
Er zijn twee verschillende groepen waar je lid van kan worden de eerste (Carpentry Fundamentals ) is volgens mij voor de beginner(zoals ikzelf)tot gevorderd en de tweede (Carpentry Drawing) is voor de meer ervaren onder ons.
Ik vroeg mijzelf af of deze cursus bekend is en/of er mischien zelfs forumleden lid zijn van deze cursus ,ik zou dan heel graag willen weten wat zij hier van vinden.
Ik ben een beetje op zoek naar een soort van online cursus waar ik in mijn eigen tempo het japanse houtbewerken ietwat onder de knie kan krijgen.
Er zijn al zat online cursussen houtbewerken maar volgens mij nog geen een die gericht is op de Japanse wijze hiervan.(mischien een idee)
Ik zou graag naar Japan gaan om het te leren maar ik denk dat ik niet zo lang vrij kan nemen op mijn werk;)
 

kodama

Actieve deelnemer
Jury,
De study group is opgericht door Chris Hall een vriend van mij en zeer vaardig ambachtsman, hij werkte enige tijd bij hetzelfde bedrijf waar ik ben opgeleid. Ik ben uiteraard zelf ook lid en probeer mijn steentje bij te dragen waar ik kan. Het is zonder twijfel de beste plek op het interweb om iets op te steken over Japanse houtbewerking. Ook het essay over houtverbindingen is erg goed geschreven en wordt nog volop uitgebreid. Ik kan je enkel ten zeerste aanraden om lid te worden maar kan je op voorhand zeggen dat het best een serieuse investering vergt op het gebied van tijd en moeite als je goede vooruitgang wil boeken. Vermits je erg gemotiveerd lijkt is dit waarschijnlijk geen probleem die investering volhouden naast alle andere dagdagelijkse taken is vaak een struikelblok.
Ik had op het forum al eens bericht gegeven over deze studie groep toen hij werd opgericht maar toen bleek er bitter weinig interesse voor te zijn.

Ik hoop je binnenkort je daar dus ook terug te vinden en als je nog hulp of raad nodig hebt kan je mij altijd contacteren. Laat ons weten hoe het gaat.
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Kodama,
hartelijk bedankt voor alle informatie en de aangeboden hulp,hoop dat je daar geen spijt van krijgt want ik denk dat ik nog veel te vragen krijg.
Ik volg jouw post over japanse verbindingen trouwens met veel interesse ,heb jammer genoeg nog geen tijd gehad om er aan deel te nemen maar hoop er zeer binnenkort ook aan te beginnen.
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Hallo Kodama,

Ik heb Chris een e-mail gestuurd voor een lidmaatschap voor de studie groep,dus nu even wachten op antwoord.
Ik heb trouwens mijn eerste kanna besteld,het is deze geworden :"Kotobuki Tsunesaburo" van 70 mm van Tools from japan.(ben zeer benieuwd)
Ik heb nog een goede set westerse houtbeitels dus ik wacht nog even met de aanschaf van de Japanse beitels.
Is een Sumitsubo erg belangrijk om te hebben voor het afschrijven of kan ik daar nog even mee wachten?
 

kodama

Actieve deelnemer
Dat ziet er inderdaad een goede schaaf uit voor een zeer redelijke prijs. Amai ik wist niet dat deze zo goedkoop zijn.
Uiteraard kan je van foto niet veel zeggen zonder de bijtel te slijpen of hem een tijd te gebruiken. Het is echter een smid met goede reputatie en de schaven die ik van hem heb zijn fijn gereedschap dus je kan er wel gerust van zijn dat ge er plezier een zult beleven.
Nu nog afstellen.....

Een sumistsubo is vooral handig als je het als smetkoord wil gebruiken op lange stukken of als je echt constant met inkt wil aftekenen. Je kan evengoed met een fijn potlood of iets dergelijks werken. Het vergt ook een beetje handigheid om er voor te zorgen dat niet alles onder de inkt hangt.
Het is waarschijnlijk wel goed om je collectie niet te snel uit te breiden en afhankelijk van je behoefte en ervaring stilaan meer gereedschap te verzamelen. Of sommige dingen kan je ook zelf maken. Zoals een sumitsubo bijvoorbeeld.
 

kodama

Actieve deelnemer
Bij de Japanse speciaalzaak in Japan of CA. Maar ik denk dat je het dij Dictum ook wel vind.
sumi: http://www.mehr-als-werkzeug.de/pro...itional-Style-Sumitsubo-Japanese-Ink-Line.htm
Line: http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/717291/Replacement-thread-for-Ink-Lines.htm

Als je een chinese winkel in je buurt hebt kan je kijken of zij een blokje inkt hebben en een steen om het te vermalen. Deze zijn vaak super goedkoop en de inkt is van betere kwaliteit. kost wel enkele minuten om het te malen maar dat vind ik geen probleem. De vloeibare geprepareerde inkt heeft soms acryl erin vermengt wat het verschrikkelijk maakt om mee te werken. Als je sumitsubo uitdroogt is het allemaal zo hard als een steen en lost bijna niet meer op, met goede inkt heb je dat niet. Deze lost gewoon weer op.

Sumisashi (bamboopen) kan je zelf maken naar je eigen voorkeur als je een geschikt stuk bamboo kan vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.